מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בכפר ניר ישראל – לילך ליסון

רועי וסבתא
סבתא לילך כתינוקת
ציוני דרך בחייה של סבתא

שמי רועי, ואני משתתף בתוכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, לילך ליסון. יחד אנו מתעדים סיפור מחייה ומנציחים אותו במאגר המורשת.

ילדות בכפר ניר ישראל

סבתא לילך נולדה להורים יוצאי רומניה שעלו לארץ בשנת 1950. את ילדותה בילתה עד גיל 20 בכפר ניר ישראל, שהיה שייך למועצה אזורית אשקלון. היא למדה בבית ספר יסודי בקיבוץ ניצנים ובתיכון בכפר סילבר. ילדותה הייתה מלאה בחוויות עשירות של עבודה חקלאית ועזרה להורים במשק ובשדה. למשפחתם הייתה רפת עם פרות ועגלים, והבנות היו עוזרות להורים במשק ובשדה.

פעילויות ופנאי

במקביל לעבודות החקלאיות, הייתה לילך חברה של בני המקום שבילתה איתם בטיולים בסביבות הכפר. בתחילה היו אלה טיולים רגליים, ולאחר מכן על אופניים. בחופשים היו בני הדודים העירוניים מגיעים אל הכפר ומאוד אהבו לשהות במחיצת המשפחה. בכפר היו מסיבות ריקודים בתקופות החגים, הקרנות סרטים שבועיות במועדון בחורף או על מסך ענק בקיץ, ונסיעות לים פעמיים בשבוע – בשבת ובאמצע השבוע, שם היו נכנסים עם גלגל ענק ושוחים במשך ארבע שעות. סך הכל, זיכרונות הילדות של לילך הם חיוביים ומלאים בשמחה.

שירות בצבא

בגיל 18 התגייסה לצבא ושירתה בחיל השריון ברפידים שבסיני. לאחר השירות, אביה נפטר, ושנה לאחר פטירתו מכרו את המשק ואמה עברה לגור בנתניה ליד אחותה. לילך עזרה לאמה במעבר.

קריירה בסיעוד

לאחר המעבר לנתניה, נרשמה לילך לבית ספר לסיעוד/אחיות והחלה לעבוד בהדסה עין כרם. בנוסף, עבדה בשלוחה של משרד הבריאות על משתמשים בסמים במשך שלוש שנים. באותה תקופה הכירה את סבא, שעבד שם כפסיכולוג, בזמן שהיא עבדה כאחות. לאחר שלוש שנים חזרה לילך להדסה עין כרם ועבדה שם עד הפרישה.

הזוית האישית

רועי הנכד המתעד: היה לי מאוד מעניין לשמוע את סיפור חייה של סבתא לילך ולגלות פרטים חדשים על עברה. העבודה המשותפת בתוכנית הקשר הרב דורי חיזקה את הקשר בינינו ותרמה להעמקת ההבנה שלי על המשפחה שלנו.

מילון

נִיר יִשְׂרָאֵל
נִיר יִשְׂרָאֵל הוא מושב במישור החוף הדרומי, ליד העיר אשקלון, המשתייך למועצה אזורית חוף אשקלון. היישוב הוקם בשנת 1949 על ידי עולים מהונגריה וצ'כוסלובקיה. היישוב קרוי על שם ישראל טייבר, שתרם כסף רב לקק"ל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני מאמינה ביושר, הגינות ודוגמא אישית“

הקשר הרב דורי