מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משנת 1930 ועד היום – מאיר ברנע

מאיר היום
מאיר מימיו בפלמ"ח
ממקימי הפלמ"ח בקיבוץ נען

שמי אליה, אני משתתף השנ בתכנית הקשר הרב דורי עם מאיר ברנע, במסגרתה אנו מתעדים סיפור מחייו של מאיר ומנציחים אותו במאגר המורשת.

הילדות בירושלים ומלחמת העצמאות

מאיר נולד ב-15 בספטמבר 1930 בירושלים, לדינה, שמוצאה מפולין, ומשה, שנולד בארץ ישראל. מאיר גדל בירושלים, ומאז ומתמיד מספר כי זוכר שהסבירו להם שהמשימה החשובה ביותר היא ליישב פיזית את ארץ ישראל.

בילדותו היו סובוטניקים – קבוצה של רוסים שהתייהדו והחלו לקיים מצוות ומנהגים יהודיים. מאיר, עם שיערו הבלונדיני הבהיר מאוד, היה לעיתים מתחיל לדבר ברוסית, אף על פי שלא ידע את השפה, כיוון שהיו בטוחים שהוא משתייך לקהילה הסובוטניקית.

מאיר מספר בהשתוקקות רבה על ילדותו, וחוזר ומציין שעל אף גילו הוא זוכר את ילדותו היטב, מאחר והייתה מיוחדת מאוד.

החיים בקיבוץ והשירות בפלמ"ח

בצעירותו הועבר מאיר לקיבוץ נען, שם עבד באדמה ועבודות כפיים. הלימודים קוצרו מהר מאוד, כדי שהוא וחבריו יוכלו להתגייס לחטיבת הראל של הפלמ"ח, שהייתה דומיננטית במלחמת העצמאות והגנה על הנגב.

הפלמ"ח, לדבריו, עיצב את האדם שהוא היום. מאיר מספר שזה היה ארגון מחתרת שדאג להגן ושימש כצבא של המדינה היהודית עד שהוקם צה"ל. הפלמ"ח החדיר בהם ערכים של התיישבות, תרבות וזמר עברי. עד היום, מאיר מאזין לשירים מתקופת הפלמ"ח ומתרגש עד דמעות.

חטיבת הראל הייתה חטיבה בפלמ"ח שהוקמה בהרי ירושלים והורכבה מגדודי הפלמ"ח. מאיר נלחם בחטיבת הראל, ואף זוכר את יצחק רבין, שפיקד על החטיבה. הוא גאה בהשתייכות לחטיבת הראל וחוזר ואומר כי המלחמות שחווה חישלו אותו ואין הוא מפחד מכלום.

מאיר נלחם במלחמת העצמאות ומספר כיצד ערביי ישראל תקפו כדי למנוע את התיישבות היהודים במדינת ישראל. מאיר מאמין שלאחר שעברנו וניצחנו במלחמת השחרור, אין אויב בעולם שיכול להכניע אותנו. גם במצב הנוכחי, לאחר ה-7 באוקטובר 2023, הוא בטוח שננצח.

מאיר התחתן עם עדה והם חיו חיים משותפים מלאי אהבה. הם עברו את כל התלאות ביחד והקימו משפחה לתפארת.

הזוית האישית

אליה התלמיד המתעד: בחרתי, שלא כמקובל, לראיין את מאיר, אדם שאימצתי כסבא למרות שיש לי סבא משני הצדדים. מאיר הוא אדם בעל סיפורים מרתקים, שנולד בארץ ישראל ושירת בפלמ"ח. הוא מביא איתו חוכמה וניסיון חיים מרתקים. אני מאחל לו אריכות ימים בבריאות הנפש והגוף, והוא מאחל לי שאמשיך להיות ילד מקסים ושאצליח בחיים. מהזווית האישית ניכר שמאיר התרגש מאוד לקראת הראיון וציפה לו וכנ״ל אני. למדתי רבות מהסיפורים שלו, ואני גאה להיות חלק מהקשר הזה.

מילון

פלמ"ח
הפלמ"ח (ראשי תיבות: פלוגות מחץ), היה הכוח הצבאי המגויס של ארגון "ההגנה", ששימש כצבא של המדינה היהודית שבדרך, בארץ ישראל בשנים 1941–1948. הפלמ"ח הוקם ב-15 במאי 1941. הוחלט כי כוח זה יפעל בשיטות של לוחמה זעירה, יבצע סיורים לוחמתיים, חבלה, גישוש, תקיפה, ו"יכין את השטח" להגנת ארץ ישראל מפני מתקפה נאצית, אם וכאשר זו תבוא. את הפיקוד על היחידה החדשה קיבל יצחק שדה, שהיה כפוף ישירות למטה הכללי של "ההגנה". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אין לנו ארץ אחרת - ואנחנו צריכים לזכור זאת תמיד! לא משנה היכן נהיה בעולם“

הקשר הרב דורי