מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הרפתקאותיה של סבתא אירית

אני וסבתא אירית בקשר הרב דורי, 2024
סבתא אירית חיילת בשנת 1969
נישואיה של סבתא אירית לג'רי בשוודיה

הרפתקאותיה של סבתא אירית

אמי (סבתא רבתא) פסיה עלתה לארץ באונייה, בערך בגיל אחת עשרה. היא עלתה עם אחותה, שהייתה בת ארבע עשרה, שתי האחיות עלו לבדן ללא הוריהם. היא לא זכרה הרבה מהמסע מפולין לישראל. היא זכרה שהיו לה הרבה בחילות והקאות. אחותה לעומתה הייתה עסוקה עם הבחורים. בחיפה חיכה להן אחיהן שקנה להן גלידה.

אבי (סבא רבא) הרי, עלה ארצה במסגרת עליית הנוער של הנרייטה סאלד מברלין בגיל שש עשרה והועבר עם חבריו לקיבוץ. אמי ואבי עלו ארצה בשנות השלושים של המאה העשרים. גם הוריהם עלו אחריהם, אני מספרת זאת כי לא היו לי הרבה חברים שהיו להם סבים וסבתות שהגיעו ארצה לפני השואה.

הוריי גרו בתל אביב, אולם הכירו אצל קרובי משפחתם בנתניה ושם אף התחתנו.

בשנת 1950 נולדתי בבית היולדות בחדרה מכיוון שלא היה איפה ללדת בנתניה, לכן אחותי נולדה בפתח תקווה ואחי נולד ביפו. הייתה לי ילדות מאושרת. נתניה הייתה קטנה עם חולות ופרדסים. בחופשות הקיץ בילינו שעות רבות בחוף הים. אהבנו להשתזף כי לא ידענו שהשמש מזיקה לעור.

סבתא אירית בתקופת השירות הצבאי

תמונה 1

אחרי השירות הצבאי עברתי לירושלים שם למדתי באוניברסיטה העברית תולדות האמנות וארכיאולוגיה. אחרי מלחמת יום הכיפורים עבדתי מספר שנים כדיילת אוויר באל על. באותה תקופה לא טסו הרבה לחו"ל וזו הייתה אחת התקופות הכי כיפיות בחיי, לאחר מכן עבדתי כמדריכה במוזיאון תל אביב.

נישואיי לג'רי

בבית לא דיברו הרבה על הסבא הביולוגי שלנו לכן חשוב לסבתא ולי לספר דווקא עליו. שמו היה בשוודית ירי, אבל כולנו בארץ קראנו לו ג'רי, זאת בגלל שהאות J בשבדית נאמרת כאות יוד ובאנגלית כידוע נאמרת כ-ג'.

ג'רי נולד בשבדיה להורים יהודים.

אחרי מלחמת ששת הימים הגיעו לארץ הרבה מתנדבים צעירים מרחבי העולם לעבוד בקיבוצים. סבתא אירית שלמדה בכיתה יא' גם היא נשלחה לקיבוץ עין חרוד איחוד, שבעמק יזרעאל במסגרת שירות לאומי של הגדנ"ע (חינוך טרום צבאי). בקיבוץ נפגשו אירית וג'רי בקטיף אשכוליות.

אחרי כשבועיים סבתא חזרה לנתניה וג'רי היה מתארח בסופי שבוע בנתניה אצל דודיו. אחרי מספר חודשים הוא חזר להמשך לימודיו בשוודיה. הם המשיכו לשמור על קשר במכתבים, אך לאט לאט הקשר נותק. לאחר כעשר שנים ג'רי הגיע לביקור בארץ, הקשר ביניהם חודש וכעבור מספר חודשים הם החליטו להתחתן. החתונה נערכה בבית הכנסת בעיר "מלמה" שבדרום שבדיה. נכחו בה משפחה מהארץ וממספר ארצות מאירופה. הם החליטו לגור כמה שנים בשבדיה, כדי שג'רי יסיים את לימודיו באוניברסיטה. סבתא ניצלה את הזמן ללדת שתי בנות. אמי אלינור ודודתי שרון.

כעבור מספר שנים הוחלט שג'רי יישאר בשוודיה וסבתא תחזור לישראל עם התינוקות וכך תמו הנישואין. אף פעם לא פגשנו את ג'רי. לפני שנתיים הוא נפטר בשבדיה.

אבל הסיפור שינה כיוון. סבתא התחתנה לפני עשרים ואחת שנה עם סבא מתן והוא סבא נהדר לכל דבר. רק הנכדים הבוגרים יודעים שהוא לא סבא ביולוגי וזה לא מפריע להם להמשיך לקרוא לו סבא. הוא בא הרבה לביקורים ומשחק איתנו.

סבתא ואני סיכמנו בקצרה אירועים משמעותיים בתולדות משפחתה. כמובן שישנם עוד סיפורים רבים שאפשר לספר, אך אותם נשמור לפעם אחרת.

תמונת עץ משפחת סמדר מוזס 

תמונה 2

הזוית האישית

דניאל: למדתי הרבה דברים על סבתא שלי ועל ההיסטוריה המשפחתית שלי, בייחוד על הסבא הביולוגי שלי ג'רי משוודיה. הכי כיף זה היה לבלות זמן עם סבתא אירית.

מילון

הנרִיֶיטה סאלְד
הנרִיֶיטה סאלְד (קרי: "סוֹלד"; בכתיב לועזי: Henrietta Szold;‏ 21 בדצמבר 1860, ח' בטבת תרכ"א, בולטימור – 13 בפברואר 1945, א' באדר תש"ה, ירושלים) הייתה פעילת ציבור, אשת חינוך ועורכת ספרותית, שהקדישה את חייה ופועלה לרעיון הציוני ולעם היהודי. פעלה רבות בתחומים שונים ומגוונים כגון סיוע לפליטים יהודים בארצות הברית, בתחומי החינוך וההוראה, העבודה הסוציאלית והבריאות, בהקמת ארגון "הדסה" ובהובלת "עליית הנוער". ייסדה, מימנה וניהלה מוסדות וגופים שונים למען הילד והנוער בארץ ישראל. אחת הדמויות המרכזיות המזוהות עם פועלן הציבורי של נשים במאה ה-20. (ויקיפדיה)

גדנ"ע
חינוך טרום צבאי

ציטוטים

”אבי עלה ארצה במסגרת עליית הנוער של הנריאטה סאלד מברלין בגיל 16. הוריו עלו אחריו וכך הכרתי את סבי וסבתי.“

הקשר הרב דורי