מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הניצחון של סבתי קלרה דוד

סבתי וסבי איתי, נהנים בבת מצווה שלי
סבתי בצעירותה
ילדות ברומניה והקשיים עד העלייה לארץ והקמת משפחה

שמי דני, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי סבתי, קלרה, ואני מתעדות את סיפור חייה ומנציחות אותו במאגר המורשת.

רקע ילדותה של סבתי קלרה

סבתי קלרה נולדה ברומניה בשנת 1949. היא למדה 12 שנות לימוד, חלק ברומניה וחלק בארץ, ועלתה לארץ ישראל בשנת 1965. חייה של סבתי קלרה היו מאוד קשים, והיא בת לניצול שואה. כאשר הייתה בת 7, ישב אביה איתה ועם אחיה וסיפר להם על מה שעבר עליו בשואה. אחד מהסיפורים הקשים שתיאר היה כיצד הנאצים העמידו את כולם בשורה מאחורי קברים טריים של יהודים והתחילו לירות לעברם לפי הסדר. כשהגיעו לאבא של קלרה, ירו לו בפנים וברגל. לפני שלקחו אותו, לקחו את אשתו מהנישואין הקודמים עם חמשת ילדיו ואמרו לו שהם נלקחים לבית חולים, אך מאז לא ראה אותם יותר.

כשאבא של קלרה חזר מהשואה, הכיר את רבקה, אימה של קלרה, והתחתנו. נולדו להם שני ילדים: קלרה ומשה. משפחתה חיה בתנאים קשים מאוד: אביה היה פצוע קשה ואימא שלה הייתה משותקת. לא הייתה פרנסה, והם היו אוכלים לחם עם צנון. אחיה עבד בקיבוץ כדי ללמוד את השפה, וסבתי קלרה למדה עברית בבית באמצעות העתקת ספר משכנה חדשה שהייתה בבניין.

סיפור היכרותם וחייהם של סבי וסבתי

סבי הלך לחפש בית להשכרה עם חבר, ופגש את חבר של אבא של סבתי. החבר שלח אותו לבנק שבו סבתי עבדה, וכך נפגשו לראשונה. הם התחילו לצאת ובתוך כחצי שנה סבי הציע לסבתי נישואין. עם השנים הביאו שלושה ילדים לעולם: הילד הראשון, אבי, נפטר בגיל 4 חודשים לאחר ניתוח לב פתוח. סבי וסבתי היו שבורים, אך לאחר כמה שנים נולדו אלון (אבא שלי) ושרון.

קריירה ואופי של סבתי

סבתי עבדה במסירות ומקצועיות בבנק הבינלאומי מגיל 20 עד גיל 67, והייתה אהובה ומוערכת על ידי לקוחותיה. לפני כשנה סבתא עברה אירוע מוחי, מה שגרם לה לבטל את הטיול שתכננה עם סבי ליפן. המצב החדש היה קשה מאוד עבורה, אך המשפחה תומכת בה ועוזרת לה ככל האפשר.

הזוית האישית

דני הנכדה המתעדת: אני מאחלת לקלרה שתמיד תהיה שמחה ומאושרת. כל הכבוד לה על כל הילדות שלה ועל הרצון, זה לא מובן מאליו. אני מאחלת לה שתבריא מהמחלה הנוראית הזו, ארוע מוחי מאד קשה, ובעזרת השם שתזכה להיות בחתונה שלי ולזכות לנינים, שתמיד תהיה לי ובריאה אני מאחלת לה את ההכי טוב שיש בעולם. אנחנו כולנו נעזור לה כי הכי לא מגיע לאישה הזאת, עם הלב הכי זהב שיש. החוויה שלי בתכנית הייתה קצת מורכבת, לדעת על כל העבר של סבתא שלי, אבל היה מעניין מאד שהיא שיתפה וכיף שהיה לנו זמן איכות ביחד.

סבתא קלרה: אני מאחלת לדני הרבה בריאות, שמחת חיים, הצלחה בכל התחומים, שתהיה מוקפת באהבה ותזכה להקים משפחה טובה. שתצליח בלימודים, שתמיד תהיה מאושרת ושתהיה מוקפת בחברים מכל הצדדים.

מילון

'הכל טוב חוץ ממה שלא טוב'
להתמקד בטוב.

ציטוטים

”חייה של קלרה היו מאוד קשים: קלרה נאלצה לעבוד כדי לממן את הלימודים שלה ומחייה לכל המשפחה“

הקשר הרב דורי