מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אנה בילדותה הוגלתה מחרקוב לסיביר

אני וסבתא בחג סוכות
סבתא ביום החתונה שלה
אנה במלחמת העולם השנייה

שמי אנה וזה הסיפור שלי, נולדתי בעיר חרקוב שבאוקראינה בברית המועצות לשעבר לשני הורים יהודים ויש לי אחות שקטנה ממני בשנה.

כאשר פרצה מלחמת העולם השנייה הייתי בת שנתיים. אבא שלי נקרא לצבא הסובייטי על מנת להילחם בגרמנים וכעבור מספר חודשים הוא חזר.

בתאריך 22 ביוני 1941 כאשר הייתי בת ארבע וחצי הגרמנים פרצו לברית המועצות. אבא שלי נאלץ לחזור אל הצבא הסובייטי ולהילחם בגרמנים, הוא השאיר את אימא שלי איתי ועם אחותי. אחיין של אמי עבד בתחנת רכבת והצליח להעלות אותנו על אחת הרכבות האחרונות שיצאו מחרקוב לסיביר בשביל פינוי האזרחים.

הגלות מחרקוב לסיביר

כאשר הגענו לסיביר נתנו לנו חדר בבית של משפחה שהייתה גם עשירה. אני ואחותי התחלנו ללכת לגן שהיה באזור, אבל את הלימודים בבית ספר כבר לא התחלנו שם. אימא שלנו עבדה בכל מיני עבודות קשות שונות: היא הייתה דגה דגים, עובדת במכרה ועוד. המשפחה שאצלה התגוררנו לא נתנה לנו את היחס הכי טוב, אך הסתדרנו עם זאת ובנוסף לא הייתה לנו ברירה, כי לא היה עוד מקום שבו היינו יכולים להיות.

בשנת 1944 כאשר הייתי כבר בת שבע וחצי חזרנו לחרקוב מפני שהצבא הסובייטי הצליח להיפטר מהגרמנים ועליתי לכיתה א' ביחד עם אחותי. בכיתה שלנו היו אף שני תלמידים בני 15, כי בגלל המלחמה לא הצליחו להתחיל את לימודיהם בבית הספר כך למדו יחד ילדים בכל מיני גילאים.

בשנת 1945 כשהסתיימה המלחמה, אבא שלנו גם חזר, בזמן שהוא היה בצבא הוא תיקן משגרי רקטות והשתתף בשחרור המקומות השונים באירופה מהשלטון הנאצי והגיע עד לברלין.

 סבתא ביום חתונתה

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא אנה: להיזכר בעבר לא היה כל כך פשוט, אך נהניתי לספר את הכל לנכד שלי ושמחתי שהייתה לי את הבמה לעשות זאת.

מייקל: היה לי מאוד מעניין לשמוע את מה שסבתא סיפרה לי ולא ציפיתי שזה יעניין אותי כל כך.

השנה בחרנו להשתתף במסגרת המעורבות החברתית בבית ספרנו בתוכנית הקשר הרב דורי. במסגרת פרויקט נראטיב 4, אותו הובילה המורה טליה נתנזון. במפגשי התוכנית נפגשנו עם הסבים והסבתות, שמענו את סיפוריהם ותעדנו את הסיפורים בגוף ראשון. במפגש הסיום החגיגי שיתקיים בתאריך 4.6.24 בבית הספר, נשב בקבוצות וכל אחד מאיתנו יציג את הסיפור שהוא כתב יחד עם  הסבים והסבתות. המפגש החגיגי יתקיים בנוכחות ורד אסולין – מנהלת בית הספר, טליה נתנזון – רכזת נראטיב 4, תמר וולף – מחנכת הכיתה ועפרה ארליך – מנחת תוכנית הקשר הרב דורי.

מילון

קטיושה
משגר רקטות

ציטוטים

”להיזכר בעבר לא היה כל כך פשוט“

הקשר הרב דורי