מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תמונות שנחרטו בזכרוני – סבתא נחמה פאר

סבתא נחמה מלמדת את שירה לסרוג
סבתא נחמה כשהייתה תינוקת
ילדותה של נחמה

שמי הוא נחמה פאר, נולדתי בארץ ישראל בעיר תל אביב ב-7 בפברואר 1943. לפני הנישואים שם המשפחה שלי היה מש. להורים שלי קראו אברהם והניה מש. הם עלו לארץ מפולין לפני מלחמת העולם השנייה והכירו בארץ ישראל. הרב הציע לאמא שלי לקרוא לי נחמה, כדי שאביא נחמה בתקופת מלחמת העולם השנייה.

כשהייתי ילדה, הבריטים שלטו בארץ. אני זוכרת שבת אחת בתל אביב שהיה עוצר והבריטים לא הסכימו שיהודים יסתובבו. ראיתי דרך המרפסת איך הבריטים עוצרים יהודי דתי שלבש טלית ויצא לכיוון בית הכנסת. זה נחרט בזיכרוני.

בנוסף, אני זוכרת את מלחמת השחרור בשנת 1948 כשהייתי בת חמש. פעם אחת, בזמן שהלכתי מהגן הביתה, מטוס מצרי טס בשמיים וזרק פצצה על תל אביב. הפצצה נפלה על בניין שהיה 50 מטר ממני, והעוצמה של הפיצוץ הפילה אותי. פועל בניין הרים אותי ודאג שאני אתעורר, ואז הביא אותי הביתה, בזמן שאימא שלי הייתה במקלט של הרחוב.

בתקופת ילדותי בארץ ישראל הייתה תקופה קשה של מחסור כלכלי שנקראה תקופת הצנע. קנו הכל באמצעות נקודות וכרטיסים, והיה צריך לחשוב היטב מה לקנות. נעליים הוחלפו פעם בשנה – בחורף ובקיץ. אם הרגל גדלה, היו פותחים פתח בנעליים כדי שהאצבעות יוכלו לצאת החוצה, וזה היה מקובל.

הייתי פעילה בתנועת הנוער "התנועה המאוחדת" מתחילת כיתה ה' ועד כיתה י"ב. בתנועת הנוער ביליתי הרבה זמן והשתתפתי בטיולים רבים.

בילדותי היינו מבלים הרבה ברחוב כי לא הייתה טלוויזיה, והיה רק רדיו. היינו מאזינים לתוכניות שונות, ובמיוחד זכור לי תוכנית לחיפוש קרובים ששודרה אחרי המלחמה. בתוכנית זו חיפשו קרובים שנעלמו בשואה. שיחקנו הרבה משחקי רחוב כמו מחבואים, תופסת, כדור, חמש אבנים וקלאס.

לסיכום, זהו סיפור חיי, כולל סיפורים על השואה, ילדותי, תנועת הנוער והמשחקים של פעם. היום, אני בארץ מוקפת בילדיי ונכדיי האהובים, ואני מבינה שכל הקשיים שהיו בדרך שווים את אותם רגעי שמחה ואושר עם משפחתי האהובה והעוטפת.

הזוית האישית

שירה הנכדה המתעדת: בזמן שישבתי עם סבתא ושמעתי את הסיפורים שלה, היה לי מאוד מהנה ומעניין גם להקשיב למה שהיא מספרת וגם להיות איתה. למדתי הרבה מאוד דברים על סבתא שלי ועל ילדותה. אני מאוד שמחה שעשיתי את התיעוד על סבתא שלי.

סבתא נחמה: היה לי מאוד כיף לספר לנכדתי שירה את הסיפורים שלי ולשתף אותה. אני גם מאוד שמחה שהיא בחרה לעשות את התיעוד עליי. התכנית הזאת מרגשת אותי מאוד, והיה לי כיף לבלות עוד זמן עם שירה.

מילון

תקופת צנע
מדיניות הקיצוב הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע. מדיניות זו באה לידי ביטוי בעיקר בהגבלת הרכישה של מזון, בגדים ומוצרי צריכה. בתחום המזון כל אזרח שובץ לחנות מכולת קבועה שבה קיבל את מוצרי המזון הבסיסיים על פי הקצבה קבועה, תמורת נקודות שהוקצבו לו בפנקס אישי לצורך זה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ראיתי דרך המרפסת איך הבריטים עוצרים יהודי דתי שלבש טלית ויצא לכיוון בית הכנסת. זה נחרט בזיכרוני“

הקשר הרב דורי