מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע של סבתא רותי מטנג'יר לארץ ישראל

בילדותי עם סבתא רותי
סבתא שלי, רותי
סיפורה של סבתא רותי שעלתה מטנג'יר שבמרוקורותי

שמי אלה וקנין, השנה אני משתתפת  בתוכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להשתתף יחד עם סבתא שלי רותי אשתר.

סבתא רותי נולדה בטאנג'יר שבמרוקו בשנת 1960 לבית משפחת אמקיס.

קהילת יהודי טנג'יר (מאגרי מידע מוזיאון אנו)

טנג'יר היא עיר יפה, עיר נמל שנמצאת לחוף האוקיינוס האטלנטי במערב מיצר גבראלטאר, צפון מערב מרוקו. בעיר טנג'יר הייתה כל השנים קהילה יהודית, רבים מבני הקהילה היגרו לדרום אמריקה ולקנדה. עד שנת 1960 עלו רבים לארץ ישראל. והקהילה היהודית שם הלכה וקטנה. לאחר שטנג'ר סופחה למדינת מרוקו נשארו שם בשנת 1968 כ – 4,000 יהודים.ובשנת 1970 נותרו כ- 250 בלבד.

כשסבתא נולדה טאנג'יר הייתה באותן שנים בשליטה ספרדית ושפת האם שלה הינה ספרדית. הם היו משפחה בת שש נפשות, אבא ואימא וארבעה אחים. אבא שלה היה טבח, שף במקצועו ואימא שלה הייתה עקרת בית, שטיפלה בילדים ובבית.

רבים מבני הקהילה היהודית עזבו את טנג'יר והיגרו למדינות שונות ולישראל בשנת 1969, גם המשפחה של סבתא שלי רצתה לעזוב את טנגיר ולעבור לגור בקנדה, הם בחרו בקנדה משום שהדודה שלהם כבר עזבה כמה שנים לפניהם והיגרה לקנדה וגרה שם. הם כבר התחילו  בתהליך של מילוי טפסים וכד', אבל הניירת וכל ההליך הבירוקרטי לקח המון זמן. בסופו של דבר – בחודש אוגוסט 1969, המשפחה החליטה לעלות לישראל, בעזרת הסוכנות היהודית.

הם הגיעו לישראל עזרת הנציגים של הסוכנות היהודית והועברו לגור בעיר נתניה, שם קיבלו דיור. לאט לאט הם השתלבו בעיר והילדים השתלבו במסגרות החינוך. סבתא רותי עלתה לישראל כשהייתה  ילדה בת תשע. ימי ילדותה עברו עליה בעיר נתניה בלימודים ובמסלול חיים רגיל.

ההיכרות עם סבא איציק – אהבה ממבט ראשון

סבתא רותי התחילה לעבוד בגיל צעיר, בשנת 1977, היא התחילה לעבוד במשרד נסיעוות בנתניה. היא השתלבה במקום עבודתה ובאחד הימים, נכנס בחור למשרד הנסיעות בו עבדה. הוא הגיע כדי להזמין כרטיס טיסה ללונדון. לבחור קראו איציק – שם במשרד הנסיעות הוא פגש את סבתא רותי לראשונה ומשם החל הקשר ביניהם.

הייתה זאת אהבה ממבט ראשון.

לאחר כארבע שנות חברות בשנת 1981 הם התחתנו. במהלך השנים נולדו להם שתי בנות: אלינור ונטלי והיום יש להם שבעה נכדים.

הזוית האישית

אלה: בזכות התוכנית למדתי על הסיפור חיים של סבתא שלי רותי ולמדתי על מה היא עברה ומה שהיא חוותה ואיך היא הכירה את סבא שלי?

מילון

סינקו בנטי סינקו
בלי עין הרע

קהילת יהודי טנג'יר
לאחר עצמאות מרוקו (1956) מנתה הקהילה 17,000 נפש ומנהיגיה ניסו לשמרה, אך יהודים רבים היגרו למדריד והקימו שם קהילה חדשה, אחרים התיישבו בשוויץ (בג'נבה), בקנדה או בארצות הברית. רק מאות ספורות עלו לישראל. (מאגרי מידע מוזיאון אנו)

ציטוטים

”אליהו הנביא קון טיגו (אליהו הנביא איתך) “

הקשר הרב דורי