מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא אלכסנדר סילבר

סבא שלי כשהוא התחתן עם סבתא שלי
סבא שלי מלמד תלמידים
סבא שמספר על אטומים וחלקיקים

שמי אלכסנדר סילבר. אני נקרא אלכסנדר על שם סבי. סילבר זה שם המשפחה המקורי שלי והוא אף פעם לא שונה. סילבר יכול להיות שם משפחה אשר נגזר מעיסוק ובמקור אומץ על ידי צורף או חלפן כספים. הפירוש המילולי של שם המשפחה סילברס הוא "בנו של סילבר". שם המשפחה הזה נפוץ בקרב יהודי אשכנז בכל ארצות מזרח אירופה וגם בארה"ב. נולדתי בג'ורג'יה בשנת 1951, אני מציין את היום הולדת שלי ואני מזמין את המשפחה, חברים ולפעמים שכנים.

אני הבן הצעיר. יש לי אח גדול והיה לי אח תאום. היינו שלושה בנים במשפחה. הורים וקרובי משפחה אהבו את אחינו הבכור יותר, והם העניקו לו מתנות.. בהתחלה גרנו בדירה קטנה. ואז, עברנו לבית גדול עם חצר. סבי וסבתי קנו לי ספרים וכוסות כסף. הדברים האלה שייכים לילדי ונכדי הבכור. שיחקתי שח. הייתי השחקן הכי טוב בעיר, אני הרגשתי די חכם. אחי הגדול היה זמר טוב. אני שיחקתי בשחמט ובקלפים. הלכתי לגן 47 ולבית ספר לגימנסיה מספר 61. זה היה מאוד כיף, כל הילדות התאהבו בי.

אני דוקטורנט לפיזיקה תיאורטית. התפקיד הראשון שלי היה כמדען זוטר. עכשיו אני עובד כמדען בכיר מאוד במכון במשותף למחקר גרעיני. אני לומד ומלמד כל חיי. אני לא מתכנן לפרוש, זו עבודה מעניינת וגם אני יכול לספר לנכדי על דברים במדע, כמו: אטומים וחלקיקים. למדתי ועבדתי בג'ורג'יה, רוסיה, גרמניה וארה"ב.

נולדתי בג'ורג'יה, עכשיו אני גר ברוסיה כי יש לי עבודה שם. אעלה לישראל כשאמצא בה עבודה טובה. מעולם לא שירתי בצבא. אבל תמיד דאגתי לדודים ובני דודי שנלחמו למען ישראל. ביקרתי בארבעים ושבע מדינות בעולם. בעיקר נסעתי בגלל עבודתי. השתתפתי בכנסים שונים כדי להציג את עבודתי ולהאזין לאחרים. תחביבי האהוב הוא לשחק שחמט עם נכדי ושכנים שלי.

התחתנתי עם אשתי היפה בשנת 1981, הייתי בן שלושים. הילד הראשון שלי נולד כשהייתי בן שלושים ושתיים. יש לי בן אחד ושתי בנות. יש לי שני נכדים ונכדה אחת. אנחנו מדברים כל שבוע ונפגשים זה עם זה בחגים או בחופשות. אני אוהב את כל חגי ישראל, במיוחד את חג החנוכה, חג זה מזכיר לי שהייתי מקבל דמי חנוכה.

כאמור, בנתיים אני לא רוצה לפרוש. אבל אולי אחזור לביתנו בג'ורג'יה, אקנה כלבים ואעבוד מעט את אדמתנו.

הזוית האישית

אלי: אהבתי לראיין את סבי. קצת לימדתי את סבי לגבי מחשבים ושיתוף מסך בזום.

מילון

פיזיקה תיאורטית
ענף של פיזיקה שמעסיק מודלים מתמטיים והפשטות של אובייקטים ומערכות פיזיות לביצוע רציונליזציה, הסבר וחיזוי תופעת טבע. זה בניגוד לפיזיקה ניסיונית, המשתמשת בכלים ניסיוניים לבדיקת תופעות אלה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הפירוש המילולי של שם המשפחה סילברס הוא "בנו של סילבר“

הקשר הרב דורי