מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהילדות בבני ברק לאהבה בטלפון – שולי סמרה

ליאל וסבתא בבת מצווה של בנות דודות
סבתי בילדותה
חיים של זיכרונות, אהבות ומשפחה גדולה ומאוחדת

שמי ליאל, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, שולי סמרה. יחד אנו מתעדות סיפור מחייה של סבתי ומנציחות אותו במאגר המורשת.

הילדות של שולי סמרה

משה ושרה, הורי שולי, עברו את השואה, שרדו אותה אך העדיפו שלא לספר ולפרט מה קרה שם. לאחר המלחמה הם גרו ברומניה ועלו לארץ בשנים 1950 ו-1948. הם חיו בעיר בני ברק והקימו שם משפחה. המשפחה מונה ארבעה אחים: צבי, הבכור; האחות השנייה היא טובה, שחלתה בשנות ה-20 לחייה במחלת טרשת נפוצה שגרמה לה לנכות מלאה ותלות גדולה בהוריה ולימים באחיה; השלישית היא סבתי שולי; והכי קטן הוא דודו.

ב-18 ביולי 1957 נולדה סבתי, שולי סמרה. היא הייתה דתייה ולמדה בבית ספר דתי בבני ברק בשם "מוהליבר". סבתי שולי הייתה מלכת בית הספר, הילדה הכי מקובלת וכולם רצו רק לשחק איתה. כל פעם שרצו להיפגש אחרי בית ספר, הם היו קובעים כמה ימים לפני ובשעה מדויקת שראו לפי השמש. בזמן המפגש היו משחקים קלאס, גוגואים, גולות, מחניים, חבל ועוד. כמו כן, סבתי הייתה בתנועת נוער של בני עקיבא מעצם היותה דתייה.

השירות הצבאי, ההיכרות עם סבא יהודה והמשפחה שהקימו יחד

שירותה הצבאי של סבתא נמשך חצי שנה בלבד עקב נישואיה לסבי יהודה. סבתי עברה בחייה כמה מלחמות, ממלחמת ששת הימים ועד היום.

סבי וסבתי הכירו בטלפון. סבתי עבדה בחברת דובק (חברה לסיגריות), סבי התקשר וביקש מישהי אחרת אבל היא ענתה וכנראה שקולה מצא חן בעיניו. הם המשיכו לשוחח שעות יום אחרי יום וכך החל סיפור האהבה ביניהם.

לאחר שהתחתנו, הביאו לעולם שלושה ילדים: הבכורה היא דודתי מיטל שנולדה בשנת 1977, אחריה אמי קארין שנולדה בשנת 1979, והקטן ביותר הוא דודי אורן שנולד בשנת 1985.

למיטל, האחות הבכורה, יש שתי ילדות תאומות שהיום בנות 16. לאמי קארין, האחות האמצעית, יש ארבעה ילדים: הבכורה היא אחותי אורי בת ה-15, אחריה אני, ליאל, בת 13, מאור בן 8 והקטן ביותר ארי בן 3. לאורן, האח הקטן, יש שלושה ילדים: הבכור מור בן 10, האמצעי און בן 6, והקטנה ביותר מתן בת 4. בסך הכל אנחנו משפחה מורחבת וגדולה שחוגגת הכל יחד, עושה הכל יחד, מטיילת יחד וחווה רגעים מהנים ומשמחים יחד.

חפץ משפחתי שעובר בין הדורות

החפץ שעובר בירושה שלנו הוא טבעת יהלום קטנה ומיוחדת מאוד. טבעת זו נמצאת כרגע אצל אמי קארין שקיבלה אותה מסבתי שולי, וסבתי שולי קיבלה אותה מאמה שרה.

תחביבים בפנסיה

העיסוקים של סבתי בפנסיה הם בישולים ואפייה. בנוסף, היא הייתה עסוקה בטיפול באחותה הנכה והייתה שם בשבילה. סבי עדיין לא יצא לפנסיה והוא עובד בבנק מרכנתיל דיסקונט.

מסר לדור הצעיר

המסר החשוב שסבתא שלי רוצה להעביר אל הדור הצעיר הוא להישאר כמו שאנחנו ולא לתת לאף אחד לשנות אותנו, ללכת בדרכנו תמיד, להיות קשובים להורינו ושנהיה רק בריאים.

הזוית האישית

סבתא שולי: היה לי כיף להיפגש ולדבר עם ליאל. ליאל עסוקה מאוד בלימודים, חוגים, ריקוד, חברות ועוד דברים רבים. העובדה שהתפנתה לשבת איתי יחד ולשוחח ריגשה אותי מאוד. נראה היה שחשוב לה לשמוע ולשאול שאלות וללמוד על קורות חיי.

ליאל הנכדה המתעדת: נהניתי מאוד להיפגש עם סבתא, במהלך הפגישות גם אני שמעתי מסבתא סיפורים וגם סיפרתי לה דברים על עצמי שלא ידעה עליהם. סבתא סיפרה על הילדות, על אהבותיה, על מסורות ועוד. היה מהנה ומעניין כל כך לשמוע אחת על השנייה עוד ועוד דברים.

מילון

בני עקיבא
בני עקיבא היא תנועת נוער ציונית-דתית בין-לאומית, הדוגלת בערכי תורה ועבודה. בני עקיבא בישראל היא תנועת הנוער המרכזית של הציבור הדתי לאומי בישראל ותנועת הנוער השלישית בגודלה במדינה. שמה של התנועה נגזר משמו של רבי עקיבא. סמל התנועה מבטא את האתוס המרכזי שלה, "תורה ועבודה": לוחות הברית ולצדם עלי זית ו-שעורה ומעליהם חרמש וקלשון, על הלוח הימני כתובה האות ת', המסמלת את התורה, ועל הלוח השמאלי האות ע', המסמלת את העבודה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” אני והאחים שלי היינו עסוקים בטיפול באחותי עד לרגע האחרון" - סבתי לימדה אותי כמה חשובה העזרה במשפחה ובין האחים“

הקשר הרב דורי