מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא ילנה עלתה ממוסקבה לישראל

בית ספרי
מפגש חגיגי לתוכנית
החיים במוסקבה והעלייה לישראל

שמי אליאל רימר, השנה בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספרי בחרתי להביא את סיפורה של סבתא שלי, ילנה.

סבתא ילנה סקופינסקי נולדה בשנת 1952 לבית משפחת וייסמן, בעיר מוסקבה שברוסיה. היא עלתה לישראל, בעלייה הגדולה בשנת 1991.

סבתא ילנה מספרת

בילדותי היה כיף, הלכתי לגן ילדים ואחר כך לבית הספר. היו לי  הרבה חברים וחברות, לא שמרתי קשר עם חברי הילדות שלי. בחופשות הקיץ נסעתי ביחד עם עוד תלמידים ומורים למחנות קיץ. בנינו אוהלים, נהנינו, שרנו שירים, בצענו פעולות ומטלות מהנות, קטפנו פירות בשדה – אלה היו חופשות קיץ מהנות עם הרבה זיכרונות טובים.

במוסקבה היו הרבה מאוד יהודים, היה בית כנסת גדול, חבריי וחברי משפחתי היו יהודים. דיברנו ברוסית במוסקבה ולפני שעלינו ארצה למדנו עברית. חוץ מחגים סובייטים חגגנו גם ראש השנה, פסח וחנוכה בתוך הבית. בראש השנה אבי נהג לקנות חלה תפוחים ודבש. בפסח נהגנו לאכול מרק עוף ומצות. בחנוכה אכלנו לביבות ובפורים הכנו אוזני המן. שמרנו תמיד על המסורת היהודית בבית.

העלייה לישראל

עליתי לארץ בתאריך בגיל 39, זה היה בתאריך 24.3.1991. הדרך הייתה ארוכה, נסענו ברכבת עד לבודפשט ומבודפשט המשכנו בטיסה לארץ ישראל. בחרתי לעלות דווקא לישראל בגלל שלדעתי מקומנו הוא בארץ ישראל בתור יהודים.

עלייה הייתה קשה, והקליטה בארץ הייתה עבורנו קשה מאוד. עבדנו קשה, למדנו והתקדמנו והסתדרנו לבסוף.

הזוית האישית

אליאל: במטלה זו למדתי הרבה על סבתא שלי ועל הרקע שלה. נושא זה חשוב בעיני מפני שחשוב לי לדעת על משפחתי. לא הייתי משנה אף נושא זהו נושאים שאני שלם איתם. נהניתי להיפגש עם סבתי ולדבר איתה יותר מן הרגיל.

מילון

Беллини
בלני, מאכל.

ציטוטים

”"היה כיף במוסקבה וכיף לי גם בישראל"“

הקשר הרב דורי