מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא נטלי מממשת את חלומה לעלות לארץ ישראל

סלפי של סבתא נטלי ואני אוריאן
סבתא נטלי בנערותה
סבתא נטלי מספרת על הדרך לעלייתה לא"י וקליטתה המוצלחת בארץ הקודש

שמי אוריאן, במסגרת התוכנית הקשר הרב דורי, בחרתי להעלות את סיפור חייה של סבתי נטלי שעלתה לארץ. סבתי נטלי שיתפה אותי בסיפור העלייה שלה לארץ ישראל ועל הקשיים שהיו להם במהלך החיים בארץ ישראל.

סבתי נטלי נולדה באוזבקיסטן שברוסיה. אמה של סבתי סוניה ז"ל ואביה של סבתי אוריאל ז"ל, עסקו שניהם בקצביה.

להוריה של סבתא נטלי, נולדו שישה ילדים. הם נולדו וגדלו בשכונה יהודית. כל הילדים שבשכונה היו משחקים תופסת, מחבואים, קפיצה בחבל ו-5 אבנים מאבנים. בזמנה הפנוי הייתה הולכת לבנות דודותיה והן היו משחקות מחבואים ותופסת.

סיפור מעניין שסיפרה לי סבתי לגבי מתן שמה שהיום הוא נטלי:

אבא שלה, אוריאל נכלא בכלא באוזבקיסטן בגלל שסחר במוצרי בשר ללא רישיון מהמדינה. בעקבות חוק מדינה שלפיו אסיר שרעייתו בהריון משוחרר מהכלא אביה שוחרר לביתו, והיא הצליחה ללדת את סבתי בשלום. סבתי בשעת הולדתה נקראה בשם נקדם (מזל), אולם כשהגיעה לארץ הוחלט כאן לשנות את שמה לנטלה והיא החליטה לשנות לנטלי.

בילדותה כבר היה בתי ספר, אבל לא קראו לבתי ספר בשמות קרו להם במספרים, סבתי הייתה בבית ספר מספר "25", הייתה להם תלבושת אחידה: חולצה תכלת מעל החולצה סינר בצבע לבן עם סמל בית ספר וחצאיות כחולות או שחורות.

העלייה לישראל

בשנת 1974, כשסבתי הייתה בת תשע, היא ומשפחתה עלו לארץ ישראל. הסיבה שהם עלו לארץ ישראל היא שהייתה עלייה גדולה לארץ הקודש מאוזבקיסטן.

דרך עלייתם הייתה תחילה בנסיעה ברכבות עד לאוסטריה ומאוסטריה הם לקחו מטוס לארץ ישראל. לסבתא היה חשוב לעלות לא"י וכך היא אמרה לי תוך כדי ראיון עמה: "אני מרגישה שא"י היא ארצם של היהודים ואני מילדותי הרגשתי מחוברת אליה וחלמתי להגיע לכאן ולגדל משפחה".

מייד עם הגעתה לארץ, היא למדה בבית הספר "קריית בנות" שבירושלים ובמסגרת לימודיה למדה בין היתר עברית קריאה וכתיבה.

סבתי מספרת שהקליטה בארץ לה ולמשפחתה לא הייתה קלה הם היו צריכים להתמודד עם קשיים רבים ובעיקר עם קשיי שפה, כי לא למדו בארץ מולדתם את השפה העברית והוריה גם היו צריכים למצוא עבודה חדשה בכדי להתפרנס בכבוד.

יום חתונתם של סבתי נטלי עם סבי פנחס

תמונה 1

סבתי (נטלי) וסבי (פנחס) הכירו דרך חתונה של חבר משותף. לסבתי וסבי נולדו שישה ילדים: ארבע בנות ושני בנים. כל הילדים גרים באור יהודה ותמיד נפגשים לארוחות משפחתיות.

הם היום כולם נשואים, לסבתא וסבא יש 13 נכדים כן ירבו!!!

הזוית האישית

סבתא נטלי: התרגשתי מאוד כשנכדתי אוריאן סיפרה לי על התוכנית של הקשר הרב דורי. ומאוד שמחתי על כך שהיא הנכדה הראשונה ששמעה את סיפור עלייתי לארץ תוכנית הקשר הרב דורי מאוד חשובה כדי לשמר על הקשר עם הנכדים. ולשמור על מסורת ישראל.

אוריאן: שמחתי מאוד לשמוע את סיפור עלייתה של סבתי. סיפור חייה מאוד ריגש אותי לדעת עד כמה היו לה קשיים בארץ כעולה חדשה וברוך השם למדתי ממנה לא להתייאש כי זו המדינה שלנו וחשוב לבנות אותה למען הדור הבא.

מילון

אוזבקיסטן
רפובליקת אוזבקיסטן היא מדינה השוכנת במרכז אסיה. בעברה הייתה חלק מברית המועצות, וב-1 בספטמבר 1991 הפכה למדינה עצמאית. המדינה גובלת באפגניסטן בדרום, בקזחסטן בצפון ובמערב, בקירגיזסטן במזרח, בטג'יקיסטן בדרום-מזרח, ובטורקמניסטן בדרום-מערב. רוב תושבי אוזבקיסטן הם מוסלמים והיא אף חברה בארגון לשיתוף פעולה אסלאמי. אוזבקיסטן שוכנת על דרך המשי ההיסטורית, ציר המסחר מסין לאירופה. מיקומה הביא מנהיגים גדולים כמו אלכסנדר הגדול, ג'ינג'יס חאן, טמרליין טימור לנג – (טימור הצולע) ורבים נוספים לעבור בשטחה. טמרליין, על אף מסעות המלחמה האכזריים שלו, נחשב לאבי האומה האוזבקית. הפלישות החוזרות ונשנות לאוזבקיסטן שינו את פניה של התרבות האוזבקית. אפשר למצוא במדינה מאפיינים פרסים, ערבים, מונגולים, מוסלמים ורוסים.

ציטוטים

”אני מרגישה שא"י היא ארצם של היהודים ואני מילדותי הרגשתי מחוברת אליה וחלמתי להגיע לכאן ולגדל משפחה“

הקשר הרב דורי