מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מנירנברג לישראל – סולומון שלמה

תמונה שלי עם סבא כשאושפז בבית חולים
סבא בעת שירותו בחיל הים
לזכרו של סבא, כולל מתכון אהוב עליו לורניקס

שמי אלון, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבי, שלמה סולומון לכר ז"ל.

הסיפור מתחיל בהיכרותם של יעקב לכר ופאולה ראוך שנפגשו במחנה עקורים בגרמניה אחרי מלחמת העולם השנייה ב-1945. הם נפגשו, התאהבו והתחתנו. סבא רבא יעקב פתח חנות כלבו בעיר נירנברג וב-1947 נולד סבא שלמה. סבא רבא יעקב, שאיבד את כל משפחתו בשואה, תמיד חלם לעלות לארץ ישראל. כשמדינת ישראל הוקמה ב-1948 סבא רבא יעקב התחיל לתכנן את העלייה לארץ ישראל. בשנת 1949 עלה לארץ ישראל באונייה "תיאודור הרצל" עם סבתא רבתא פאולה וסבא שלמה, שהיה אז תינוק בן שנתיים.

במעברת תלפיות

עם הגיעו לארץ, גר סבא במעברת תלפיות בירושלים. הוא גר שם במשך ארבע שנים. במעברה גרו עולים מכל הארצות: מרוקו, עיראק, פולין ועוד. התנאים במעברה לא היו הכי טובים – לא היו שירותים, לא היה ברז מים. המעבר למגורי קבע היה מעבר משמעותי מבחינת איכות החיים. הם עברו לרחוב רבי זעירא 3 בשכונת קטמון הישנה בירושלים. סבא למד בבית ספר עממי גאולה שנמצא בשכונת תלפיות ובתיכון עבר ללמוד בבית ספר אליאנס.

שירות בחיל הים, מלחמת יום הכיפורים ומשפחה

עם סיום לימודיו התיכוניים סבא התגייס לחיל הים ושירת על ספינה. כעבור שנתיים שלחו את סבא לקורס בחיל האוויר ביחידת נ"מ (נגד מטוסים), הוא נלחם במלחמת יום הכיפורים במסגרת תפקידו מול המצרים.

במהלך כל המלחמה סבא היה רחוק מסבתא שילדה את אימא בחודש יוני, ארבעה חודשים לפני שפרצה מלחמת יום הכיפורים. אחרי חודשים של לחימה סבא נפצע מרסיס של פגז והיה מאושפז בבית חולים. לאחר החלמתו, חזר סוף סוף לבית, אל סבתא ואימא. במהלך כל המלחמה סבתא שלחה לסבא גלויות ושיתפה אותו בתהליך הגדילה של אימא שלי: מתי בקעה לה שן, מתי נעמדה בלול, מה הן עושות כל היום ביחד. סבתא תמיד סיפרה שכשסבא חזר מהמלחמה, אימא לא זיהתה אותו והתחילה לבכות. לקח זמן עד שהיא התרגלה אליו. לאחר מכן נולדו לסבא וסבתא עוד שני ילדים, אורית ויעקב.

תעסוקה

סבא המשיך לעבוד ב"מכון התקנים", שם עבד עד גיל 67, ויצא לפנסיה. לצערי סבא חלה במחלת הסכרת אשר החמירה לאורך השנים, והוא נאלץ לעבור קטיעה ברגל ימין, וחלק מכף רגל שמאל, אך סבא היה אדם אופטימי, ותמיד המשיך לחייך ולספר בדיחות למרות הסבל והכאבים שחווה. בשנת 2019 מצבו הבריאותי התדרדר והוא נפטר בתאריך 21.6.2019.

אוכל שסבא אהב לאכול: "ורניקס". סבא אהב מאד לאכול ורניקס. זהו מאכל פולני שסבתא רבתא פאולה הייתה מכינה, ובכל יום הולדת של סבא אימא הייתה מכינה לו.

המתכון המשפחתי להכנת הורניקס

חומרים לבצק:

4 כוסות קמח

1 כוס מים פושרים

1 ביצה

כפית מלח

חומרים למילוי:

5 תפוחי אדמה

3 בצלים

חמאה

מלח

פלפל

אופן ההכנה

הבצק: שופכים את כל חומרי הבצק למעבד מזון ומערבבים עד שכל החומרים מתאחדים. מכניסים לשעה מנוחה במקרר. בנתיים מרתיחים את תפוחי האדמה עד שהם רכים, קוצצים את הבצל לקוביות ומטגנים בחמאה עד להזהבה. מועכים את תפוחי האדמה לפירה, מוסיפים מלח פלפל ואת הבצל המטוגן ומניחים לקירור. אחרי שעה מוציאים את הבצק ומרדדים לעובי דק. קורצים עיגולים, ובכל עיגול מניחים ממילוי תפוחי האדמה, סוגרים את העיגול ומהדקים היטב. מרתיחים מים עם כף מלח בסיר, מוסיפים כל פעם 5 יחידות ל-3 דקות. מוציאים למגש, ומטגנים בחמאה.

געגוע של סבא

סבא היה מספר שהוא מתגעגע לסבתא שלו, סבתא רוזה, שהייתה מכינה לו לחמניות בצל מיוחדות שמאוד אהב.

קישור לסרטון מצגת תמונות של סבא והמשפחה: 

סבא וסבתא מבלים בירושלים

תמונה 1

הזוית האישית

אלון הנכד המתעד: החוויה מעבודת התיעוד שלי על סבא הייתה מאוד מרגשת. לשמוע סיפורים שאף פעם לא שמעתי ממנו, מפני שכשהייתי גדול הוא פחות דיבר. אני שאלתי את אימא שלי וחיפשנו באלבומי תמונות, היא סיפרה לי על העבר של סבא והייתי רוצה לומר לו שנהניתי לשמוע עליו, על סיפור העלייה שלו במיוחד ואני מקווה שהוא שומר עליי ועל המשפחה שלי מלמעלה.

מילון

נ"מ
יחידה בצבא שתפקידה לפעול נגד מטוסים.

סוכרת
מחלה הקשורה בפעילות של פירוק הסוכרים בגוף.

ורניקי
ורניקי (באוקראינית ורוסית: Вареники) הם כיסונים שמקורם במטבח האוקראיני, המקבילים במידה רבה לפירוגי מהמטבח הפולני. המילואים לוורניקי מגוונים מאוד וכמעט בלתי מוגבלים. הגרסאות המקובלות כוללות בין היתר טבורוג (מלוח או מתוק), תפוחי אדמה, כרוב, דובדבן חמוץ, בשר טחון, פטריות, ואף ריבה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”נקה את החלב מהשפתיים: לפעמים צריך להקשיב למי שמבוגר כי יש לו יותר ניסיון והוא חווה יותר ממך בחיים“

הקשר הרב דורי