מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מדנמרק לישראל – גרטה נבה

אני (דניאלה) עם סבתא וסבא שלי מציירת
סבא וסבתא עם דודה
סיפור העלייה של שסבתא וההכרות עם סבא

שמי דניאלה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי גרטה. יחד אנו מתעדות סיפור מחייה ומנציחות אותו במאגר המורשת של התכנית.

כיצד סבא וסבתא הכירו

סבתא גרטה נולדה בעיר קטנה בדנמרק בשנת 1944. אחרי שסיימה את לימודי התיכון, היא החליטה לנסוע לישראל ולהתנדב בקיבוץ בשנת 1964. המסע לארץ ישראל ארך שבועיים, וכלל נסיעה באוניות ורכבות.

כשהגיעה לישראל, שובצה לקיבוץ דפנה שבצפון, אימצה אותה משפחת שגיא (שהגיעה לארץ מהודו). סבתא עבדה בקטיף אשכוליות ובמפעל נעליים. באותן השנים, החיילים הסורים היו ברמת הגולן והיו הרבה הפצצות לעבר עמק החולה וקיבוץ דפנה. כבר אז סבתא למדה להכיר את המציאות בארץ.

בשנת 1965, סבתא יצאה עם חברה לטיול בארץ. בדרך הכירה את סבא, שלקח אותן טרמפ לבאר שבע. אחרי ההיכרות ביניהם, קבעו להיפגש בתל אביב. מכיוון שלא היו טלפונים, סבא חיכה לסבתא כשעתיים ברחוב עד שהצליחו להיפגש.

בשנת 1966, סבא וסבתא התחתנו בדנמרק. אחרי שנה, סבתא התגיירה. היום, אחרי 60 שנה, סבתא וסבא עדיין ביחד חיים בתל אביב. נולדו להם שלושה ילדים ושישה נכדים.

הזוית האישית

דניאלה הנכדה המתעדת: שמחתי לדעת את סיפור היכרותם של סבא וסבתא שלי. שמחתי לשמוע שסבתא בחרה לחיות בישראל.

מילון

גיור
גיוּר או גירות הוא הליך של המרת דתו של גוי ליהדות. על פי הגדרת ההלכה היהודית, יהודי הוא מי שנולד לאֵם יהודייה או שהוא בעצמו התגייר כהלכה. בלשון המקראית היה גם שימוש במונח "התייהדות" כדי לציין מושג זה. גבר שהתגייר מכונה גֵּר ואישה שהתגיירה מכונה גִּיוֹרֶת. הגיור מתבצע על ידי מעמד קבלת המצוות וטבילה, ואצל זכרים גם ברית מילה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מכיוון שלא היו טלפונים, סבא חיכה לסבתא כשעתיים ברחוב עד שהצליחו להיפגש“

הקשר הרב דורי