מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור קצר על אירוע מיוחד שזכיתי כפרס

סבא אמנון ואני
סבא בילדותו
החייל המצטיין בבסיס חיל האוויר

שמי שחר, אני משתתף השנה בתוכנית הקשר הרב דורי עם סבא שלי, אמנון פלדמן, ממנו שמעתי את סיפורו.

סבא אמנון מספר על קבלת אות החייל המצטיין בבסיס חיל האוויר

רציתי לספר לכם על מקרה בו זכיתי, בזמן שירותי בחיל האוויר. קיבלתי  את אות ה"חייל המצטיין בבסיס", על עבודה מיוחדת שעשיתי במסגרת השירות הצבאי שלי בטייסת. יום אחד קראו לי לפגישה עם מפקד הבסיס ואמרו לי שזכיתי בפרס מיוחד. הפרס היה לטוס עם מפקד הטייסת שלי במטוס מיראז' שיש בו שני מושבים, המושב מיועד לטייס והמושב השני לנווט. הטיס המוביל יוסף חנקין היה מפקד הטייסת שלי.

 סבא אמנון במדי הצבא

תמונה 1

את הטיסה עשינו בשעות הצהריים, אני עליתי בסולם המטוס לאחר הולבשתי בסרבל מיוחד של טייסים ונכנסתי למושב האחורי. מפקד הטייסת נכנס למושב הקדמי והתחלנו לנוע לכיוון המסלול ההמראה. כשהגענו למסלול הוא הכין אותי שהוא יבצע כמה פעולות שהם מעבר למה שאדם רגיל יכול לסבול מאחר שהם מאוד מיוחדות. כל זאת כדי לבחון את המטוס שהוא באמת כשיר לטיסות, בהמשך ויצאנו להמראה.

התחלנו את ההמראה ההרגשה שלי הייתה מאוד מיוחדת מאחר וזאת הייתה הפעם הראשונה שאני טס במטוס קרב ישראלי. יצאנו לדרך לכיוון צפון לעבר לבנון. בדרך צפיתי בכל הישובים וכל מה שפעם לא יכולנו לראות. כשהגענו מעל לבנון ביצענו פנייה לכיוון הים והטייס הודיע לי שהוא עכשיו מתחיל לבצע כמה פעולות ארובטיות מאוד מאוד מיוחדות. בהתחלה הוא התחיל להאיץ את המטוס במהירות גבוהה. הוא אמר לי שאני אחווה עכשיו תחושה של מעבר "למהירות הקול". המטוס האיץ חזק מאוד ולאט לאט שמענו רעש חזק, המטוס התנדנד מאוד ואנחנו לפתע עברנו את מהירות הקול ופתאום שמענו את רעש מנוע המטוס. עקב המהירות הגבוה המטוס יצר “בום על קולי” באוויר. לצערנו, הבום הזה קרה לנו כשהיינו מעל העיר תל אביב. פתאום קיבלנו קריאה בקשר מבקרת חיל האוויר שביצענו פעולה לא חוקית שהבום העל קולי היה מעל תל אביב וגרם לאנשים באיזור תל אביב בהלה גדולה.

הטייס מיד התנצל והודיע שהבום על קולי למעשה הפתיע אותו וקרה הרבה לפני שהיה אמור להתבצע מעבר למהירות העל קולית. המשכנו בטיסה וביצענו כמה פעולות אירובטיות מאוד מיוחדות, נסקנו לעבר השמיים האינסופיים והטייס ביצע סיבובים, פיתולים וסלטות מכל הסוגים. התחלתי להרגיש קצת לא נוח כי לא היכולתי לשאת את האירובטיקה המיוחדת הזאת, אבל מאחר והאגו עבד עליי, אז לא הגבתי בשום צורה, הטייס שאל אותי האם אני מרגיש בסדר, אז אמרתי לו "מצויין", אבל שיקרתי לו הרגשתי מאוד לא טוב.

לאחר סיום הטיסה חזרנו לבסיס וכשנחתנו עשו לי טקס מיוחד כמו שעושים להרבה טייסים אחרי שהם עברו את מבחן הטיסה הראשון. ירדתי בסולם המטוס ושפכו עליי מים, כי זו הייתה החוויה המיוחדת שעברתי.

קישור לסרטון: https://youtu.be/-Ewe-owDP9A

 

הזוית האישית

אמנון פלדמן: העבודה עם שחר הייתה מאוד מעניינת. אנחנו דיברנו על הרבה נושאים והוא למד הרבה על ההיסטוריה שלי, שלו ושל המשפחה וזה היה מאוד מאוד מעניין. חבל שזה לא נעשה לפי התוכנית של עבודת שורשים, שהייתה מוכרת לי משנים עברו, שהיא הייתה הרבה יותר עניינית והרבה יותר מעניינת, אבל גם זה יצא בסדר, אני מקווה שהוא למד הרבה עלינו.

שחר: העבודה עם סבא שלי הייתה מאוד מהנה. היה לי כיף לשמוע סיפורים על העבר שלו וגם צבא, במה שהוא עבד ועוד הרבה דברים שדיברנו עליהם ביחד.

אני וסבא אמנון

תמונה 2

מילון

מיראז'
מיראז' (מצרפתית: Mirage – חזיון תעתועים) היא משפחת מטוסים צבאיים על־קוליים מתוצרת חברת דאסו תעופה הצרפתית. במשפחה פותחו מטוסי קרב, מטוסי תקיפה ומפציצים. תכנון מטוסי המשפחה החל בשנות ה־50 של המאה ה־20 והם יוצרו בצרפת ובמדינות נוספות במגוון דגמים ופיתוחים. ייצור מטוסים במשפחה נמשך עד שנת 2007.

ציטוטים

”הכל בגללך “

הקשר הרב דורי