מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תמיד תשאף גבוה – יפה ורדי

ליאם נכדי ואני במפגש בתכנית
אני עם הוריי
סיפורה של משפחת ורדי

שמי יפה ורדי, נולדתי בתאריך 26.12.1949 בבגדד שבעירק להוריי, שמחה ועובדיה שינה.

העלייה לישראל

אבי עסק בטקסטיל ואמי היתה עקרת בית, נולדו להם שישה ילדים, החיים שלהם היו טובים, הם חיו בדו קיום עם השכנים המוסלמים וקיימו חיי קהילה עם שיתוף פעולה מצויין. בשנת 1950 פרצה מהפיכה בעיראק והחלה אנטישמיות כלפי היהודים. הוריי חשו בסכנה והחליטו לעלות לארץ ישראל במטוס בעזרת הסוכנות היהודית.

עליתי לארץ בגיל שנה וארבעה חודשים למעברת ג'ליל – גליל ים אשר בהרצליה. אימא, אבא ושישה ילדים, אבי עבד בתנובה ואמי עבדה בבית חרושת אדרת.

בסוף שנות החמישים אבי נפל מסולם נחבל קשות כתוצאה מהחבלה הוא חלה ונפטר אחרי שנה. אמי טיפלה לבדה בשישה ילדים ולאחר כמה שנים שלושה מאחי הגדולים עברו לקיבוצים בארץ והיו מבקרים בבית אחת לחודש ואפילו יותר. אחי הגדולים אהבו מאוד את הקיבוצים.

ילדות

הילדות שלי לא הייתה פשוטה, גדלנו בתקופת צנע. לא היה כסף לבובות וצעצועים, שיחקנו בקלאס, חמישה אבנים, מחבואים ועוד. טיפסנו על עצים, אם היינו נפצעים לא היה אמבולנס ונאלצנו ללכת למרפאה מקומית/ קופת חולים. בתקופתי הבתים היו פרטים, היה לנו דונם אדמה שבו גידלנו עצי פרי. בחלק האדמה שנשאר גידלנו אפרוחים, תרנגולי הודו וברווזים.

ביסודי למדתי בבית ספר ויצמן ובתיכון למדתי בתיכון ישן בהרצליה אז לא היה חטיבות רק יסודי ותיכון. לא התגייסתי לצבא כי היה פטור לשנתון שלי.

אני ואחותי

תמונה 1

היכן הכרתי את בעלי והמשך חיי

את בעלי הכרתי בבילוי עם חברים. יצאנו ובילינו במשך שנה וחצי ולאחר מכן התחתנו ומכיוון שבעלי היה בקבע, הוא יצא לשליחות ברומא לחצי שנה. אני הצטרפתי אליו לאחר חודש. נשארתי שם כחודשיים וחזרתי למקום עבודתי בשדה התעופה בהרצליה כמזכירת מנהל השדה.

בשנת 1970 נולד הבן הבכור שלי עודד ולאחר שנה וחצי נולדה מיטל. כאשר בתי מיטל הייתה בת 4 וחצי נסענו לשליחות ברומא לשנתיים וחצי, התקופה שלי ברומא הייתה החלק הכי טוב בחיים שלי. עבדתי בסוכנות היהודית ובעלי עבד בשגרירות רומא. חזרנו לארץ עם שני ילדיי. בעלי המשיך את שירות הקבע בצבא ולאחר שסיימתי את לימודי במכללה לביטוח, התחלתי לעבוד בסוכנות ביטוח בהרצליה עד הגיעי לגיל הפנסיה. כיום אני נהנת מהפנסיה עוזרת לילדים שלי עם הנכדים, מבלה עם וחברות, ונוסעת לחופשות עם בעלי.

אני בצעירותי עם ילדיי

תמונה 2

התחתנתי בגיל 19 לרלו וררו, שהגיע לארץ מרומניה ושינה את שמו לראובן ורדי. היום (2024) אנחנו נשואים 55 שנה. נולדו לנו ארבעה ילדים: עודד, מיטל, רועי, וגיא. כולם נשואים היום עם משפחה. יש לי 11 נכדים אהובים ומהממים, הם אהבות חיי והאושר שלי. הגדול מבניהם בן 25 והקטן בן שנתיים. הנכד שמשתתף איתי בתכנית בן 11, שמו ליאם ורדי.

משפחתי האהובה באירוע משפחתי

תמונה 3

המסר שלי לנכדי האהוב: שתצליח  בהמשך דרכך ותמיד תשאף גבוה למצוינות והצלחה, תדע תמיד שאין כמו משפחה ואנחנו תמיד מאחוריך בכל מצב אוהבת סבתא.

ליל הסדר המשפחתי

תמונה 4

הזוית האישית

ליאם הנכד המתעד: במסגרת התוכנית נהנית לעבוד עם סבתא על סיפורי המשפחה, היה מעניין מאוד והתרגשתי לפגוש את סבתא שלי בבית הספר ולתעד את סיפורי המשפחה.

סבתא יפה: בתכנית הקשר הרב דורי הייתה לי חוויה מענינת ביותר. שמחתי ונהניתי לשמוע מהמשתתפים על חוויות שלהם מהילדות וזכרונות. נהניתי מהמזכרות שכולם הציגו ומהילדים שהיו סקרנים מהסיפורים של פעם. אני מחכה שניפגש במוזיאון אנו ולראות מצגות נוספות.

מילון

הסוכנות היהודית
הסוכנות היהודית לארץ ישראל, הידועה בשמה המקוצר הסוכנות היהודית, היא ארגון יהודי כלל עולמי, שמרכזו בישראל. לסוכנות היהודית ישנה שותפות אסטרטגית עם ממשלת ישראל ומעמדה החוקי והציבורי ייחודי ומעוגן ב"חוק המעמד" שהתקבל ב-1950. הסוכנות פועלת מכספי תרומות ובשותפות עם תורמים מרחבי העולם ומישראל. משרדה הראשי של הסוכנות היהודית שוכן בבית המוסדות הלאומיים בירושלים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”החיים של הוריי בעיראק היו טובים, הם חיו בדו קיום עם השכנים המוסלמים וקיימו חיי קהילה עם שיתוף פעולה מצויין“

הקשר הרב דורי