מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בין שני עולמות – רון כהן

אני וסבא רון
סבא רון בילדותו
ילדות בחיפה בין חילוניות לדתיות

שמי רון כהן, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בה אני משתתף עם נכדי, איתי, אני מתעד סיפור מחיי במאגר המורשת של התכנית.

נולדתי בחיפה בשנת 1950 למשפחה חילונית. בהיותי בן 4 עברה משפחתי לגור בבניין שנבנה על ידי סבי וסבתי – הורי אמי. משפחתה של אמי הייתה דתית אדוקה מבית חסידי, וסבתי ז"ל, שרה פרידמן, הייתה נצר למשפחת הבעל שם-טוב, מייסד החסידות. סבי, משה פרידמן ז"ל, היה בעל חנות עיתונים, שבועונים ומכשירי כתיבה. סבי וסבתי גרו קומה מעלי ונהגתי לבקרם מדי יום. אהבתי לטעום ממאכלי סבתא ולשמוע דברי חכמה ומנהגים דתיים מפי סבי. בהדרגה התגברה אמונתי הדתית והתחלתי לחיות בין שני העולמות, הדתי והחילוני.

למדתי בבית ספר חילוני, וכל חבריי ומשפחתי היו חילוניים. מצד שני, קיימתי מצוות, הלכתי בשבתות ובחגים לבית כנסת, הנחתי תפילין מדי יום והתפללתי ככל יהודי דתי. שמרתי את השבת, אכלתי כשר וכשרציתי לפגוש את חבריי החילוניים נאלצתי ללכת רחוק ברגל כדי לא לחלל את השבת. בחגים ובשבתות הוריי ואחיי טיילו ברחבי הארץ, אך אני ויתרתי על הכיף ונשארתי באמונתי והלכתי לבית הכנסת.

כך נהגתי עד שירותי הצבאי, אך עקב מגבלות בצבא הפסקתי לשמור את השבת, אם כי המשכתי להתפלל וכך עד היום. לאחר נישואיי עם סבתא עליסה, נהגתי לקדש בארוחות השבת ולספר לבנותיי על המסורת.

הזוית האישית

איתי הנכד המתעד: למרות שאני פחות אוהב עבודות כתובות, למדתי בתכנית משהו חדש על סבא שלי, התקרבתי אליו ונהניתי לגלות על הילדות שהייתה לו.

מילון

חילוני
חִלּוֹנוּת או חילוניות (באנגלית: Secularism, בצרפתית: Laïcité) היא השקפה הדוגלת בהרחקת הדת משאר תחומי החיים, למשל ע"י מי שמבקש לנהל עניינים אנושיים המבוססים על שיקולים נטורליסטיים, ללא מעורבות הדת. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”העבודה משתלמת“

הקשר הרב דורי