מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טעימות מחייה של סבתא מזל דאוס

אימא מספרת לעופרי על סבתא במפגש הראשון של התכנית
סבתא מזל גאוס
מתימן הרחוקה לארץ הקודש

שמי עופרי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת סיפור מחייה של סבתי, מזל דאוס, ומנציחה אותה במאגר המורשת של התכנית. לשם ביצוע התיעוד, אני נעזרת באמי, בתה של מזל, ליאורה.

סבתא מזל נולדה במחוז אל ביידא בתימן, כנראה בשנת 1937. באותה תקופה בתימן לא רשמו תאריכי לידה מדויקים. סבתא עלתה לארץ בשנת 1949 במבצע "מרבד הקסמים". אחרי הקמת המדינה ומלחמת העצמאות פרצו בתימן מהומות נגד היהודים, שהובילו את ממשלת ישראל להכריז על מבצע "על כנפי נשרים" (שנקרא גם "מרבד הקסמים"), ובמסגרתו הועלו מתימן כ-50 אלף יהודים.

ילדות בראש העין

סבתא מספרת: "גדלתי בראש העין, למדתי בבית הספר רק עד כיתה ד׳ מכיוון שהייתי צריכה לעזור בפרנסת הבית. מגיל צעיר עבדתי במסעדה שהייתה לאבא שלי בראש העין. הילדות שלי והעלייה לארץ ישראל לא היו קלים לי ולאחים שלי. דווקא הקושי והכאב הפכו אותנו לחבורת אחים מגובשת. עד היום אנחנו נמצאים אחד בשביל השני, עוזרים אחד לשני ושומרים על קשר חזק."

מנהגים ומסורות

"אחד המנהגים שנהגנו בפסח בתימן, המשיך גם בישראל ונשמר עד היום במשפחה, היה אהוב עליי במיוחד: בשולחן החג, במהלך הסדר, אבא שלי היה קם, לוקח את הטלית שלו והולך לכיוון פתח הדלת, ואנחנו הילדים היינו רצים אחריו ומבקשים ממנו ומתחננים אליו שלא ילך. אבא היה אומר: 'אני חוזר למצרים, אני חוזר למצרים…' ואנחנו הילדים היינו משכנעים אותו להישאר ונותנים לו הרבה סיבות טובות שכדאי לו להישאר בישראל. כמובן שכל שנה הצלחנו לשכנע את אבא שלי להישאר בישראל. כשהקמתי משפחה עם בעלי, המשכנו מסורת זו והיום, גם הבן שלי אריאל ממשיך לקיים מנהג מקסים זה."

הזוית האישית

ליאורה, אימא של עופרי: היה לי נעים ומעניין לייצג את סבתא מזל (אמי) ועוד יותר חימם לי את הלב שעופרי בחרה את אימא שלי, למרות שיש לנו עוד סבים וסבתות בקיבוץ. היה מקסים לראות את ההשקעה והשמחה של דקלה בהנחיה והעשייה של התהליך. תודה רבה.

הנכדה עופרי: היה לי כיף להכיר את סבתא שלי יותר טוב, זה נעשה בעזרתה של אימא שלי, כי סבתא שלי לא יכלה לבוא.

מילון

מלחמת העצמאות
מלחמת העצמאות (נקראת גם: מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) פרצה ב-30 בנובמבר 1947. בבוקר היום שלאחר קבלת תוכנית החלוקה בעצרת האו"ם, פתחו ערביי ארץ ישראל בהתקפות כנגד היישוב היהודי בארץ ישראל כדי למנוע את יישומה. ב-14 במאי 1948, יומו האחרון של המנדט הבריטי, הכריזה הנהגת היישוב היהודי בראשות דוד בן-גוריון על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. למחרת פלשו לתחומי הארץ הצבאות הסדירים של מספר מדינות ערביות (סוריה, עיראק, עבר הירדן ומצרים) בסיוע כוחות צבא קטנים יחסית מלבנון.

ציטוטים

”במהלך הסדר, אבא שלי היה קם, לוקח את הטלית שלו והולך לכיוון הדלת, ואנחנו הילדים היינו רצים אחריו ומבקשים ממנו שלא ילך. אבא היה אומר: 'אני חוזר למצרים, אני חוזר למצרים…“

הקשר הרב דורי