מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נולדתי לפני קום המדינה – עליזה סנדו

סבתא עליזה ונכדתה קארין
סבתא עליזה בצעירותה
תקופת הצנע, ילדות והקמת משפחה

שמי עליזה סנדו ואני סבתא של קארין סנדו. אנו משתתפות בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספר גורדון בחולון.

ילדותי: נולדתי בתל אביב לפני קום המדינה. אני נזכרת ביום ההצבעה באו"ם להקמת מדינת ישראל. הרבה שכנים באו להאזין לרדיו שהיה ברשותנו כדי לשמוע את תוצאות ההצבעה. אנשים קפצו והתחבקו מרוב שמחה שזכינו בהצבעה.

באותו זמן האנגלים שלטו בארץ. הם היו מסתובבים ברחובות עם טנקים ומדי פעם היו מכריזים על "עוצר" בעיר. אחרי הכרזת המדינה על ידי בן גוריון התחילה מלחמת העצמאות. היו אזעקות והמון פצצות התפוצצו בעיר. פצצה אחת נפלה ממטוס בחצר בית מול ביתינו ובדירתנו נפלה התקרה על מיטת אחותי התינוקת שישנה באותה עת במיטה. הטול שהיה מעל המיטה הציל את חייה.

תקופת הצנע

קשה לשכוח את תקופת "הצנע" שהייתה בארץ. חילקו לתושבים תלושים כמספר הנפשות בבית לקניית מצרכי מזון בסיסיים כמו קפה, סוכר, אורז, שמן ועוד. בתקופת הצנע בקושי אכלנו ביצים. חצי קילו בשר קנינו פעם בשבוע שהספיק לקציצות עם לחם, למרק ולחמין של שבת. תפוחי העץ היו מחולקים ל-4 חלקים, וכל ילד קיבל רבע. סנדוויצ'ים לבית הספר היו לחם עם ריבה, ומשחקים לא קנו לנו. היינו משחקים בקלאס, 5 אבנים, גוגואים של משמש וגולות. היום משפחה שחיה כך נקראת מתחת לקו העוני, אבל אז רוב התושבים חיו כך.

לימודים ועבודה: למדתי בבית ספר יסודי "השחר" ולאחר מכן בתיכון ערב. התחלתי לעבוד כפקידה בבנק לאומי ובערב למדתי בתיכון.

עליזה בכתה א'

תמונה 1

לאחר שנים התחתנתי עם צורי ז"ל ונולדו לנו שלושה בנים מקסימים ומוצלחים. לאחר 37 שנות נישואים התאלמנתי, כשבעלי ז"ל הספיק לראות את בניי נשואים וחלקם עם ילדים. ברוך השם נולדו לי נכדים ונכדות שדואגים לי ומכבדים אותי ומנעימים לי את החיים, ביניהם קארין נכדתי היקרה שאני אוהבת אותה מאוד מאוד.

תמונה 2

קארין אוהבת שאני לוקחת אותה מדי פעם לקניות ואנחנו מבלות במסעדה ועושות קניות כפי רצונה של קארין.

לאחר שפרשתי מהעבודה אחרי 45 שנים, אני מבלה את זמני הפנוי בפעילויות רבות: אני בקשר עם חברות, מבקרת בתיאטרון, רואה סרטים, מטיילת בארץ, מטיילת בנופשונים, הולכת להרצאות ומבלה עם משפחתי היקרה בהרבה מפגשים משפחתיים.

הזוית האישית

סבתא עליזה וקארין: תכנית הקשר רב דורי חיזקה את הקשר בינינו מאוד ונהנינו להשתתף בה.

מילון

תקופת הצנע
מדיניות הקיצוב הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע. מטרתה של מדיניות כלכלית זו הייתה ליצור שער חליפין יציב וכך לחסוך במטבע חוץ. מדיניות זו באה לידי ביטוי בשתי דרכים מרכזיות: הכוונת אשראי והשקעות, אך בעיקר הגבלת הרכישה של מזון, בגדים ומוצרי צריכה.

ציטוטים

”היום משפחה שחיה כך נקראת מתחת לקו העוני, אבל אז רוב התושבים חיו כך“

הקשר הרב דורי