מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבוסתן של משפחת לבנה

נטע עם אימא אורנית
סבתא תמנע וסבא מאיר ז"ל
סיפור על גן קטן במרכז הקיבוץ - לזכרה של סבתא תמנע ז"ל

שמי נטע, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי, תמנע לבנה ז"ל, ומנציחה אותה במאגר המורשת של התכנית.

בחרתי לספר על הבוסתן של סבא וסבתא שלי. הבוסתן של "סבא מאיר" הוא בוסתן מאוד מפורסם. סבא מאיר, שהיה יושב ראש ארגון מגדלי הפירות, חיפש מקום בו יוכל לנסות את כל הזנים שאסף בעולם ולראות אם הם מתאימים לאדמת הארץ.

המקום שנבחר היה שטח עזוב במרכז הקיבוץ ליד ביתם של סבא וסבתא. סבתא תמנע היתה אחראית על הפרחים וסבא על העצים והגפנים של היין.

הבוסתן הוקם עם לידתה של אימא שלי, אורנית, בשנת 1973. בבוסתן קיימים מעל 400 זנים וסוגים שונים של עצים, במיוחד הזנים הסאב-טרופיים, בהם התמחה סבא שלי והביא אותם לארץ.

סבא וסבתא עובדים בבוסתן

תמונה 1

 

במשך השנים התמחה סבי ביצור יין וככה גרר אותנו, כל המשפחה, לימים של בציר, יצור והכנת יין משותפת. זה היה ממש אירוע שהפך למסורת במשפחה שלנו. היינו מגיעים מכל הארץ ב- 05:00 בבוקר נפגשים בכיף לבציר משותף.

לפני שמונה שנים נפטר סבא שלי ולפני חודשיים בדיוק, ב- 14.1.2024, נפטרה גם סבתי האהובה, סבתא תמנע.

אני מקווה שישמרו על הבוסתן המיוחד הזה שהוא בשבילי חלק מהזכרון של סבא וסבתא שלי.

הזוית האישית

נטע: המפגשים היו לנו מאוד קשים, מכיוון שסבתא תמנע נפטרה במהלכם. היה לה מאוד חשוב לקחת חלק בתהליך ואכן בתחילתו היא הייתה בתכנית.

מילון

בוסתן
בּּוּסְתָּן הוא גן-חקלאי ליד הבית אשר כולל בתוכו עצי פרי, שתילי ירקות ושיחי תבלינים. מקור המילה בפרסית (بوستان), שם פירושה: מקום של ריח. השימוש במילה החל ככל הנראה בתקופת האימפריה המוסלמית והוא מקביל לשימוש במילים 'גן' ו'פרדס' במקורות היהודיים. הבוסתן נבנה לרוב בקרבת מקור מים, ולכן הוא נפוץ במזרח התיכון שמאופיין במיעוט של גשמים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כי האדם עץ השדה“

”סבתא תמנע היתה אחראית על הפרחים וסבא על העצים והגפנים של היין. בבוסתן קיימים מעל 400 זנים וסוגים שונים של עצים“

הקשר הרב דורי