מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאוקראינה לישראל – סבא משה כץ

סבא מבלה עם הנכד בן
סבא משה בילדותו באוקראינה
סבא לא ידע שהוא יהודי עד גיל 9

שמי בן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבי, משה כץ. יחד אנו מתעדים סיפור מחייו של סבא ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

סבא משה נולד באודסה שבאוקראינה, בשנת 1947. לסבא יש אחות גדולה אחת בשם ריטה שנולדה בזמן מלחמת העולם השנייה. אביו היה ספק ציוד למטבחים ואמו הייתה פקידה במשרד ממשלתי. המשפחה גרה בחדר אחד קטן וצפוף עם חלון אחד. השירותים היו בחוץ ולא הייתה מקלחת בבית, כך שפעם בשבוע היו הולכים כל המשפחה להתקלח בבית מרחץ.

סבא מספר שבאודסה היה מזג אוויר קר מאוד, העור היה קופא ומתייבש וזה כאב מאוד. בבית הספר שבאודסה למד סבא עד כיתה ב' והיה מצטיין בכיתתו. רק בגיל 9, לפני העלייה לארץ ישראל, הוריו של סבא סיפרו לו שהוא יהודי, כדי להגן עליו מפני האנטישמיות הרבה. בגיל 9 עבר ברית מילה עם הגעתו ארצה. הסיבה לעליית המשפחה לארץ ישראל הייתה האנטישמיות הרבה שהייתה באודסה.

כשעלה סבא לארץ ישראל ב-1957, הוא לא ידע אף מילה בעברית. בגלל שלא ידע עברית, היה לסבא מאוד קשה להשתלב חברתית בבית הספר, והוא הרבה לשחק עם ילדים שדיברו את שפתו. למרות הקשיים הרבים, סבא היה תלמיד מצטיין וסקרן. התחביב של סבא בילדות היה לפרק דברים ולהרכיבם בחזרה, כמו שעונים.

בארץ, המשפחה גרה במעברה, שם סבא הרגיש חלק מכנופיית ילדים שהגיעו גם הם ממדינות מזרח אירופה. סבא מספר כי ההורים עבדו קשה ולכן לעיתים שהה בפנימייה עד לסוף השבוע, וזה היה לא קל עבורו. בתיכון למד בבית ספר מקצועי להנדסאים ובמשך שש שנים למד חשמל, וזה היה גם מקצועו כשהתגייס לצבא.

הזוית האישית

בן הנכד המתעד: ההשתתפות בתכנית הייתה חוויה שלימדה אותי על סבא שלי כילד ועל החיים בעבר. למשל, מאוד הופתעתי לגלות שסבא גילה שהוא יהודי רק בגיל 9 כי ההורים שלו פחדו שיגלו שהם יהודים ויהרגו אותם.

אני מאחל לסבא להמשיך להיות בריא ולהנות מהמשפחה. סבא מאחל לי שתמיד אצליח ואמשיך להיות ילד סקרן וחכם כמו שהוא היה.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50 של המאה ה-20. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

התבוללות
להתחתן עם גוי

ציטוטים

”"פעם בשבוע היינו הולכים כל המשפחה לבית מרחץ"“

”"מהווה משמעות מיוחדת כי זה לא נהוג היום ומאוד הפתיע אותי"“

הקשר הרב דורי