מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנס של סבא שלמה פרץ

תיעוד סיפורים במסגרת התכנית
העלאת סיפורים במסגרת התכנית
ההתפרצות מחלת הפוליו במדינת ישראל והשלכותיה על סבא

שמי שלמה, נולדתי בארץ ישראל בשנת 1954 בבית החולים ״מאיר״ אשר בעיר כפר סבא שבשרון.

מספר שנים לאחר הולדתי התפרצה בארץ ישראל מחלת הפוליו. זו מחלה של מערכת העצבים הנגרמת על ידי נגיף הפוליו, היא מחלה נגיפית מדבקת. רוב הנדבקים בנגיף הפוליו לא מפתחים מחלה כלל או מפתחים סימנים קלים כמו חום, חולשה, חוסר תיאבון, כאב גרון. ישנם נדבקים אשר מפתחים דלקת קרום המוח ורובם מחלימים. לעיתים רחוקות, ישנם נדבקים אשר מפתחים דלקת במערכת העצבים שעלולה לגרום לשיתוק בדרגות חומרה שונות. בהמשך יכולה להיות הטבה לחולה אך חצי מהחולים יישארו עם דרגה כלשהי של חולשה קבועה או שיתוק. יש לציין כי עלולה להיות גם החמרה חוזרת שנים מאוחר יותר- פוסט-פוליו.

אני חליתי במחלה כשהייתי פעוט. בתקופה זו המחלה הייתה חשוכת מרפא. בעקבות המחלה פיתחתי שיתוק ולא הייתי מסוגל להניע את הגפיים כלל.

אני מגיע ממשפחה בעלת אמונה ובמשפחתי היו רבנים גדולים בעלי כוחות שבתקופה זו גרו במרוקו. בעקבות מחלתי, אבי החליט לכתוב מכתב לדודי החי המרוקו ולספר לו על מצבי העגום והמורכב במטרה שיסייע לי. המכתב שאבי כתב לדודי נכתב בשפת הארמית, שהייתה השפה שבה היו מדברים היהודים במרוקו באותה התקופה.

דודי קיבל את מכתבו של אבי ומיד רקח עבורי תרופה שתוכל לעזור למחלתי להירפא. הוא שלח את התרופה לארץ ישראל בדואר וצירף הוראות מדויקות שלפיהן הייתי צריך לנטול את התרופה. ההוראות הכתובות היו: ״יש לנטול את התרופה ולהתקלח כל יום במשך במשך שבעה ימים״. בסיוע משפחתי, פעלתי לפי הוראות התרופה והתמדתי בנטילתה.

במהלך הימים הראשונים ניתן היה לראות שיפור במחלה. בכל יום המחלה השתפרה בצורה משמעותית עד שלבסוף ביום השביעי השיתוק חלף והמחלה עברה.

הזוית האישית

ליעד: נהניתי להיות עם סבא שלי בזמן התכנית, אני שמח שתיעדנו את סיפורו המיוחד במאגר המורשת.

מילון

עגום
עצוב

אֲרָמִית
אֲרָמִית היא שפה שמית צפון מערבית, שמדוברת ברציפות מאז האלף הראשון לפני הספירה ועד ימינו. בעת העתיקה הייתה הארמית שפה רווחת במזרח התיכון ובמרכז אסיה, ובעיקר בארץ ישראל, בסוריה, באשור, בבבל, ובממלכת פרס. הארמית הייתה שפת הדיבור של ארץ ישראל, סוריה ומסופוטמיה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היום אני סובל מעט מסיבוכי המחלה אולם אני מתפקד בצורה טובה, ונהנה ממשפחתי ומששת נכדיי“

הקשר הרב דורי