מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גן הורדים ברחוב הורדים של מיכה פרוכטר

אני (נועה) וסבא מיכאל בים
כתבה על סבא בעיתון שיצא בשנת 1966
סיפורי המשפחה והחיים

הקשר הרב דורי – של סבא מיכה ונועה

שמי מיכאל (מיכה ) פרוכטר נולדתי בתאריך 23.2.1935 בישראל. ההורים שלי נולדו בפולין, בשנת 1922. כשהם היו בגיל 16, הם עלו לארץ והיו ממקימי קיבוץ בית אלפא.

מזיכרונות ילדותי

בתור ילד קטן, (לפני גיל הגן), גרנו בכמה מקומות כמו: מוצא, נהלל, בין השאר עברנו לתל אביב לשכונה שהייתה חדשה, שנקראה מעונות עובדים ח' היו שם הרבה ילדים תמיד היה עם מי לשחק, בנוסף זה היה קרוב מאוד לים. בני המשפחה מכול הארץ אהבו לגור אצלנו וללכת לשפת הים. למדתי בבית ספר ששמו "לדוגמה" ליד ביתי.

למדתי בבית ספר "לדוגמא" – בית הספר לדוגמא בתל אביב נקרא על שמה של הנרייטה סולד . למדתי שם עד כיתה ח' ועוד נשארו לי חברים משם עד היום (כמעט שמונים שנה) ועם כמה מהם אנחנו עדיין נפגשים לעיתים קרובות. אחרי הלימודים היינו משחקים בג'ולים, כי המשחק היה ארוך מידי בשביל ההפסקה.

סיפור מצחיק קרה לי בכיתה ג' נכנסנו לשיעור שירה (זימרה), כולם שרו בקול רם ואני לא ידעתי לשיר, הושיבו אותי מול המורה, אז אני עשיתי את עצמי שר  – פתחתי וסגרתי את הפה לסירוגין. פתאום המורה הפסיק את השיעור וקראה לי ואמר "למה אתה צועק כל הזמן"  – זה בזמן שלא הוצאתי הגה רק פתחתי וסגרתי את הפה – מאז אני לא שר.

עוד לפני הצבא הייתה לי הזדמנות להתעניין או ללמוד על גידול ורדים. אחרי לימודיי בבית ספר יסודי עברתי ללמוד בתיכון חדש והייתי תלמיד גרוע. המנהלת טוני קראה לי ואמרה לי "אתה יכול להמשיך ללמוד, אבל לא בבית ספרנו". כיוון שהתעניינתי בחקלאות, הביאו אותי לבית ספר חקלאי "מקווה ישראל" במקווה התעניינתי בגידול שתילים.

אגרונומיה

תחום העיסוק שלי היה חקלאות (אגרונום) – התמחתי בגידול ורדים.

בשנת 1954 התחיל אבא שלי להתעניין בגידול ורדים, בתקופה מסוימת היו בגני – יהודה חמישה משקים שעסקו בגידול ורדים או שתלנות ובנוסף הרחוב קרוי על חמישה משקים שעסקו בורדים. גם הנכדים שלי גרים ברחוב הורדים והנכדה שלי נועה הייתה במחזור הראשון של גן הורדים שקרוי על המשק שלי.

אני ודפנה

הכרתי את בת זוגי דפנה בשפת הים, תפסנו גלים בעיר הרצליה. התחתנו בשנת 1964 ואחרי שנתיים נולד לנו בן בשם אמיר, מפה לשם גדעון נולד ואחרי זה בשנת 1971 נולדה הבת תמר. היום יש לי שישה נכדים: איתי, שי, גיא, אלה, נועה, יובל ואילון.

כתבה על סבא מיכאל בעיתון שיצא בשנת 1966

תמונה 1

הזוית האישית

סבא מיכאל: לי היה מצוין לעבוד עם נועה.

נועה קופרברג: למדתי הרבה דברים מהמפגשים עם סבא שלי בתוכנית הקשר הרב דורי, במיוחד על סבא שלי ואיפה הוא היה גר בילדותו.

מילון

בֵּית אַלְפָא
בֵּית אַלְפָא הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי, קיבוץ א' של השומר הצעיר. מיקומו במזרח עמק יזרעאל בעמק חרוד לרגלי הגלבוע ליד גן השלושה ("הסח'נה"), ובסמיכות לכביש 71 (בית שאן - עפולה). הקיבוץ ממוקם בגובה של כ-73 מטר מתחת לפני הים. אחרי תקופת הכשרה בעבודות חלוציות, סמוך לנהלל ובמחנה ליד גבע, הקיבוץ עלה על הקרקע ב-4 בנובמבר 1922, י"ג חשון תרפ"ג. המוסדות הציוניים לא נתנו ברכתם למהלך, בשל גילם הצעיר של המייסדים וחוסר בשלותם להתיישבות, כמו גם העובדה שבקרקעות גוש נוריס בהם התיישבו כבר הוקמו הקיבוצים עין חרוד ותל יוסף. הקיבוץ הוקם על קרקעות של הקרן הקיימת לישראל וגם הודות לתרומות של יהודי גליציה שגויסו על ידי חברי הקיבוץ וחברי הקיבוץ הסמוך חפציבה. (ויקיפדיה)

אגרונום
אגרונום, בעל ניסיון רב בייעוץ חקלאי וכלכלי, ניהול וליווי פרויקטים בארץ ובחו"ל, הקמת חוות לגידולים חקלאיים והדרכה.

ציטוטים

”הכרתי את בת זוגי דפנה בשפת הים, תפסנו גלים בעיר הרצליה,“

הקשר הרב דורי