מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים המוקדמים של סבא אלכסנדר אופק

סבא ואני
סבא והוריו ליד הדירה בבני ברק
סיפורו של סבא אלכסנדר

שמי אלכסנדר אופק

נולדתי בפולין בשנת 1940 בזמן מלחמת העולם השנייה בעת הכיבוש הגרמני. נולדתי בוורשה בתוך הגטו. בהתחלה היינו בגטו ואחרי כשנתיים ברחנו ועברנו אל מחוצה לו. התחבאנו בדירות שכורות אצל פולנים. מכיוון שהלשינו עלינו, נאלצנו לעבור דירות מספר פעמים עד שמצאנו מקום בטוח. בשנת 1945, כשהייתי כמעט בן 5, הרוסים כבשו את פולין וגרשו את הגרמנים וככה הסתיימה בשבילנו המלחמה.

שנתיים לאחר תום המלחמה, בשנת 1947, הורי ואני עלינו ארצה. בהתחלה מצאו הורי דירה זמנית בבני ברק, דירה שהייתה באמצע בניה, מכיוון שלא הייתה אפשרות אחרת גרנו בדירה זו. הייתי בגיל של כיתה ב', אבל לא למדתי בכיתה א'. לפיכך, בחנו את ידיעותי בחשבון ומצאו שאני מתאים לכיתה ב'. לא ידעתי עברית בכלל, אבל עם הזמן, התחלתי ללמוד להבין אותה, יכולתי להשתתף בשיעורים ולקראת סוף השנה, הייתי כבר מסוגל לדבר בעברית שוטפת. בתמונה המצורפת מצולמים הורי ואני לא רחוק ממקום מגורינו בבני ברק.

סבא והוריו ליד הדירה בבני ברק

תמונה 1

זמן קצר לפני סיום שנת הלימודים, עברנו לגור ברמת גן. הורי לא רצו להעביר אותי לבית ספר אחר תוך שנת הלימודים, לכן, כל יום נסעתי לבית הספר ובחזרה באוטובוס. היו מלווים אותי לתחנת האוטובוס, חוצים איתי את הכביש, היו מעלים אותי לאוטובוס והייתי נוסע עד בית הספר. בדרך חזרה, הגעתי בעצמי עד תחנת האוטובוס ונסעתי הביתה. בינתיים, בשנת 1948, לפני תום שנת הלימודים פרצה מלחמת השחרור. היו הפצצות והיו אזעקות. קרה שהאזעקה נשמעה תוך כדי נסיעה באוטובוס. האוטובוס נעצר והנוסעים נאלצו לרדת ולהיכנס למקלט. אחרי זמן קצר, הייתה הרגעה וחזרנו לאוטובוס. מספר חודשים לאחר מכן, נגמרה המלחמה.

לכיתה ג' עליתי בבית ספר "המנחיל" ברמת גן. התלמידים כבר לא ידעו שאני עולה חדש, השתלבתי ודיברתי בעברית שוטפת. סיימתי את הלימודים בבית הספר בשנת 1954. לאחר מכן, עברתי ללמוד בבית ספר תיכון שנקרא "אוהל שם". עד היום אני בקשר עם חלק מהחברים שלי מבית הספר התיכון.

צבא

מועד הגיוס היה בשנת 1958. את השירות הצבאי עשיתי במסגרת העתודה האקדמאית. לאחר טירונות קצרה למדתי באוניברסיטה מתמטיקה. בסיום הלימודים התגייסתי להשלים את השירות הצבאי.

נישואים והקמת משפחה

אשתי רותי ואני הכרנו לראשונה בשנת 1968. הכרנו אצל זוג חברים נשואים. בשנת 1969 התחתנו בבית הרופא בתל אביב.

סבא וסבתא בחתונה

תמונה 2

 

באותה שנה נולד בננו הבכור. בשנת 1972 נולד בננו השני ובשנת 1975 נולדה בתנו.

כשהתחתנו גרנו ברמת גן בדירה קטנה. גרנו שם במשך ארבע שנים. נולד לנו בן נוסף ומכיוון שהדירה הייתה קטנה, עברנו לגור בדירה יותר גדולה ברעננה. שם גרנו במשך יותר מארבעים שנה. לבסוף הבית שלנו נהרס על מנת לבנות בניין גדול יותר. כתוצאה מכך, עברנו לגור בכפר סבא.

עבדתי מספר שנים בחברת מחשבים. אחר כך עברתי לעבוד בסוכנות ביטוח במחשוב וכתיבת תוכניות לסוכנות עד שיצאתי לגמלאות.

הזוית האישית

רעות: היה נחמד ללמוד על הילדות והלימודים של סבא שלי. למדתי דברים שלא ידעתי לפני. הייתי רוצה לומר לסבא שלי שנהניתי לשמוע על החיים המוקדמים שלו והייתי שמחה ללמוד עוד.

מילון

כיבוש גרמני
פעולת הכיבוש של גרמניה

ציטוטים

”תהיה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם.“

הקשר הרב דורי