מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שולמית אדמון מספרת על אמה – גניה עמית פרנקל

הדגל שהכינה סבתא גניה
סבתא רבתא גניה
סיפורו של דגל ישראל כסמל לזיכרון ותקומה

שמי רותם, אני במסגרת תכנית הקשר הרב דורי אני וסבתי, שולמית, מתעדים סיפור משפחתי ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית. וכך סבתא סיפרה:

סיפור האהבה והדגל של סבתא גניה

"אימא שלי, גניה, הייתה ספורטאית. היא נהגה להשתתף בתחרויות ריצה ממש גדולות. יום אחד קיבלה גניה הזמנה לקחת חלק בתחרות ספורט גדולה בארץ, המכביה. המכביה נחשבה אז כמו אולימפיאדה מבחינת היוקרה. גניה חשבה והסכימה. כשהגיעה למכביה, היא פגשה את המאמן, שקראו לו יחזקאל, והתאהבה בו. בסיום המכביה גניה ויחזקאל יצאו לדייט ואחרי כמה שנים הם החליטו להתחתן.

גניה ויחזקאל

תמונה 1

כעבור מספר שנים פרצה מלחמת העצמאות ויחזקאל היה חייב להתגייס וללכת להילחם. במהלך המלחמה, בקרב על כיבוש טירה, חברים רבים של יחזקאל נהרגו. הקרב התרחש יממה לפני הכרזת העצמאות, וגניה חשבה איך היא יכולה לשמח אותו. ואז עלה לה רעיון להכין לו דגל ישראל. בתאריך ההיסטורי ה' באייר תש"ח, היא לקחה סדין לבן ואת בגדי העבודה של יחזקאל וגזרה מהם שני פסים ומגן דוד. הבגדים היו כחולים, כי פעם היו הולכים לעבודה עם בגדים כחולים, ירוקים או לבנים. אחרי שגזרה, לקחה גניה את הפסים ואת מגן דוד ותפרה אותם על הסדין.

כשיחזקאל הגיע הביתה, הוא ממש התרגש ושמח לראות את הדגל מונף על גג הבית הקטן ברחוב חברון בהרצליה. מאז, במשך שנים רבות, הדגל היה מונף כל יום העצמאות על גג הבית. בשנים האחרונות הדגל כבר לא מונף, משום שהוא כבר ישן ורוצים לשמור אותו למזכרת.

סבא וסבתא ביום נישואיהם

תמונה 2

הזוית האישית

רותם: היה לי מאוד מעניין לשמוע את הסיפור על הדגל שהכינה סבתא גניה וגם להיפגש עם סבתא שולמית.

מילון

מכביה
תחרות המתקיימת כל ארבע שנים בישראל, בהשתתפות ספורטאים יהודים מכל העולם.

ציטוטים

”כשיחזקאל הגיע הביתה, הוא ממש התרגש ושמח לראות את הדגל מונף על גג הבית הקטן ברחוב חברון בהרצליה“

הקשר הרב דורי