מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא נפתלי במעלה אדומים

סבי ואני בברית שלי
גביע הקידוש שעבר אצלנו בין הדורות
לא משנה מי מוצא את האפיקומן, כולם מקבלים פרס

שמי מיכאל, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בה אני משתתף השנה עם סבי, נפתלי פרגן, אנו מתעדים סיפור מחייו של סבא ומנציחים אותו במאגר המורשת.

סבא שלי, נפתלי פרגן, נולד בשנת 1961 בישראל במעלה אדומים. הוריו קראו לו כך על שם נפתלי, בנו של יעקב אבינו. להוריו קראו שמחה ומשה. אביו עסק בשיפוצים.

סבא גדל בסביבה יהודית, רגועה ונחמדה. בביתם היו שלושה חדרים. סבתא בישלה במטבח, וסבא היה עושה את הכביסה. זיכרון ילדות מיוחד שלו הוא כשהיה עוזר לאמו להכין חלות לשבת.

לחבריו קראו משה ודוד. הם היו משחקים ברחוב ליד הבית במשחקי כדור ועושים שיעורי בית יחד. סבא סיפר שיום אחד בבית הספר המורה לא הגיעה, אז הם יצאו לשחק בחוץ.

סבא למד בבית ספר 'שדי', שבו למדו מקצועות כמו חשבון, עברית, אנגלית ותנ"ך. העונשים היו לצאת לחדר המנהל. לא הייתה להם תלבושת אחידה, והיו טיולים מדי פעם. סבא זוכר את המורה אביגדור במיוחד. השיעורים שהוא הכי אהב היו ספורט ותנ"ך. כשהיה קטן, חלם להיות לוחם בצבא.

הזיכרון שסבי זוכר מתקופת הצבא הוא המיונים ליחידת חרוב. הוא שירת כלוחם בסיירת חרוב. בתקופתו לא היו מלחמות, אך הצבא היה חוויה לכל החיים שלא ישכח. חבריו בצבא היו משה ודוד, אך לאחר הצבא הם ניתקו קשר בגלל המרחק.

לפני הצבא סבא עסק בניקיון ואחרי הצבא חזר לעסקי השיפוצים, בהם הוא עוסק עד היום. הוא רצה להיות לוחם כדי להגן על עם ישראל. סבי סיפר שאצלם במשפחה לא משנה מי מוצא את האפיקומן, כולם מקבלים פרס.

הבית הראשון שהיה לסבא במעלה אדומים היה בקומה אחת. לאחר שהתחתן, סבא עשה שיפוצים בבית והתאימו אותו לצרכיו החדשים.

גלגולו של חפץ

כוס הקידוש שלנו היא כוס שסבא רבא שלי הביא לסבא שלי. בברית שלי, סבא העביר את הכוס לאבא שלי, ומאז אנו מקדשים בה כל שבת.

הזוית האישית

מיכאל הנכד המתעד: זו הייתה חוויה מהנה. נהניתי להכיר את סבא שלי לעומק.

מילון

מעקודה
פשטידה מרוקאית.

ציטוטים

”אין ייאוש בעולם כלל“

הקשר הרב דורי