מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טיול במרוקו – ניבה וירון

תום עם סבתא ניבה
ניבה בטיול למרוקו
איך אפשר לקנות אישה?

שמי תום, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, ניבה. יחד אנו מתעדים את סיפור מחייה של סבתי ומנציחים אותו במאגר המורשת.

אבא של סבתא הגיע מרומניה. הוא לחם בפלמ"ח ולאחר מכן היה חלק מקבוצה של 37 צנחנים שצנחו באירופה כדי ליצור קשר עם הפרטיזנים (יהודים שלחמו נגד הנאצים באירופה). אחרי שהוא חזר לארץ הוא עזר בעלייה לא חוקית של יהודים מרומניה לישראל. היו המון יהודים שרצו לברוח לארץ ישראל בגלל המלחמה, אז אבא של סבתא וחבריו סידרו אוניות משא כך שיהיה אפשר להעלות אליהן הרבה יהודים.

אמא של סבתא נולדה במולדובה שהייתה אז בידי רוסיה. היא עלתה לארץ בקבוצת נוער של השומר הצעיר, כשסיימה את הלימודים בתיכון. כשהגיעה לישראל, היא התגוררה בנס ציונה.

סיפור מחייה של סבתא: כשסבתא הייתה צעירה יותר, בת 50 בערך, היא טסה עם קבוצה של חברים לטיול במרוקו שנמשך שבועיים. במהלך הטיול הם טיילו ברחבי מרוקו והגיעו אפילו למדבר סהרה, שהוא המדבר הגדול ביותר בעולם. באמצע המדבר הם ראו פתאום חנות שטיחים, שנראתה להם כמו "נווה מדבר". הם נכנסו לחנות והבינו שאפשר לשלם שם בכרטיס אשראי. סבתא חשבה לעצמה: איך הם מעבירים את האשראי? עם יונים?

במהלך הטיול סבתא פגשה חיות מעניינות, למשל עזים שחורות שמטפסות על עצים ואוכלות את פירותיהם. באחד הטיולים הקבוצה פגשה בבחור מקומי שהיה לו גמל שחור. סבתא והחברים החלו לדבר עם הבחור המקומי, ואז הוא הציע לקנות את סבתא בתמורה ל-100 גמלים. סבתא כמובן אמרה לו שלא, ובכלל איזה מין רעיון זה לקנות אישה.

אני חושב שזה מוזר שהבחור המקומי רצה לקנות את סבתא שלי תמורת 100 גמלים כי זה לא נהוג אצלנו.

הזוית האישית

סבתא ניבה: הרעיון הוא מאוד יפה ואני חושבת שמאוד חשוב לחזק את הקשר בין הנכדים לסבים. מאוד נהניתי להגיע לכיתה של תום, לראות איפה הוא לומד ולבלות איתו.

תום הנכד המתעד: אני חושב שזה מאוד יפה שמשתפים את הסבים גם בפעילויות בבית הספר. היה כיף, ומיוחד, ומאוד נהניתי עם סבתא.

מילון

נווה מדבר
נְווה מדבר (ברבים: נְאוֹת מדבר;בלועזית: אוֹאָזִיס) הוא שטח בלב המדבר, שיש בו מקור מים (כגון מעיין). נופו של נווה המדבר בולט מאוד בסביבתו הצחיחה, הוא משמש בית גידול לבעלי חיים ומוקד משיכה לאדם. בעבר שימש נווה המדבר כתחנת מעבר לסוחרים ונוודים, והאנשים שמצאו אותו לרוב בנו בו כפר קטן והתעשרו מהאנשים שעברו בו וביקשו אוכל ומים. היום בדרך כלל יש בנווה מדבר מלון וכמה מסעדות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא כמובן אמרה למקומי שלא, ובכלל איזה מין רעיון זה לקנות אישה“

הקשר הרב דורי