מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות והנערות של סבתא לודה ברוסיה הסובייטית

אני וסבתא לודה
סבתא לודה (הילדה) עם האחים שלה
ברית המועצות בשנות ה-60

ברית המועצות בשנות ה-60

ברית המועצות הייתה מדינה רחבת שטח שנשלט על ידי שלטון קומוניסטי, שלטון זה אומר שהממשלה מחליטה הכל בשבילך (איפה אתה גר? איפה אתה לומד? איפה אתה עובד? כמה כסף אתה מקבל? וכד').

סיפור המגפה

כשהייתי סטודנטית בברית המועצות לא הייתי צריכה לשלם לאוניברסיטה, ממקום זה בכל חופשת קיץ הייתי חייבת ללכת לעזור בחקלאות. באחת הפעמים נסעתי לעזור בסמרקנד (סמרקנד היא העיר השלישית בגודלה באוזבקיסטן). באיזור הייתה שם מגפה והיינו צריכים להיות בבידוד בעיר סמרקנד למשך שבוע ימים. הבעיה הייתה שאני והחברים שלי היינו צריכים לחזור למוסקבה לאוניברסיטה, זה מרחק רב של 3.5 אלף ק"מ, אז הצלחנו לשכנע את נציגי השלטונות לתת לנו סירה, כדי שנוכל לשוט איתה למוסקבה ולחזור בזמן ללימודים באוניברסיטה. זו הייתה חוויה מיוחדת – אפשר להגיד שזה היה הבידוד הראשון שלי בחיים.

סבתא כתור סטודנטית

תמונה 1

 

תעודת סיום אוניברסיטה

תמונה 2

 

סיפור הסודי עם המשפחה

אחרי מלחמת עולם השנייה, השלטון בריטי, שהיה אז בישראל, עזר לאמריקאים. בסיום המלחמה היה יהודי שנשלח לרומניה והצליח ליצור קשרים טובים בין רומניה (הקומוניסטית) לישראל (הקפיטליסטית). באותה תקופה, הייתה מה שמכונה, "המלחמה הקרה". לרומניה היו קשרים טובים עם ברית המועצות אז היו יהודים שחשבו שאם הם ימצאו אנשים שיזמינו אותם לרומניה, אז הם יוכלו לנסוע לשם וכך אולי יוכלו לפגוש את בני המשפחה שלהם (זאת מבלי שהשלטונות ידעו על כך).

אז אנחנו: אני (סבתא), יוסי (סבא), אלה (אימא) ואלכס (בן דוד), חשבנו לבקר את בני המשפחה שלנו שהיו בישראל. ביקשנו מאישה שגרה בבוקרשט בירת רומניה, להזמין אותנו, לתת לנו הזמנות לבוא לרומניה. כך היה עם ההזמנה של האשה מבוקרשט, נסענו לשבוע לרומניה. רשמנו את עצמנו למקום אחד מסויים. בני המשפחה שלנו שהיגיעו מישראל, אותם לא ראינו 15 שנה, גם היגיעו לשם, והם נרשמו במקום אחר. היינו כל משפחה במקומות אחרים, מהאלה שרשמנו, כך שנוכל להיפגש ואפילו להצטלם אחד עם השני.

תמונה של המשפחה ברומניה

תמונה 3

תעודת חתונה – רישום נישואים

תמונה 4

הזוית האישית

לודמילה (לודה) מרטפלד (סבתא): אני גאה בנכדי שהוא שאל שאלות על החיים שלי ועל איך שחייתי.

אייל וינוקור (נכד): היה לי כיף לראיין את סבתא וללמוד הרבה דברים חדשים עליה.

מילון

מגפה
התפשטות מהירה של מחלה

סמרקנד
סמרקנד היא העיר השלישית בגודלה באוזבקיסטן (אחרי טשקנט ונמנגן) ובירת המחוז הקרוי על שמה בדרום-מזרח המדינה. העיר שוכנת בעמק הנהר זראפשאן כ-260 ק"מ דרום-מערבית לבירה טשקנט ובקרבת הגבול עם טג'יקיסטן. על פי אומדן רשמי מתאריך 1 בינואר 2023 התגוררו בסמרקנד 572,835 בני אדם, רובם אוזבקים. העיר הייתה בעבר בירת האימפריה הטימורית וגם בירתה של הרפובליקה של אוזבקיסטן במסגרת ברית המועצות. כיום היא אחד מאתרי התיירות המרכזיים באוזבקיסטן העצמאית. - ויקיפדיה

ציטוטים

”הכוח שלנו לשנות את העתיד נמצא ברגעים הקטנים של ההווה.“

הקשר הרב דורי