מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של מגילת העצמאות והקשר שלה למשפחתי

מתן וסבתא טסים יחד לחו"ל
סבא מיכאל ז"ל וסבתא דורית
אהרן ציזלינג ומשפחתנו - מהשורשים בגולה ועד להקמת המדינה

שמי דורית ראב, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי מתן. יחד אנו מתעדים סיפור משפחתי ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

ההיסטוריה של מגילת העצמאות

החתימה על מגילת העצמאות התקיימה בתל אביב בתאריך 14 במאי 1948. באותו זמן הסתיים המנדט הבריטי והתחילה מלחמת העצמאות. מגילת העצמאות היא המסמך המכונן של מדינת ישראל. היא כמו ספר חוקים של הערכים שקבעו איך תיראה מדינת ישראל:

  • מדינת ישראל היא מדינת היהודים מכל קצווי העולם.
  • היא תתייחס בשוויון לכל אזרחיה.

בתקופה האחרונה הפכה המגילה לאקטואלית ורלוונטית מחדש בגלל החוקים החדשים שהממשלה רצתה לשנות, וההפגנות שהחלו בעקבות כך. מה שכתוב במגילה מבסס את הטענות לשינוי צביונה של מדינת ישראל.

תמונה 1
אהרון ציזלינג

אהרן צִיזְלִינְג (ז' באדר תרס"א, 26 בפברואר 1901 – 16 בינואר 1964) היה מאנשי העלייה השנייה. חבר הכנסת ושר החקלאות הראשון של מדינת ישראל. מכותבי וחותמי מגילת העצמאות.

תמונה 2

אהרון ציזלינג נולד בנרוצ'יובוצי, אחוזה חקלאית בפלך מינסק שברוסיה הלבנה, בתחום המושב של האימפריה הרוסית (כיום בבלארוס), לצבי מנחם ציזלינג ולאסתר לבית קפלן. אח ליהודית, מאיר, יוסף, משה ויצחק.

ב-1914 עלה ארצה עם משפחתו במסגרת העלייה השנייה. למד בבית הספר "תחכמוני" בתל אביב ובגימנסיה הרצליה. ב-1920 היה ממייסדי "חבורת העמק" והחל לעבוד בסלילת כביש עפולה-נצרת. ב-1923 היה בין מייסדי קיבוץ עין חרוד והיה חבר בו עד יומו האחרון.

ציזלינג היה פעיל בארגון ההגנה ובשנים 1941–1942 היה חבר המפקדה הארצית. היה חבר הנהלת הוועד הלאומי, מראשי התנועה לאחדות העבודה, עמה עזב את מפא"י ועבר לאחדות העבודה – פועלי ציון ואחר כך למפ"ם. היה חבר בולט בצוות שניסח את מגילת העצמאות. כיהן כשר החקלאות בממשלה הזמנית. פרש ממפ"ם יחד עם אחדות העבודה – פועלי ציון, והמשיך להיות חבר כנסת מטעם "אחדות העבודה" עד סוף הכנסת השנייה, אך לא המשיך בפעילות במפלגה.

אהרון ציזלינג היה ממייסדי המשכן לאמנות ע"ש חיים אתר יחד עם האמן חבר הקיבוץ חיים אתר. אביו של ציזלינג היה רב, ונמנה עם מקימי בית הכנסת הגדול של תל אביב ברחוב אלנבי.

אהרון ציזלינג נישא בסביבות 1920 לשרה טופול, בת נחמן ומלכה טופול. לזוג נולדו ארבעה בנים ובת. ציזלינג נפטר בשנת 1964 ונקבר בקיבוץ עין חרוד מאוחד.

הקשר המשפחתי שלנו

לאהרון ושרה ציזלינג נולדו חמישה ילדים: עוזי, יובל, מיכל, צבי ואורי. כולם התחתנו וגרו בעין חרוד מאוחד. נולדו להם 28 נכדים ונכדות. סבתא שלי, דורית ראב, הייתה הנכדה השנייה, הבת של נריה ועוזי ציזלינג. סבא שלה, אהרון ציזלינג, נפטר כשהייתה בת 14.

אני, מתן ניישלוס, הנכד של הנכדה, גר בשריד. בתקופה האחרונה מגילת העצמאות נמצאת בכל מקום – בהפגנות, בכיכרות ואפילו על האסם הישן בשריד. לכן סבתא שלי סיפרה לי על החתימה של סבא ועל חלקו בכתיבתה. היא גם סיפרה לי עליו ועל הזיכרונות הרבים שהיו לה עם הסבא האהוב שלה, וכמה טוב היה לגדול עם סבא וסבתא באותו קיבוץ ולהיות חלק ממשפחה חמה ואוהבת.

אהרון ציזלינג פעל רבות בתקופה שבין השואה לתקומה, ובמשפחתנו בכל בית תלויה מגילת העצמאות מאז ועד היום. היא חלק מהמורשת המשפחתית שלנו.

הזוית האישית

מתן הנכד המתעד: נהניתי מהחוויה עם סבתא והיה לי מעניין לשמוע על הקשר המשפחתי שיש לי עם מגילת העצמאות.

מילון

מגילת העצמאות
המסמך המכריז על הקמתה של מדינת ישראל

ציטוטים

”בתקופה האחרונה מגילת העצמאות נמצאת בכל מקום, בהפגנות, בכיכרות ואפילו על האסם הישן בשריד.“

הקשר הרב דורי