מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמת ארגון "לב מלכה" – קיום הבטחה

הרב אהרון לייב אברמן עם התלמיד חיים מאיר
הרב אהרון לייב בתפילה
"אני יודעת שאני הולכת מן העולם. תבטיח שתעשה משהו על שמי".=

הרב אהרון לייב אברמן מספר לתלמיד חיים מאיר גבאלי, הרב נולד בשנת תשט"ז (1956) ביאסי, רומניה, עלה לארץ בשנת תש"כ (1960), עיסוק: יו"ר "לב מלכה".

הרב אהרון לייב אברמן מספר: "עלינו לארץ ישראל מרומניה כשהייתי בגיל ארבע. הוריי היו קצת מודרניים, והם רצו שאלמד באוניברסיטה. הם גם היו בטוחים שנחגוג את הבר מצווה בפארק, אבל לבורא היו תוכניות אחרות לגמרי.

בהתחלה התגוררנו בקריית גת. בדרך לעבודה של אבא שלי, הייתי עוצר בקיוסק וקונה שתייה. בעל הקיוסק היה אדם חרדי. התעניינתי רבות בדת היהודית והוא השיב לי על שאלותיי. "אתה חוקר עמוק", הוא התפלא. "אני רוצה ללמוד את זה, ואין לי הזדמנות", השבתי לו.  כך, אט־אט נדלק בי הניצוץ. הדבר הראשון שלמדתי היה לברך על דברי מאכל ושתייה, "שהכל נהיה בדברו".

"סבא עזר לי בחלום"

הרגשתי שזה מתקבל אצל הקב"ה. בגיל 10 התחלתי ללמוד בחיידר, ממש הכול מההתחלה. היה לי קשה מאוד לעבור מבית ספר לא־דתי לחרדי. עזבתי את הבית של אימא ואבא ועברתי לבית של אישה צדיקה, בשם מלכה, שם שמרתי באדיקות ובחמימות את חיי התורה.

בגיל 11 וחצי הייתי אמור לעבור מבחן בגמרא והיה לי מאוד קשה, הייתי מיואש. 'למה הראש שלי לא קולט את לימוד הגמרא', הרהרתי בעוגמה. בלילה חלמתי את סבא שלי שואל אותי: "מה אתה כל כך שבור? בוא ואלמד איתך את החומר מבבא מציעא".

בבוקר קמתי בהתרגשות, הזעתי נורא. ניגשתי לרב מנדלסון, רבו של היישוב קוממיות, וסיפרתי לו על החלום. הוא פתר אותי בהינף יד "עזוב, זה רק חלום".

ניגשתי לבחינה וברוך השם ידעתי לענות על כל השאלות בחומר הנלמד. זכרתי את מה שסבא שלי לימד אותי בחלום.

בשבת־חתן שלי, הרב מנדלסון ניגש אליי. הייתי אז באמצע קריאת שמע וסימנתי לו עם היד, שאיני יכול לענות כרגע. מאוחר יותר הוא סיפר כי באותו לילה, לפני הבחינה, גם הוא חלם את סבא שלי. בחלום, הסבא ביקש ממנו לעזור לי להתקדם בלימוד.

בר מצווה כהלכה

את הבר מצווה שלי, עשיתי בסופו של דבר במושב קוממיות עם הרב מנדלסון. חלק מבני המשפחה העדיפו שלא להשתתף במסיבה, כי היא נשאה רוח דתית; היה להם קשה עם זה. את הדרשה עזרו לי להכין, היא הייתה בנושא מצבים מסוימים בהנחת תפילין של ראש ושל יד. משם ב"ה צמחתי, הקמתי משפחה וכיום, כאמור, אני עוסק במפעל החסד שלי "לב מלכה".

"לב מלכה" – על שם מי?

כיום אני עומד בראש ארגון 'לב מלכה', המעניק תמיכה וסיוע לילדים חולים מגיל 0 עד גיל 18. הסיפור מאחורי הקמת הארגון קשור בעבר שלי.

בגלל שחזרתי בתשובה בגיל 8, עברתי מקרית גת לקוממיות והתגוררתי אצל גברת בשם מלכה, שהייתה מעין אימא בשבילי. זכיתי לגור בבית של שומרי תורה ומצוות עד שהתחתנתי. בגיל 63 היא קיבלה התקף לב, ולפני שהלכה לעולמה ביקשה ממני: "תעשה משהו בעולם הזה על שמי, ואני אעזור לך מעולם האמת".

"מה את מדברת?", ניסיתי לעודד אותה, "את תבריאי!".

אך היא עמדה על שלה: "אני יודעת שאני הולכת מן העולם. תבטיח שתעשה משהו על שמי". ואכן, כעבור זמן קצר מלכה היקרה הסתלקה לבית עולמה.

חלפו כמה שנים ומלכה הגיעה אליי בחלום וטענה בפיה: "הבטחת לי שתעשה משהו על שמי ולא עשית דבר". אמרתי לה בחלום: "והלוא הבטחת לי שתעזרי לי מעולם האמת".

"מה אתה צריך?", היא שאלה. "אני צריך דירה", השבתי. גרנו אז, זוג עם 7 ילדים, בדירת חדר וחצי והייתי חייב להשיג דירה מרווחת יותר. "לך לאח שלי", פסקה מלכה, "ותבקש דירה".

"לא ממש הבנתי איך, אבל עשיתי כדבריה. פניתי לאחיה של מלכה, רב בעדה החרדית, וביקשתי דירה כדבריה. הרב אמר לי: 'אם תשיג כעת 10,000 דולר, אשיג לך שטח לבנייה. את השאר תשלם בהלוואת משכנתא'".

ואז קרה דבר מופלא. ניגשתי לבנק וגיליתי שיש בחשבון הבנק שלי 10,000 דולר. עד היום אין לי מושג מי הפקיד את הכסף… מיד הוצאתי את הכסף, שילמתי לרב וכך רכשתי דירה. רק אחרי 25 שנה סיימתי לשלם את החובות. ואז… אחרי הנס המופלא שקיבלתי משמים, פניתי לרב העדה החרדית, שהיה דעת תורה שלי, וסיפרתי לו את כל הסיפור כולו.

הרב אמר: "נו הבטחת. צריך לעשות משהו". הקמתי גמ"ח תרופות, אחרי זה עסקנו בהתרמות מנות דם לחולים, עד שהקמנו את 'לב מלכה' לטיפול ותמיכה בילדים חולים – על שמה של מלכה הצדיקה.

כיום הארגון שלנו מטפל ב־500 ילדים מגיל 0 עד גיל 18.

הזוית האישית

התלמיד חיים מאיר גבאלי תיעד את הסיפור של הרב אהרן לייב אברמן באוהלי מנחם חב"ד בנים, בית"ר עילית, התשפ"ד, 2024.

מילון

בבא מציעא
בָּבָא מְצִיעָא הוא החלק השני והאמצעי של מסכת נזיקין, הפותחת את סדר נזיקין שבמשנה. פירוש השם בארמית הוא "השער האמצעי", כאשר לפניה נמצאת בבא קמא – השער הראשון, ולאחריה בבא בתרא – השער האחרון.

גמ"ח
גְּמִילוּת חֲסָדִים היא מעשה שנעשה בעבור הזולת, מתוך אהבה, רחמים או נדיבוּת לב – שלא למען תמורה ושלא מתוך כפייה. ביהדות זאת מצווה, הכוללת כל סוג של הושטת עזרה וסיוע לזולת – בגופו בממונו ובנפשו[1]. המצווה באה לידי ביטוי באופנים שונים – כגון, מתן צדקה, ביקור חולים, הכנסת כלה, לוויה וקבורת המת, ניחום אבלים, עשיית שלום בין אנשים מסוכסכים, לשמח אנשים עצובים, ועוד

ציטוטים

”והסירותי כל מחלה מקרבך, אני ה' רופאך“

הקשר הרב דורי