מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע בעברה של סבתא

אני וסבתא רחל בבר המצווה שלי
סבתי בשנת 1978 כחיילת קרבית בנחל מוצנח
הסבתא הקרבית שלי

סבתי היקרה רחל מן, שתזכה לחיים ארוכים, היא ביתם של מרים ומוריס בכר. הסבתא רבתא שלי מרים, נולדה ביוון, שם רוב משפחתה נספתה בשואה, והסבא רבא שלי, מוריס, נולד באיטליה.

כשסבא רבא שלי למד במצריים הוא הכיר חבר טוב שהיה בן כיתתו, אלי כהן, שלימים נודע כאחד מגדולי המרגלים של ישראל. במצרים סבא וסבתא רבא שלי התאהבו והתחתנו, שם גם נולדו להם 4 ילדים, מלבד סבתא שלי ואחותה הקטנה.

בשנת 1956 מרים ומוריס בכר עלו לארץ ישראל, התמקמו בעיר שנקראה אז עזתה, כיום היא נתיבות.

סבתא שלי רחל נולדה בשנת 1959 בנתיבות ושם גדלה והתחנכה. סבתי הייתה היחידה מבין ששת אחיה וגם מבין רוב תלמידי בית הספר בתקופה ההיא שסיימה  12 שנות לימוד עם בגרות מלאה.

כשהגיעה לגיל 18 התגייסה לצה"ל, ליחידת נחל מוצנח, והייתה לחיילת הקרבית הראשונה בנתיבות. בכל פעם שסבתא הייתה חוזרת מהצבא אל העיר נתיבות לבושה במדים ונושאת נשק, כל תושבי העיר היו מסתכלים בתדהמה על הנערה הצעירה שעשתה את הבלתי יאומן!

לאחר 3 שנות שירות סבתא משתחררת מהצבא ומכירה את בעלה לעתיד, סבי היקר דוד מן ז"ל. סבתא וסבא מתחתנים ולהם נולדות 5 בנות, ומתוכן אמי האהובה מרים.

סבתא רחל עבדה במשך 30 שנים כמחנכת מוערכת ואהובה בבתי ספר יסודיים בשדרות ובנתיבות, תחת כנפיה העוטפות למדו והתחנכו מאות תלמידים. בגיל 42 סבתא נכנסה להריון בהפתעה עם בתה החמישית, עמית מן דודתי האהובה, עמית הייתה בת הזקונים של סבתי וסבי והפכה את המשפחה לשלמה.

לפני כ-9 שנים, סבי דוד, האהוב, נפטר ממחלת הסרטן לאחר 4 שנים קשות של ייסורים. סבתא שלי טיפלה בבעלה האהוב במסירות ואהבה ללא קץ עד נשימתו האחרונה. למרות הקושי סבתא רחל המשיכה להיות זאת שמחזקת ומאחדת את המשפחה כולה.

בחג שמחת תורה, בשבת השחורה, ב-7.10, סבתי איבדה גם את עמית בת הזקונים שלה, דודתי האהובה. היא היתה הפרמדיקית של קיבוץ בארי. בבוקר, הייתה לה אפשרות לברוח ולהינצל, אך למרות זאת היא העדיפה להציל אנשים, גם אם זה יעלה בנפשה. היא הצילה המון אנשים ביום ההוא אבל המחבלים הרגו אותה. יהי זכרה של עמית לברכה!

למרות שסבתי איבדה את הדבר היקר לה מכל, היא ממשיכה להיות חזקה עבורנו ולחזק אותנו. לסבתא שלי יש כוח של צבא שלם!

הזוית האישית

יהונתן: אני רוצה להגיד לסבתי היקרה תודה רבה על העזרה בעבודה, לדעתי סיפור החיים שלך מעניין מאוד, ובשבילי העבודה הזאת חיזקה את הקשר שלי איתך ואני רוצה לאחל לך בריאות ואושר עד 120. רחל, סבתא: נהנתה מאוד לעשות איתי יחד את העבודה. היא שמחה שגיליתי עניין בהיסטוריה שלה ושל משפחתה, איחלה לי שאשאר הנכד הטוב שאני , שאמשיך לדבוק בכל מטרה שאני מציב לעצמי שהקב"ה ישמור עליי בריא ומאושר.

מילון

כל המציל נפש אחת בישראל, כאילו מציל עולם ומלואו
אם הצלת אדם אחד בישראל זה כאילו הצלת עולם ומלואו

ציטוטים

”אין דבר העומד בפני הרצון, סבתא העדיפה לעבוד קשה כדי ללמוד להתגייס ולהגשים את כל הרצונות שלה“

הקשר הרב דורי