מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדות וחוויות מהנות סביב משפחתנו

סבתא ואופק בדרך אל סיור במוזיאון אנו
סבתא יחד עם אחותה בחצר ביתן בנעוריהן
מבית ילדותה של סבתא

שמי אופק, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, פנינה ארויו, יחד אנו מתעדים סיפור מחייה של סבתא ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

שמות הוריה של סבתא פנינה: יוסף וטינה, שניהם ילידי לוב. סבתא פנינה נולדה בגדרה בישראל.

סבא רבא יוסף ז"ל

סבתא רבתא וסבא רבא יוסף התחתנו בלוב. סבא יוסף לאחר החתונה החל בפעילות מחתרתית של הברחת יהודים לארץ ישראל. יהודי לוב היו על סף שואה, הדבר בא לידי ביטוי בהתנכלויות ורדיפות מצד השלטון. כאשר הגרמנים הגיעו ללוב, סבא הבריח את משפחתו ויהודים נוספים לאיטליה.

כאשר פרצה מלחמת העולם השנייה, איטליה לא הצטרפה למלחמה, אבל הממשל האיטלקי אסר על כל פעילות יהודית ובהמשך היהודים נלקחו למחנות וחלקם נלקחו לעבודות כפיה. בגטו סבא רבא יוסף החל לתכנן את הגעתם לארץ ישראל ועלה עם משפחתו על ספינת מעפילים שהפליגה מאיטליה לארץ ישראל.

בחופי הארץ הם נעצרו על ידי הבריטים ונשלחו למחנה בקפריסין, שם שהו מספר חודשים. לאחר מספר ניסיונות, הצליחו להגיע לארץ ישראל במחתרת והתיישבו במעברות בבאר יעקב ומשם עברו לגדרה.

כאשר סבא רבא יוסף הגיע לארץ, הוא התגייס לעזרה לצבא הבריטי בשנת 1942. הוא לחם יחד עם הבריטים בקרב באל עלמיין במצרים, הם הצליחו להביס את הגרמנים ולהסיר את האיום הגרמני והשתלטות על המזרח התיכון (ישראל).

סבא רבא יוסף ז"ל נפטר בשנת 1998.

ילדותה של סבתא פנינה

סבתא נולדה וגדלה בשכונת "שפרינצק" בגדרה, יש לה שמונה אחים ואחיות. סבתא גדלה בשכונה עם ילדים טובים ולבביים שעוזרים אחד לשני.

סבתא למדה בבית הספר "מזרחי דתי" שבגדרה והיו לה שם הרבה חברים טובים, לפעמיים הם היו ישנים אחד אצל השני ורואים סרטים שסבא רבא יוסף הסריט במסרטה.

בילדותה סבתא אהבה לשחק מחבואים, קפיצה בחבל, גומי, א"ש לילה, מונופול וחמש אבנים.

סבתא בחצר ביתה יחד עם אחותה

תמונה 1

זיכרונות מבית הספר

סבתא אהבה בבית ספר את שיעור כלכלת בית שבו הייתה מבשלת ואופה, ובנוסף סבתא אהבה שיעורי תפירה שבהם היא תפרה מפות שולחן ואת תלבושת סוף שנה של כיתה ח'. היה לסבתא שיעורי חליל וגם עזרה בשיעורי בית, לאחר מכן הייתה הולכת לאכול ארוחת צהרים בחדר האוכל מדי יום.

תחביביה של סבתא בילדותה היו לשחק בגולות, טירו, א"ש לילה, מונפול, קפיצה בחבל, משחק הקליקלקים, משחק גומי, חמש אבנים, דוקים ובובות. לסבתא הייתה בובה בשם זהבית בגלל שערה הזהוב.

כל יום אחר הצהרים סבתא הייתה הולכת לתנועת "הנוער העובד והלומד", היו שם כל מיני פעולות במשחקים ולפעמיים היו להם גם מחנות קיץ וגם טיולי טבע במשך השנה. סבתא וחבריה חגגו בכל יום שישי מסיבת דיסקו ובפורים היו חוגגים גם עם תחפושות ופרסים.

סבתא התגייסה לצבא בשנת 1977 לחל קשר והייתה אלחוטנית במשך שנתיים סבתא נהנתה מאוד מהשירות הצבאי. סבתא הייתה במלחמת ששת הימים, מלחמת הכיפורים ומלחמת המפרץ.

סבתא בים עם בנות הדודה שלה

סבתא בים עם בנות דודות שלה

חוויות מהמלחמות

במלחמת ששת הימים סבתא הייתה בת שמונה, במשך שישה ימים סבתא ומשפחתה שהו במקלט עד גמר המלחמה.

במלחמת יום הכיפורים סבתא הייתה בת 14 וגם אז שהתה במקלטים עד גמר המלחמה. הם כיסו את החלונות בבדים שחורים כדי שלא יראו שהם בבית. סבתא מספרת: "הצטיידנו במזון ובמשחקים וישנו על מזרונים. היינו כמה משפחות ביחד. האימהות דאגו לבשל לכולם וכך העברנו את הימים עד גמר המלחמה". אבא של סבתא היה מפקד המשמר האזרחי, הוא גייס אנשים כדי לשמור על ביטחון התושבים. האימהות בישלו על פתיליות וחיממו מים שכל יום משפחה אחרת הייתה מתקלחת.

במלחמת המפרץ סבתא הייתה נשואה עם שלושה ילדים: תאומים בני שבע ותינוק בן שנה. הם נאלצו לשהות בחדר אטום עם מסכת אב"כ.

מקצוע ועיסוק

סבתא עבדה כמטפלת לגיל הרך בגן ילדים לאחר מכן עבדה כסייעת ללבורנטית במעבדה. כעבור חצי שנה סבתא עבדה כמטפלת סעודית.

היכרות, נישואים ובניית משפחה

סבתא וסבא הכירו במחנה מרכוס בחיפה, סבתא הייתה אלחוטנית. כעבור שלושה חודשיים הפכו להיות זוג. סבתא הייתה חברה של סבא אלי במשך שלוש שנים, כעבור שלוש שנים עמדו תחת חופה וקידושין. כעבור תשעה חודשיים של הריון עם תאומים נולדו קובי הדוד המושלם שלי, ואבא יוסי, האבא אהוב שלי. לאחר כשמונה שנים נולד כפיר, הדוד הכי חתיך בארץ, לאחר כשבע שנים מלידתו של כפיר נולד שי, הדוד הקטן והמקסים שלי. לפני 16 שנה אבי יוסי ואמי דלית באו בברית הנישואים. כעבור שנתיים נולדה נועה אחותי הבכורה והחכמה, כעבור שלוש שנים נולדתי אני (אופק). לאחר שש שנים נולדה אחותי עלמה, הילדה הכי מתוקה שיש, נועה הגיעה לפני שנתיים. לגיל בת המצווה חגגנו לה את השמחה באולם עם כל המשפחה המורחבת. בתאריך 11.4.2024 התחתן שי, דודי המקסים, עם דודתי שירן המהממת.

סיפורו של חפץ מיוחד העובר במשפחה מדור לדור

ישנה הגדת פסח שהגיעה מסבי סבי, היא שימשה את סבו של אבי יוסי. לאחר מכן, כשסבא יוסף נפטר, עברה ההגדה לאח של סבתא פנינה ששמו אבי. כל שנה בהגיע חג הפסח אנחנו קוראים בהגדה, היא כתובה בארמית, אנחנו שרים את 'חד גדיא' בערבית טריפוליטאית. המנהגים של אח של סבתא פנינה (אבי) בחג הם הוא לאפות פיתות מקמח שמור, שומרים אותו חודש תחת כיפת השמיים מכוסה בגזה ולאחר מכן עושים ברכה, לשים את הבצק שניות אחדות בזמן מוקצב. יש שני טאבונים, כשאחד מנענע את הקערה עם הבצק בשביל שהבצק לא יתפח, אח של סבתא פנינה עורך את הסדר כהלכתו. כמו כן יש מנהג החבאת האפיקומן על ידי אבי: כל הדודים אוספים כסף ומחלקים שווה בשווה, כל הילדים הקטנים משתתפים בחיפוש האפיקומן.

יציאה לגמלאות וחוויות כיום 

סבתא הולכת ארבע פעמיים בשבוע למועדון מופת בגבעת עדה ובנימינה. סבתא משחקת במשחקי שולחן: דמקה, דומינו, בינגו וטריוויה. סבתא אוהבת לרקום, לסרוג, לפתור תשחצים, לשבת עם חברות במסעדה או בית קפה. סבתא כותבת על חוויותיה מבית הוריה. החלום של סבתא הוא שכל הילדים שלה יתחתנו ויביאו לה עוד נכדים בריאים ומתוקים, ושנכדיה יצליחו בכל דרך אפשרית וטובה. עוד החלום שלה, הוא להזדקן בכבוד ללא חולי.

לסבתא יש שלושה נכדים: נועה שהיא ילדה חכמה ומחוננת ומצליחה בגדול בכל נושא של למידה, אופק, הנכד המוזיקלי שמנגן ארבע שנים על תופים, שנה בסקסופון ולימוד עצמי בגיטרה והוא נמצא בתזמורת הייצוגית של זיכרון יעקב, ועלמה – ילדה חכמה ומוכשרת שיודעת התעמלות אמנותית והיא מצליחה בכך.

מסר לדור הצעיר

המסר של סבתא הוא לשאוף ולעשות את הדבר שאהוב עלייך ובו אתה מוכשר וטוב, מבלי לחשוש אם זו עבודה או כל לימוד או כישרון אחר – "תעשו את זה באהבה ובהנאה גדולה".

הזוית האישית

סבתא פנינה: נהניתי מאוד לספר על הילדות ובכלל, חשוב לי להעביר את זה הלאה כדי ללמד ולדעת, כדי שאנשים ידעו מה היה בזמני. אני מאחלת לנכדי הצלחה גדולה באשר ילך, ושיהיה לו טוב תמיד.

אופק הנכד המתעד: נהניתי מאוד לחקור על ילדותה של סבתא ולדעת איך חיו פעם. אני מאחל לסבתא שתמיד תצליח בכל דבר ופעילות ושתמיד תישאר כמו שהיא.

מילון

שואת יהודי לוב
שואת יהודי לוב החלה עם פרסום חוקי הגזע בשנת 1938 והסתיימה כשבריטניה כבשה את לוב מידי איטליה הפשיסטית וגרמניה הנאצית (שבאה לסייע לה) בפברואר 1943, ולדעה אחרת מאוחר מכך, עקב הפרעות שהתרחשו מיד לאחר מכן והושפעו ישירות ומהסתה של השלטון הפשיסטי. חלק מיהודי לוב הוגלו למחנות ריכוז באירופה, בהם שהו עד לסיום מלחמת העולם השנייה. מחנות ריכוז הוקמו גם בלוב, בג'אדו, בגריאן וביפרן, ומחנות עבודה הוקמו בבוקבוק ובסידי עזאז. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לא לוותר גם כשקשה, כדאי להילחם - כדי שיהיה טוב“

הקשר הרב דורי