מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הרופא מהרי אורל – חזי שוטלנד

ד"ר חזי שוטלנד ושליו דסה, עם המורה מובילת התכנית אורלי
חזי סטודנט ללימודי רפואה
יד תותבת במדפסת תלת מימד

שמי חזי שוטלנד, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם התלמיד שליו דסה. יחד אנו מתעדים סיפור מחיי ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

אבי, יעקב שוטלנד, ואמי, רינה שוטלנד, הכירו בפולין באמצעות שידוך. אבי למד בפוליטכניקום בעיר לודז' לפני שהכניסו אותם לגטו. במציאות של רעב וללא פרנסה, הם שמעו שמועות על כך שלוקחים את היהודים למחנות השמדה. הם ברחו מזרחה, אך הגרמנים לא נתנו להם לעבור, ולכן הם ברחו חזרה לפולין ועברו דרך פינלנד. כשהגיעו לרוסיה, נולדתי בניז'ני טגיל שבהרי אורל בשנת 1946.

אבי התגייס לצבא הרוסי ואמי פתחה שם מסעדה לפועלים, דבר שהיה קשה מאוד. אחי מת ממחלת הטיפוס בשנת 1940. אבי שירת בחיל ההנדסה ובנה גשרים לצבא הרוסי וכן פוצץ גשרים לגרמנים. אחרי המלחמה בשנת 1945, הייתה אנטישמיות והפולנים האשימו את היהודים במלחמה. על רקע האנטישמיות, הוריי החליטו לעלות לארץ ישראל. עליתי לארץ עם משפחתי ואחותי ציפורה. עליתי לכיתה ה' בבית ספר "מגינים" בתל גיבורים בחולון.

הילדות והנערות בישראל

כשהגענו לארץ, למרות שלא ידעתי לדבר, לקרוא ולכתוב בעברית, התחברתי לאנשים ולילדים ישראלים והם לימדו אותי עברית. אהבתי לקרוא ספרים, בעיקר ספרי מלחמה, והייתי ספורטאי מצטיין. אהבתי קפיצה לגובה, קפיצה לרוחק וריצות למרחקים. הייתי הולך ברגל להחליף ספרים בספריה כמעט כל יום, גם כשירד גשם. אחרי ארבע שנים עברתי לתיכון במגמה ריאלית בחולון. הייתי גם אלוף הארץ בריצות למרחקים 800 מטר, 3000 מטר וחצי מרתון. בתיכון השתתפתי בגדנ"ע (גדוד נוער) בירי של צלפים.

שירות צבאי

לאחר סיום התיכון התגייסתי לצה"ל ועשיתי הכנה לקורס מפקדי כיתות. אחרי זה עברתי ארבעה חודשים קורס מ"כים בשיפטה. אחרי שהדרכתי כמה חודשים, זומנתי לקורס קצינים וסיימתי בהצלחה רבה. הייתי מפקד מחלקה בחיל רגלים משוריין. נלחמתי במלחמת ששת הימים והגעתי עד תעלת סואץ בסיני מול מצרים. הייתי מפקד מוצב עד שבשנת 1968 נפצעתי בהפגזה של הצבא המצרי. חודשיים הייתי מאושפז ועברתי ניתוחים בעיניים, היו לי רסיסים בשתי העיניים.

בעת שירותי הצבאי

תמונה 1

קריירה רפואית

התקבלתי ללימודי הנדסה בטכניון אך בגלל בעיות עיניים לא התחלתי ללמוד. כדי לא לאמץ את העיניים, נסעתי לטיול באיטליה ובמקרה עשיתי מבחני קבלה בבית ספר לרפואה והמשכתי ללמוד רפואה. התקבלתי ללימודי רפואה בטכניון בשנה הרביעית. החלטתי לעשות התמחות בתחום כירורגיה אורולוגית תחום שמשך אותי. התחתנתי עם יוכבד שהייתה בת כיתתי בבית ספר לרפואה ויש לי שני ילדים, תומר ואורטל.

עם יוכבד

תמונה 2

התנדבות ותרומה לחברה

עשיתי קורס בהדפסה תלת מימדית והתחברתי לטכניון, והדפסנו ידיים לילדים שנולדו ללא כף יד. אני מתנדב ברוטרי "נשר" ובעמותה "ואהבת" שמספקת טיפול רפואי לאנשים שאין להם ביטוח רפואי. אני עדיין עובד בגיל 78, מטפל באנשים של משרד הביטחון ונהנה מהקשר האישי. בהשתלמות נחשפתי לטיפולים של נכים משותקים הסובלים מבעיה של פוריות. השתלמתי בתחום והבאתי אותו לראשונה לארץ. אני עובד בשיתוף עם יחידות הפריות חוץ גופיות בארץ.

סרטוןשליו מראיין את ד"ר חזי שוטלנד – לחצו על הקישור 

ד"ר חזי שוטלנד מדגים את כף היד התותבת לתלמידים, לסבים והסבות

תמונה 3

הזוית האישית

ד"ר חזי שוטלנד: מאוד נהניתי להכיר את שליו, למרות שהוא לא הנכד שלי, הוא גילה עניין רב בסיפור שלי ובכל הנושאים שעבדנו עליהם. הוא ילד חכם ומבין מאוד בטכנולוגיה של מחשבים. אני מאמין ששליו יצליח בעתיד בכל אשר ירצה.

שליו: היה לי כיף להיות בתוכנית הקשר הרב דורי. נהניתי מאוד ולמדתי על ד"ר חזי שוטלנד ועל עברו. תודה אישית למובילות התוכנית אורלי דובני בן ישי וליאת פרץ, תודה על הזכות ללמוד עם האדם המיוחד ד"ר חזי שוטלנד על עברו ופועלו למען החברה.

מילון

גדנ"ע
גַּדְנָ"ע (גדודי נוער או גדודי נוער עברי) הוא ארגון ישראלי לחינוך טרום צבאי. הגדנ"ע הוא מסגרת חסות של צה"ל שאמונה על הפעלת הנוער והכנתו לשירות צבאי. מקום המדינה ועד תחילת שנות ה-90 פעלה המערכת כפיקוד ייעודי שקם כהמשך ועל בסיס מסגרת הגדנ"ע המחתרתית שהפעיל ארגון ההגנה בשנות הארבעים, בה הוכשרו בני הנוער לשירות במסגרות כמו חי"ש ופלמ"ח. (ויקיפדיה)

פוליטכניקום
אוניברסיטה.

מכי"ם
מפקדי כיתות.

ציטוטים

”ד"ר חזי שוטלנד הוא ממש איש אשכולות: הוא טוב ברפואה, טוב בספורט, טוב בנתינה לחברה“

הקשר הרב דורי