מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורי סבתא

תמונה מהבת מצווה של גפן
תמונה של סבתי בת 17
סבתא במלון

כשסבתא הייתה ילדה היא גרה באבן יהודה והיתה ילדה מפונקת ועשירה. לסבא שלה היה בית מלון בשם: מלון 'רקפת' שהיה ממוקם בצפת. אלו הם זיכרונותיה מהמלון ומילדותה.

המלון מהשנים האחרונות

תמונה 1

הסכו"ם של סבתא מימי המלון

תמונה 2

תמונה 3

הייתי נוסעת למלון בוולבו של אבא ובגלל שלאמא שלי לא היה רישיון נהיגה, הייתי טסה במטוס לראש פינה. הנהג של אבא שלי היה מחכה לי בשדה התעופה מחניים והיה אוסף אותי ואת אמי למלון. בדרך הינו עוצרים לאכול גלידה טעימה. כשהגעתי למלון הייתי רצה לחדר שלי ומתפנקת ושם מבלה את רוב זמני. בעיקר בחגים ובחופש הגדול, הייתי פוגשת את אבא שלי. זה היה ממש הבית השני שלי. היה לי שם חבר ילדות והיינו אוהבים לטייל בוואדי, להשתכשך בבריכה, ללכת לקולנוע בצפת ולטייל הרבה בעיר העתיקה.

הייתי עושה הרבה מעשי קונדס במלון כמו למשל הייתי משנה את רשימות האנשים, הייתי עונה לטלפונים והייתי מאוד אוהבת לתת את המפתחות לאנשים ולתת שרות. עם זאת, הייתי עושה גם קצת בלגן ולכן יום אחד מנהל הקבלה קם ועזב בצהרים את המלון. אבא שלי רץ אליו ותפס אותו ושאל אותו:  "מה קרה?? למה אתה בורח??" אז הוא אמר לו: "אדון בן-ארויה, הבת שלך נהדרת אבל אני לא יכול שהיא נמצאת איתי בקבלה ועושה בלגן בעניינים שלי".אבא שלי הסתכל לי בעיניים במבט הזה שלו.. וזה הספיק לי בכדי להבין שלא התנהגתי יפה. מאז הוא הרשה לי רק לחלק מפתחות לאנשים.

סבתא יושבת על הגג של הוולבו של אבא

תמונה 4

במלון היה בר משקאות ולשם היו מביאים הרבה גלידות וטילונים של שטראוס. הרבה פעמים קרה שלא עמדתי בפיתוי. הייתי מתגנבת דרך החלונות הפתוחים ובשקט בשקט גונבת טילון אחד כל פעם. יום אחד אבא שלי גילה שהטילונים כל הזמן נעלמים לו אז התוודיתי בפניו שזו אני שאוכלת אותם בהנאה רבה. וגם הפעם קיבלתי את המבט הכועס שלו. הוא רק היה מסתכל וזה היה מספיק, הוא לא צעק או התרגש., פשוט הסתכל.

את הבת מצווה חגגתי באבן יהודה, בבית שלי, ששם הכינו לי מסיבה גדולה ומפוארת – הטבח של המלון הגיע ובישל לכולם סעודה טעימה. זה היה חגיגות למשפחה. לכיתה –  עשו לי חגיגה נוספת בבית עם כל החברים. ההורים קנו לי פטיפון מתנה – וכך רקדנו כל הערב לצליליו כולל סלואו עם הבנים. ההורים שלי כמובן לא היו בבית ורק אחותי הייתה באה להציץ ולהשגיח. מההורים, בנוסף לפטיפון (שכבר התקלקל מזמן), קיבלתי סיכה מזהב עם השם שלי שאותה יש לי עד עצם היום הזה.

הסיכה עם השם שסבתא קיבלה מהוריה לבת מצווה

תמונה 5

בגיל 13-14 כבר התחיל לשעמם לי מהביקורים במלון ורציתי להישאר באבן יהודה גם בחופשים. רשמו אותי לקייטנה שנקראת 'גבעת הילדים' ששם ישנו בבונגלו עם המון ילדים מכל הארץ. הינו מטיילים הרבה, הולכים לברכה, עושים המון פעילויות ספורט והיה ממש כיף. נוצרו לי משם המון חברים שכל שנה היינו נפגשים ומבלים ביחד. בשאר החופשים שכבר גדלתי ולא הלכתי לקייטנות, הייתי הולכת לבקר את הדודים שלי באבן יהודה ומבלה ביישוב עם חברי מהסביבה הקרובה.

סבתא בגיל 17

תמונה 6

הזוית האישית

הנכדה גפן: היה לי מעניין וחוויתי ללמוד עוד על סבתי. נפגשנו וצחקנו ודיברנו והיו דברים שהיה לה קשה לדבר עליהם ואז היא נפתחה אלי ודיברה איתי ונהניתי מאוד מאוד.

מילון

בונגלו
בונגלו הוא סוג של מבנה מגורים נמוך יחסית בעל קומה אחת, או אחת וחצי, עם מרפסת פתוחה

פטיפון
נגן מוזיקה של פעם

וולבו
רכב יוקרה

סלואו
ריקוד זוגות

ציטוטים

”ושוב, קיבלתי את המבט הכועס שלו. הוא רק היה מסתכל וזה היה מספיק.. הוא לא צעק או התרגש.. פשוט הסתכל'.“

הקשר הרב דורי