מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה ממבט ראשון – מלכה אורן

סבתא מלכה ומאור על רקע הנוף של ירושלים
סבתא כשהייתה ילדה
המפגש המרגש בין סבתא וסבא שלי

סבתא מלכה נולדה בעיר חיפה שבארץ ישראל. היא הייתה הבת הבכורה של הוריה, שהיו ניצולי שואה מפולין. לאחר מספר שנים מהולדתה, הוריה החליטו לעבור לגור בארצות הברית. את ילדותה היא זוכרת ברובע ״קווינס״ שבניו יורק. אחיה ואחותה הצעירים נולדו בארצות הברית.

עם סיום לימודיה בתיכון, קיבלה סבתא מלכה מתנה מהוריה – טיול לארץ ישראל. לאמה הייתה בת דוד שגרה בתל אביב וסבתא התארחה אצלה בזמן שהותה בארץ.

בדירה שמול דירתה של בת הדוד שלה התגוררה משפחת אברמוב (בהמשך סבא שינה את שם המשפחה לאורן), שהיו שכנים וחברים מאוד טובים של קרובת המשפחה של סבתא. באחד מן הימים, סבתא עזרה לבת השכנים, רינה, ללמוד למבחן באנגלית. אותה רינה היא אחות של סבא שלי. באותה תקופה סבא שירת כלוחם בחיל האוויר.

יום אחד סבתא יצאה מהבית השכן שבו התארחה בזמן שהותה בארץ ופגשה בסבא מחוץ לדירתו במדים. היא חשבה לעצמה: "איזה יפה הוא". סבתא פגשה את סבא במספר הזדמנויות נוספות במהלך חופשתה בארץ והם זכרו אחד את השנייה לטובה. עם שובה של סבתא חזרה למשפחתה בארצות הברית, סבא הגיע לארצות הברית במסגרת משלחת צבאית. במהלך תקופה זאת, הם נפגשו, בילו זמן רב יחד בטיולים וחלקו חוויות משותפות רבות בניו יורק. לאחר שסבא חזר לארץ וסבתא נשארה בארצות הברית, הם כתבו מכתבים זה לזו מדי יום וכך שמרו על קשר. בחופשת החנוכה סבתא הגיעה לארץ לביקור נוסף ואז הם החליטו למסד את הקשר ולהתחתן. סבתא חזרה לארצות הברית לסידורים ובקיץ היא הגיעה לארץ ישראל יחד עם משפחתה והם ערכו את חתונתם.

סבא וסבתא ביום חתונתם

תמונה 1

הזוית האישית

מאור הנכד המתעד: אני מסכם את חוויתי מתוכנית הקשר הרב דורי ומהעבודה, כחוויה מעניינת. למדתי על סבתא הרבה דברים: על הילדות שלה, על התקופה שביקרה בארץ ופגשה את סבא, על הדברים שאהבה לעשות ועוד. היה נחמד לשבת עם סבתא ולדבר על העבר. ראיתי שסבתא נהנתה לספר לי וגם אני נהניתי מהזמן המשותף.

אני רוצה לאחל לסבתא שלי בריאות ואושר עם המשפחה שהקימה. שתמשיך לחוות חוויות מעניינות, ליהנות מהחיים ומהעיסוקים הרבים שלה. סבתא מאחלת לי חיים שקטים, שמחים ומלאי חוויות טובות, ושאזכה לגדל ילדים בישראל ואצליח בכל מעשי ידיי.

מילון

מענטש
אדם טוב, ישר והגון המפגין אנושיות ביחסיו עם הזולת.

ציטוטים

”בגלל שגרנו באמריקה חווינו מלחמות רק מרחוק. אנחנו נמצאים בתקופה של מלחמה ממושכת והייתי רוצה שתהיה לילדים ילדות בלי מלחמות“

הקשר הרב דורי