מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הספר והאופנים

רותם וסבתא רוכבים על אופניים בעמק יזרעאל
סבתא בילדותה משחקת עם בובה
ספרים ואופניים מזיזים אנשים קדימה מבלי לבזבז זמן

שמי חדווה שטראוס, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בה אני משתתפת השנה עם רותם, אני מעלה אל מאגר המורשת של התכנית סיפור מחיי, על אהבת הספרים והאופניים.

עולמה המופלא של הקריאה פותח דלתות, מקדם דמיון, יצירתיות ואמפתיה, מעודד סקרנות, מעשיר את אוצר המילים, וחושף להרפתקאות ואירועים היסטוריים.

בילדותי אהבתי לקרוא ספרי דמיון והרפתקאות של ילדים. החלפת ספרים בספרייה זכורה לי כחוויה. נפגשתי עם חברות, החלפנו רשמים על ספרים שקראנו, המלצנו והשאלנו מהספרייה.

כיום אני מרבה לקרוא ספרים שיש להם קשר להיסטוריה של היהודים מתקופת מלחמת העולם השנייה במדינות בהן הייתה השואה, קהילות של יהודים בעולם, ואירועים הקשורים למדינה. דרך הקריאה בספרים, אני לומדת על ההיסטוריה של העם היהודי בתקופות שונות.

לרכב על אופניים זהו אחד מתחביבי כיום וגם בילדותי. בילדות, רכבתי עם חברות, השתוללנו והתחרינו אחת בשנייה. זכורים לי המקרים בהם נפלתי מהאופניים, אך לא ויתרתי לעצמי כי כל כך אהבתי לרכב.

כיום אני רוכבת עם קבוצת רוכבי אופניים בני גילי אחת לשבוע, קבוע בימי שני. אנחנו משכימים קום, בקיץ וגם בחורף, מתלבשים בבגדי רכיבה בהתאם למזג האוויר, עולים על האופניים ויוצאים לרכיבה של 25 ק"מ, כל פעם באזור אחר, בעמק יזרעאל ובסביבתו.

הרכיבה על אופניים בשטח מאפשרת לי לנשום את ריחות הסביבה, הפריחה, עונות השנה, להיות קרובה לאדמה, להביט, להתבונן ולזהות צמחים, בעלי חיים ואזורי נוף. אני מאוד אוהבת לראות את הנכדים הממשיכים במסורת של בעלי ושלי, רוכבים על אופניים בשדות העמק, גומאים מרחקים ונהנים.

הזוית האישית

סבתא חדווה: שמחתי לשתף את רותם בחוויות הילדות שלי, בטיול שערכנו במקום בו גדלתי וחוויתי את כל ילדותי. במפגשים שהיו לנו גילינו את השווה והשונה בהתאם לתקופה ולזמן, בתחביבים שאחד מהם הוא תחביב משותף לשנינו – רכיבה על אופניים.

רותם: נהניתי מאוד להקשיב לסיפוריה של סבתא ובכלל מהמפגשים יחד.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50 של המאה ה-20.

ציטוטים

”ספרים ואופניים מזיזים אנשים קדימה מבלי לבזבז זמן“

הקשר הרב דורי