מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מוסר ההשכל שסבתא פנינה למדה בגן

סבתא ואני בקשר הרב דורי
בית ספרי מולדת
כיצד הפסדתי שוקולד ובננה בגלל עצמאותי

שמי אריאל קמחי, השתתפתי השנה בתוכנית הקשר הרב דורי, בבית ספרי מולדת במבשרת ציון. בחרתי להשתתף בתוכנית עם סבתא שלי, פנינה גל.

סבתא פנינה נולדה לבית משפחת לוי, בעיראק בעיר זאכו. היא נולדה בשנת 1946.

זיכרונות ילדות של סבתא פנינה מעיראק

סבתא פנינה מספרת:

"אני זוכרת כשהייתי ילדה קטנה כבת שלוש או ארבע, יצאנו לטיול כל ילדי הגן, גן הילדים בו הייתי. טיילנו ונהנינו ובדרך חזרה לגן רציתי מאוד להראות שאני גדולה ושאני יכולה לחזור הביתה בכוחות עצמי. וכך היה, הייתי מאושרת שהצלחתי לבצע את המשימה בעצמאות מלאנ. אחר כך שמעתי, לצערי, שכל ילדי הגן שחזרו יחד עם הגננת, הגיעו הביתה עם שוקולד ובננה – הם קבלו זאת בסוף הטיול כשחזרו לגן עם הגננת.

חשוב להבין, ששוקולד ובננות היו מצרכים מאוד נדירים מאוד בימים ההם ולכן התאכזבתי מאוד. אני זוכרת שאני ואימא שלי הלכנו חזרה לגן, כדי שגם אני אקבל את הממתקים האלה, אך הגננת אמרה לנו שלצערה לא נשאר כלום.

לא עזר לי כל הבכי הרב שבכיתי וגם לא בקשותיה של אמי, נותרתי ללא כלום. כך עלתה לי ביוקר "החכמה" שלי להגיע הביתה בכוחות עצמי".

עלייתה שך סבתא פנינה מעיראק במבצע עזרא ונחמיה

סבתא פנינה, עלתה עם משפחתה בגיל חמש לישראל בשנת 1951. זו הייתה השנה של העלייה הגדולה של יהדות עיראק לישראל, שנקראה מבצע עזרא ונחמיה.

רקע לעלייה מבצע עזרא ונחמיה

מבצע עזרא ונחמיה, נקרא גם מבצע בבל זה היה המבצע הגדול של העלאת יהודי עיראק לישראל. בשנות ה- 50, מדינת ישראל הצעירה העלתה יהודים מאירופה, ניצולי שואה וממדינות ערב.

הממשלה העיראקית בהתחלה אסרה על היהודים לצאת מהמדינה. בהתחלה כשהיה איסור יציאה, היו כאלה שיצאו מעיראק באופן בלתי חוקי, הם יצאו דרך איראן. בחודש אפריל 1950, ממשלת עיראק נתנה איסור ליציאת היהודים ומדינת ישראל פתחה מייד במבצע העלאה, יחד עם הסוכנות היהודית וארגון הג'וינט. הם ארגנו מטוסים שטסו מעיראק לקפריסין.

המבצע נערך בין השנים 1950–1951. מספר היהודים שבקשו לעלות הלך וגדל ומדינת ישראל שלחה עוד ועוד מטוסים, הייתה ממש רכבת אווירית בקו בגדאד-לוד. גם בשנת 1952 עדיין הועלו יהודים לישראל, בעיראק נותרו אלפים בודדים. סבתא שלי ומשפחתה  עלו לישראל במסגרת מבצע זה בשנת 1951, כשבתי הייתה ילדה בת חמש.

 

תמונה 1

 

הזוית האישית

אריאל קמחי: השתתפתי השנה בתוכנית הקשר הרב דורי, בבית ספרי מולדת במבשרת ציון. ותעדתי את סיפורה של סבתא שלי, פנינה גל.

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, הקרוי גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לישראל במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגי היהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילת תקופת בית שני.

ציטוטים

”ש“

הקשר הרב דורי