מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות והסיפור של אבא

אני וסבא שלי בטיול לקפריסין
סבא שלי בשנות השמונים
סיפורו של סבי ארקדי קוגן

השם של סבא שלי, הוא ארקדי קוגן. הוא נולד בחרקוב שבאוקראינה ב-27/3/1952. ארקדי עלה לארץ ישראל בשנת 1995. לאמו של סבא שלי קראו בתיה קוגן ולאביו חיים קוגן. ארקדי קרוי על שם סבו שמת במלחמת העולם ה-2 ששמו היה אברהם אבל את השם קצת שינו מאברהם לארקדי. ההורים של ארקדי גם היו מאוקראינה.

סבי, ארקדי, למד בבית ספר מספר 27 בחרקוב. בית הספר הזה היה בית ספר למתמטיקה. בשכבה גם למד ווליק דרינפלט שקיבל את פרס פילדס (הפרס הכי גדול למתמטיקה בעולם), חבר הכנסת זאב אלקין, עורך דין יגל גלידר ועוד אנשים מפורסמים בישראל. בשכבה שלו למדו יותר מ-70 ילדים שקיבלו תואר שלישי. ארקדי קיבל תואר שלישי בפסיכולוגיה ותואר שני במתמטיקה.

סבי ארקדי לימד כל חייו מתמטיקה ובאוקראינה היה מורה מדתיסתי הוא היה ראש צוות מורים למתמטיקה. התחביב של סבא הוא לכתוב סיפורים קצרצרים ברוסית, חלק מהדברים שכתב סבי התפרסמו בז'ורנל הירושלמי.

סבא רבא שלי היה במלחמת העולם וסיפר לסבי סיפורים. שמו של סבא רבא שלי הוא חיים בן אברהם. משפחתו מתה בזמן המלחמה. בזמן המלחמה סבא רבא שלי היה בן 15.

אמו של סבא רבא שלי, מלכה, ואחיו בן ה-6 היו במחנה השמדה הרגו אותם בעזרת ירי בזמן שסבא רבא ראה. הוא הצליח לברוח מהמחנה. הוא הפך להיות פרטיזן, שם שינו לו את השם לפודר בן אנדרי ונתנו מסמך שם כתבו את שמו החדש, זה היה המסמך היחיד שהיה לו. כשהגרמנים עזבו הוא הלך לצבא והיה פצוע קשה ברומניה. הפקיד התבלבל וכתב פיודור בן אדריאן. בזמן המלחמה הדברים היקרים נעלמו.

בנוסף הייתה פעם אחת שסבא רבא שלי הצליח לברוח מהגרמנים עם עוד כמה אנשים, הם רצו וברחו מהגרמנים במקום עם דשא מאוד ארוך. חיים רץ הרבה, התעייף ונשכב על הרצפה, זה מה שהציל אותו מהגרמנים מפני שהם רצו עם הכלבים אחרי מי שהמשיך לרוץ ולא שמו לב אליו.

הזוית האישית

טאיס: אני למדתי עוד קצת על הילדות של סבא שלי והתקופה שסבא רבא שלי היה במלחמת העולם השנייה בזמן העבודה.

מילון

פרס פילדס
הפרס הכי גדול למתמטיקה בעולם

ציטוטים

”סבי ארקדי לימד כל חייו מתמטיקה והיה ראש צוות המורים למתמטיקה באוקראינה“

”בשכבה של סבא גם למד ווליק דרינפלט שקיבל את פרס פילדס במתמטיקה“

הקשר הרב דורי