מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בין טכנולוגיה ליצירה – סבתא ז'קלין בן שבת

יונתן, וסבא וסבתא בבאולינג
סבתא חיילת בבסיס טירונות
מסלול לטכנולוגיה והתפתחות החיים

שמי יונתן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, ז'קלין. יחד אנו מתעדים סיפור מחייה של סבתי ומנציחים אותו במאגר המורשת.

ילדותה של ז'קלין

ז'קלין לוי נולדה בגבעת אולגה, חדרה. היא למדה בבית הספר על שם עמישב ולאחר מכן בתיכון חדרה. בתקופת התיכון, היא אהבה לרקוד ריקודי עם, עסקה במלאכת יד כמו סריגה, רקמה וגובלן, השתתפה בחוג כדורסל והייתה פעילה בתנועת הנוער העובד והלומד. לפעמים, היא הלכה לסרט פעם בשבוע.

כשז'קלין הייתה ילדה בגיל 5-6, לא היו מקררים עם מקפיאים לשימור בשר ומאכלים. פעם בשבוע, היו צריכים ללכת לקנות קרח כדי לשמר את המוצרים. בנוסף, לא היו מכונות כביסה, והם השתמשו בקרש כביסה כדי לכבס את הבגדים.

שירות צבאי

במהלך שירותה הצבאי, ז'קלין עברה קורס של שישה שבועות ורק לאחר מכן שובצה לתפקיד במסגרת חיל הקשר. הבסיס היה קרוב לגבול מצרים, כחמישה קילומטרים ממנו. תפקידה היה סודי ואין אפשרות לספר עליו מידע בשל סודיותו. היא נאלצה לנסוע כשלוש וחצי שעות באוטובוס כדי להגיע לבסיס, ואם פספסה את הקו, הייתה צריכה לחכות זמן מה.

קריירה

בעבר, ז'קלין עבדה בהנהלת חשבונות ולאחר מכן למדה חשבות שכר. מזה למעלה מ-30 שנה, היא עוסקת בתחום זה. במהלך שנות עבודתה, חוותה התפתחויות טכנולוגיות משמעותיות שהפכו את העבודה ליעילה יותר. מה שלקח ימים שלמים בעבר, נעשה היום בתוך שעות ואף דקות. ז'קלין אהבה את ההתפתחות הזו וידעה להעריך אותה.

עיסוק נוכחי

כיום, ז'קלין היא חשבת שכר במחלקת כספים בחברה בינלאומית, ועורכת משכורות לכל עובדי החברה בישראל. היא אחראית על נושא הבנקים והמוסדות, מעבירה הרצאות על תוכנת האקסל לעובדי החברה, וארגנה אירועים כמו ימי גיבוש ומסיבות סוף שנה. בנוסף, היא השתתפה בפעילויות התנדבות כמו תרומות בגדים למפוני המלחמה וסידור קופסאות מזון למשפחות נזקקות.

תחביבים

לז'קלין יש תחביבים רבים, בהם סריגה, הכנת נרות, ציור שמן ועבודות יצירה בנייר כמו יצירת אלבומי תמונות וכרטיסי ברכה. היא אוהבת לסרוג בחורף גרביים, כובעי צמר וצעיפים, מה שמרגיע אותה. היא נהנית להכין נרות ריחניים ואוהבת להתנסות בדברים חדשים ומיוחדים. ציור שמן מהנה ומפתח את המחשבה והדמיון שלה. יצירת אלבומי תמונות וכרטיסי ברכה מאפשרת לה לפתח את היצירתיות והחשיבה היצירתית שלה. בנוסף, היא אוהבת לקרוא ספרים, לעבוד בגינה ולשתול פרחים. היא לומדת לימודים רוחניים כמו "ימימה".

הזוית האישית

סבתא ז'קלין: אהבתי לדבר עם יונתן על היסטוריית החיים שלי, כי אנחנו לא מדברים על זה הרבה ביום-יום. היה מהנה להיזכר בעבר ולשתף בדברים פריטיים שאני לא מדברת עליהם בדרך כלל. אהבתי למצוא מזכרות מהעבר ולבדוק מה עדיין קיים, כמו תמונות ותעודות.

יונתן הנכד המתעד: נהניתי לדבר עם סבתא שלי על דברים שלא ידעתי עליה לפני כן. זה היה מאוד מעניין וכיף לשמוע על חייה ולהבין איך התפתחה לאורך השנים. היה מעניין לראות את המזכרות שלה מחייה, כמו תעודות ותמונות, וללמוד על ההבדלים בין החיים שלה לחיים שלי.

מילון

גובלן
תמונה שרוקמים עליה באלכסון בחוטי ריקמה.

ציטוטים

”חביב אלבי" - יקיר ליבי - משפט שסבתא שלי נוהגת לומר הרבה“

הקשר הרב דורי