מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הדרך המשמעותית של סבתא חיותה קפלן

סבתא חיותה ומיקה בלונדון
סבתא בת 4 עם בובה חדשה מאמריקה
מחיילת בנח"ל לפסיכולוגית קלינית

שמי מיקה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, חיותה קפלן. יחד אנו מתעדות סיפור מחייה של סבתא, ומנציחות אותו במאגר המורשת של התכנית.

סבתא נולדה בתל אביב בשכונת מונטפיורי ששכנה סמוך לנחל איילון (ואדי מוסררה). כשהייתה תינוקת בת מספר חודשים, היה בארץ חורף קשה במיוחד והשכונה הוצפה, המשפחה פונתה בסירות למקום מבטחים.

כשסבתא הייתה בת 6, עברה המשפחה לשכונה אחרת בתל אביב, שם העבירה סבתא את ילדותה ונעוריה. סבתא הייתה במשך שנים חברה בתנועת הנוער "מחנות העולים" ובמסגרת גרעין יצאה לנח"ל לשירות צבאי.

השירות הצבאי בנח"ל

במשך מספר חודשים הייתה סבתא מטפלת בבית ילדים בקיבוץ בית קשת, שם פגשה לראשונה פסיכולוגית שבאה לקיבוץ מדי שבוע ויעצה למטפלות בכל מה שנוגע להתנהגות הילדים. המפגש עם העולם הנפשי של הילדים מאוד הרשים את סבתא, וכשהייתה בסיירת נח"ל בבקעה נרשמה ללימודי פסיכולוגיה בהתכתבות.

התפתחות מקצועית

עם השחרור מהצבא, נרשמה סבתא לאוניברסיטת תל אביב ללימודי תואר ראשון לפסיכולוגיה ופילוסופיה. בין התואר ראשון לתואר השני, פרצה מלחמת יום כיפור וסבתא בחרה לא להמשיך את לימודיה בנסיבות אלו. את התואר השני לפסיכולוגיה קלינית סבתא סיימה באוניברסיטת חיפה. במשך שנים רבות סבתא עבדה במרפאה המטפלת בילדים צעירים והוריהם הסובלים מבעיות רגשיות מגוונות. במשך שנים אלה סבתא הייתה שותפה לגיבוש מודל טיפולי המשלב הורה וילד בחדר הטיפול – הטיפול הדיאדי: טיפול בהפרעות ביחסים.

סבתא מאוד שמחה מהבחירה המקצועית שנעשתה בגיל צעיר מאוד ועדיין מאוד נהנית מעבודתה.

הזוית האישית

מיקה הנכדה המתעדת: למדתי את הדרך המשמעותית שסבתא עשתה כדי להיות פסיכולוגית.

סבתא חיותה: המפגש עם נכדתי האהובה מלמד שלמרות עשרות השנים שמבדילות בינינו, יש לנו יכולת לקיים שיחה מעניינת בנושאים מגוונים שמעסיקים את שתינו.

מילון

פְּסִיכוֹלוֹגְיָה קְלִינִית
פְּסִיכוֹלוֹגְיָה קְלִינִית היא ענף בפסיכולוגיה העוסק בניתוח, באבחון, בהערכה ובפתרון בעיות נפשיות. היא כוללת מחקר מדעי ויישום של הפסיכולוגיה, למטרות הבנה, איתור, מניעה וסיוע במצוקה או בחוסר תפקוד פסיכולוגי, וקידום התפתחות אישית והרגשת מיטביות. עיסוקים מרכזיים בעבודת הפסיכולוג הקליני הם הערכה פסיכולוגית וטיפול פסיכולוגי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא מאוד שמחה מהבחירה המקצועית שנעשתה בגיל צעיר מאוד, ועדיין מאוד נהנית מעבודתה“

הקשר הרב דורי