מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יעקוב קצין טייסת

אני וסבתא וסבא שלי, יעקב
הצוות של סבא שלי בטייסת
המבצעים והמלחמות בהם השתתף סבא יעקב

שמי הראל ברק, השתתפתי השנה בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי, יעקב כרמי. במהלך המפגשים שמעתי את סיפוריו. בחרנו לתעד אחד מהם את סיפור השירות הצבאי של סבא יעקב כרמי.

סבא יעקב מספר

נולדתי בשנת 1939 בהרצליה להוריי מושה ותמר כרמי. בשנת 1958 התגייסתי לחיל האוויר ושרתי בטייסת קלה כנף 1 לאחר שנה לבח"א 27, שם עבדתי בשיפוץ ממסרי הליקופטר. אחרי השחרור התחלתי לעבוד בתעשייה האווירית, שנתנה שירות לטייסת 120 של חיל האוויר. לאחר מספר חודשים התמנתי לקצין טכני של הטייסת, שם שירתי 25 שנה. מטרת הטייסת הייתה למשל הצנחות אוכל ואמל"ח.

הצוות שלי 

תמונה 1

המבצעים והמלחמות שהשתתפתי

בשנת 1964 היה המבצע הראשון שלי, הבעת נשק מצרפת לארץ הבעיה הייתה אימברגו (הגבלה למחירת נשק לישראל), שאסרה להביא נשק לישראל, ובכול זאת טסנו והבאנו בחשיי.

בשנת 1967 הבאנו את שמונת מטוסיי הסטרטו כרוזר הראשונים בישראל.

בשנת 1968 הבנו אמל"ח לכורדים, זה קרה בזמן מלחמת הכורדים נגד עיראק בדרך הלוך טסנו על גבול טורקיה עיראק ושם הגיחו עלינו שתי מטוסי קרב רוסים עם טילים בכנפים, החרדה בתא הטייס הייתה ברמה גבוה בגלל שמטוסי הקרב היו מצוידים בטילים ולא הייתה להם בעיה להפיל אותו, בסופו של דבר הם הסתכלו עלינו כמה רגעים וחזרו לבסיסם.

בשנת 1970 הבאנו אבאנו את שתי מטוסי ההרקולס (מטוסים שיכולים לנחות על משטחי כורכר) הראשונים מארצות הברית. עם הגעתנו לארצות הברית עברנו קורס להכרת המטוס, מספר חודשים לאחר מכן הבאנו את המטוסים לארץ.

בשנת 1970 עד 1971 הייתי מבקר מטוסי פוגה – מטוסי פוגה הם מטוסים ללימוד טייס בחיל האוויר.

בשנת 1973 פרצה מלחמת יום כיפור שם הצנחנו אמל"ח ואוכל לחיילים שנלחמו במדבר סיני (גם במתלה). שם נחתנו על הכורכר והבאנו פצועים. משימתי הייתה בבוקר לנהל את כול תפעול המטוסים שיוצאים וחוזרים ובחצות הייתי טס כמכונאי מוטס ומביא פצועים.

בשנת 1991 פרשתי מהטייסת והחלטתי לבנות את פרוייקט אחוזת כרמי, שמכילה שלושה בניינים, בשנת 1995 סיימתי את הפרוייקט. בשנת 1996 עברתי לחברת קווי אוויר למיטען (קאל), שבה ההייתי מנהל אחזקה.

בשנת 2023 יצאתי לפנסיה.

קישור לסיפור: השירות של סבא יעקוב בצבא

הזוית האישית

הראל ברק: אני מעריך מאוד את פעולותיו של סבא שלי.

מילון

מתלה
מתלה זה מעבר צר במדבר סיני שבו התרחשו קרבות עזים בין הישראלים והמצרים.

תעשייה האווירית
התעשייה האווירית לישראל בע"מ, או בקיצור: התעשייה האווירית, בראשי תיבות: תע"א (באנגלית: Israel Aerospace Industries; בראשי תיבות: IAI) היא חברה ממשלתית ישראלית, אשר מפתחת ומייצרת מוצרים תעופתיים, יבשה וים, מערכות חלל, מערכות ביטחוניות וצבאיות, סייבר ומוצרי אלקטרוניקה. התעשייה האווירית היא החברה הגדולה בישראל בתחום תעשיית המטוסים והחלל. משרדיה ומתקניה העיקריים של התעשייה האווירית נמצאים בחלקו המזרחי של נמל התעופה בן-גוריון על פני שטח של כ־2,000 דונם. בנוסף, קיימים מפעלים ביהוד, באשדוד, בבאר יעקב, בבאר שבע, בשדה התעופה עטרות, ברמת הגולן, בתל אביב ובפתח תקווה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הבאת פצועים משדה הקרב. “

הקשר הרב דורי