מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שרה יעקוביאן עלתה מפרס לישראל

אני וסבתא שרה
סבתא שרה בצעירותה
סיפור החיים של שרה יעקוביאן

ילדות בפרס והעלייה לישראל

שלום, שמי הוא שרה יעקוביאן. לפני שהתחתנתי השם שלי היה סוראיה ושם המשפחה שלי היה הילל. נולדתי באחד בינואר 1956 בטהרן שבפרס. אבא שלי הוא היה מטהרן ואמי היא מהמדן. בתקופה שהייתי בפרס הייתה הרבה אנטישמיות, אם היינו הולכים לקנות במכולת גבינה או דברים תמיד היו שמים עיתון כדי לא לגעת בנו כי היינו יהודים ולכן למדתי בבית ספר יהודי.

כשהייתי בת 11 פרצה מלחמת ששת הימים וכל האיראנים חשבו שישראל תפסיד והם לא ידעו שישראל תנצח בשישה ימים ולכן בשנת 1968 מכרנו את הבית ואת כל הדברים כדי לעבור לגור במדינת ישראל.

הילדות

בגיל 11 כשעליתי לארץ, הוריי לא ידעו עברית ומפני שהוריי היו דתיים, אז שמו אותי בבית ספר דתי – "בית יעקוב" בכיתה ג' עד כיתה ח' בראשון לציון. לא היו לי הרבה חברים עד שהתחלתי לשלוט בשפה העברית. אני והחברים שלי ההיינו משחקים משחקים כמו מחבואים ותופסת. בבית הספר היינו לומדים עד ארבע, חוזרים הביתה ומכינים שיעורים ובסוף אני והחברים שלי היינו יורדים למטה מתחת לבית לשחק עד שבע או שמונה. מכיתה ט' עד יב' למדתי ברחובות בבית יעקוב. לא גייסו אותי בגלל שלמדתי בבית יעקוב שזה בית ספר דתי חרדי. בסמינר בירושלים למדתי להיות מורה לתפירה.

מקצוע ועיסוק

בגילים שלוש עשרה/ארבע עשרה בחופשות של בית הספר כמו החופש הגדול, הייתי הולכת לעבוד מפני שההורים שלי לא היו במצב כלכלי כל כך טוב ולכן עבדתי במקומות כמו חנויות תפירה או בחנויות ספרים והייתי חוסכת את הכסף ללימודים. בגיל 18 התחלתי ללמוד בירושלים בפנימייה וכשקיבלתי צו גיוס ראשון, אמרתי שאני למדתי בבית ספר בית יעקוב ואז קיבלתי פטור מצבא. למדתי להיות מורה לתפירה בירושלים ושם עבדתי במלצרות ובעבודות מהסוג הזה.

 בצעירותי

תמונה 1

הכרות עם משה ונישואים

הכרתי את משה בעלי בשנת 1975, נהוג אצל הפרסים שבכל סוף פסח הולכים וחוגגים מחוץ לבית, וכשהייתי בפארק ברמת גן פגשתי את משה והכרנו. אחרי כשמונה חודשים התחתנו. במהלך השנים הבאנו ארבעה ילדים: לימור, ליאור, ורד ויפית. ליאור נשוי ויש לו ילדה בשם ליאן. לימור נשואה ויש לה שלושה ילדים: אורי, עוז ונוגה. יפית וורד עדיין לא נשואות.

מראשון לציון עברנו לכפר סבא ופה התמקמנו. למשה הייתה חנות של צבעים, טפטים וחומרים לשיפוץ – הוא עבד בשיפוצים ואני עזרתי במה שיכולתי.

תחביבים

לאחרונה, כשהילדים גדלו, פיתחתי תחביבים כמו פיסול בקרמיקה וחוג ציור, אני אוהבת לעשות את זה בימים האלה.

הזוית האישית

שרה: העבודה מקסימה שהנכד שלי עשה, אני גאה בו שיצליח בחיים ובכל מה שהוא עושה.

אורי: נהנתי מאוד ללמוד מידע על המשפחה וזה תרם לידע של הדור הקודם.

השנה בחרנו להשתתף במסגרת המעורבות החברתית בבית ספרנו בתוכנית הקשר הרב דורי. במסגרת פרויקט נראטיב 4, אותו הובילה המורה טליה נתנזון. במפגשי התוכנית נפגשנו עם הסבים והסבתות, שמענו את סיפוריהם ותעדנו את הסיפורים בגוף ראשון. במפגש הסיום החגיגי שיתקיים בתאריך 4.6.24 בבית הספר, נשב בקבוצות וכל אחד מאיתנו יציג את הסיפור שהוא כתב יחד עם  הסבים והסבתות. המפגש החגיגי יתקיים בנוכחות ורד אסולין – מנהלת בית הספר, טליה נתנזון – רכזת נראטיב 4, תמר וולף – מחנכת הכיתה ועפרה ארליך – מנחת תוכנית הקשר הרב דורי.

מילון

טפטים
טפט הוא כיסוי קיר דקורטיבי המשמש לחיפוי וקישוט הקירות הפנימיים

ציטוטים

”"תמיד תאמין בעצמך"“

הקשר הרב דורי