מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רבקה עלתה מברזיל לקיבוץ יפעת

הקשר הרב דורי בביה"ס
הקשר הרב דורי בביה"ס
סיפורה של רבקה ילדה שנולדה בברזיל, הגיעה לארץ והפיצה את האהבה שלה לאוכל בקיבוץ.

שמי שי אברמוב, השתתפתי השנה בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי רבקה אדלר. סבתא רבקה נולדה בברזיל בשנת 1954 לבית משפחת כיסטנברג. היא נולדה בעיר פורטו אלגרה. היא עלתה בשנת 1970 לישראל וזהו סיפורה.

לסבתא שלי קוראים רבקה אדלר.

סבתא עלתה לארץ מברזיל בשנת 1970.

היא מספרת שילדותה בברזיל הייתה כל כך טובה, בקיץ היא נסעה לנופש ועברה בין עיר לעיר, היא יצאה לטיולים בטבע והיא ראתה חיות ונחלים. בסיורי בלילה  שהם עשו היא ראתה את העינים של העטלפים.

היא גרה בברזיל בוילה גדולה והיו להם משרתים, כל יום היה בא משרת אחר. היו לה חיות מחמד. המשפחה שלה הייתה מאוד עשירה,  היה להם כל כך הרבה כסף, למרות זאת היא סיפרה שהיא לא קנתה כלב ולא חתול ולא ארנב, כי היא פחדה מכל החיות, אז היא קנתה דגים.

למה היא החליטה לעבור לקיבוץ אם החיים בברזיל היו טובים כל כך?

סבתא סיפרה שלמרות החיים הטובים שהיו לה, היא ידעה תמיד שבלב היא יהודיה ומקומה בארץ ישראל ולכן בגיל 16 היא עלתה לישראל. היא הגיעה לארץ באונייה גדולה.

היא סיפרה שהשייט היה ארוך  מאוד, כחודש ימים, היא עברה בין מדינות כמו אנגליה, פורטוגל ועוד. היא אומרת החוויה הייתה כל כך כיפית, כמו נופש באונייה.

הם עגנו בנמל חיפה ומשם נסענו לבית חדש בקיבוץ יפעת. סבתא הייתה קצת מבולבלת בהתחלה, כי להגיע לקיבוץ קטן מעיר גדולה בברזיל, זה שינוי ממש גדול.

ימי נערותה ובגרותה עברו עליה בקיבוץ, שם גם פגשה את סבא, לאחר תקופת חברות של כמה שנים הם התחתנו ונשארו בקיבוץ. סבתא עבדה במרכול. אחר כך עבדה בגן – היא הייתה גננת קשוחה, אף ילד לא התעסק איתה. היא עבדה בגן 50 שנה!

במהלך השנים היא למדה לאפות ולבשל, ועכשיו היא לא עובדת, אבל היא עדיין האופה של הקיבוץ.

עכשיו היא גרה באושר בקיבוץ יפעת עם הנכדים ועם הילדים שלה.

תוכנית הקשר הרב דורי בבית ספרנו

תמונה 1

הזוית האישית

שי אברמוב: שמחתי לשמוע את סיפורי ילדותה של סבתא בברזיל ואת סיפור עלייתה לישראל.

מילון

פורטו אלגרה
פורטו אלגרה (בפורטוגזית: Porto Alegre, נהגה פורטו אלגרי) היא עיר נמל בדרומה של ברזיל, בירת מדינת ריו גראנדה דו סול. פירוש שם העיר הוא "נמל שמח".

יפעת - קיבוץ
יִפְעַת הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, השוכן על כביש 73, על יד מגדל העמק, ממערב נמצא נחל צבי וקיבוץ גבת, ממזרח נמצא נחל יפעת וקיבוץ שריד, בכניסה לקיבוץ נמצא בית התרבות האזורי, בסמוך לו נמצאים: בית הספר האזורי "העמק המערבי" והמוזיאון לראשית ההתיישבות, הקיבוץ נמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל.

ציטוטים

”עכשיו היא גרה באושר בקיבוץ יפעת עם הנכדים ועם הילדים שלה.“

הקשר הרב דורי