מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורותיה של מצלמה

מצלמת המפוח שהייתה שייכת לאבא של סבא שלי
ממצלמתו של סבא ברוך - מלחמת יום כיפור
סיפור הישרדותה של מצלמה שהייתה שייכת לאבא של סבי וסיפור המצלמה שסבי קיבל בגיל 13

שמי גלית לביא בילוטינסקי, אני משתתפת השנה עם טל בתוכנית הקשר הרב דורי. בעבר אמי מירית לביא, העלתה סיפורים מרתקים במסגרת תוכנית "הקשר הרב דורי" עם אח של טל, שכיום הוא בן 20. ביחד נלמדו סיפורים היסטוריים מרתקים על התקופה טרם הקמת מדינת ישראל. סבא וסבתא שלי היו חלוצים שבנו את הארץ וסיפור עלייתם של אריה וריבה קלפאוך סבי וסבתי הוא סיפור מופלא. קישור לסיפורם של סבא וסבתא שלי: החלוצים אריה וריבה קלפאוך 1916

כמו כן העלתה אמי גם את סיפורי ילדותה. קישור לסיפורה של אמי: "ילדות מוקדמת בקריית חיים".

גם אח של טל, רון בילוטינסקי למד רבות על שורשי המשפחה ועל ההיסטוריה שלנו בעקבות ההזדמנות שניתנה במסגרת הבית ספרית לקחת חלק בתוכנית "הקשר הרב דורי".

בחרנו השנה, להביא את סיפורה של המצלמה המשפחתית שלנו. זוהי מצלמת מפוח שנפתחת עם קפלים כמו שיש לאקורדיון. היא הייתה שייכת לשמואל לייבוביץ, אביו של סבי ברוך.

המצלמה נחשבת היום לפריט בעל ערך לאספנים והיא בת למעלה מ – 87 שנה. היא שמורה בתוך נרתיק עור קשיח, ובחלקה העליון חרות באותיות לועזיות מסולסלות שמה של המצלמה: BETTAX.

מצלמת המפוח שהייתה שייכת לאבא של סבא שלי שקראו לו שמואל לייבוביץ. השם של המצלמה BETTAX ושנת הייצור שלה 1931. היא שרדה, לא ברור וידוע איך את מלחמת העולם ה – 2. אבא של סבי שורד השואה הביא אותה איתו ועם אישתו חיה כשעלה ארצה.

 המצלמה המשפחתית BETTAX

תמונה 1

בעזרת זכוכית מגדלת הצלחנו לקרוא את הכתוב:

שנת הייצור הראשונה: של המצלמה הייתה בשנת 1931, אח"כ יצא דגם בשנת 1936.

מקום הייצור: בעיר דרזדן בגרמניה. כלומר מדובר במצלמה מלפני מלחמת העולם השנייה. תמונתה מופיעה בכתבות על תולדות הצילום. המצלמה מוצגת בתערוכות של תולדות הצילום כמו במוזיאון הצילום בתל חי.

אין לנו מידע כיצד הגיעה המצלמה לידיו של אביו של סבי. ידוע לי שהוא היה צלם חובב, והביא איתו לארץ את המצלמה, לאחר שעבר תלאות רבות בשואה. הוא שמר על המצלמה כל תקופת המלחמה באירופה והביא אותה כשעלה לארץ עם אשתו חיה.

במצלמה הזאת צילם את המשפחה והחברים, את סבא ברוך ואת אחותו יפה. הוא צילם כל מיני אירועים.

כאשר סבי ברוך היה ילד קטן, הוא מאד הסתקרן לדעת כיצד מצלמים, ואביו נתן לו להביט מבעד לעינית המיוחדת של המצלמה ולכוון עוד כשהיה ילד קטן. הוא לימד אותו לצלם כבר מגיל צעיר. בהיותו בן 13 קיבל מתנת בר מצווה, מצלמה משלו מדגם זורקי מתוצרת רוסיה.

למצלמה היה נרתיק מעור קשיח. אז היא נחשבה למצלמה משוכללת. סבא ברוך צילם בה כל השנים מגיל 13. כשהתחתן המשיך לצלם בטיולים ואירועים במשפחה.

מלחמת יום הכיפורים

במלחמת יום הכיפורים בשנת 1973, סבא ברוך, לקח איתו את המצלמה וצילם הרבה תמונות בדרום בגבול מצריים, בתעלת סואץ ובסיני. אז כבר המציאו פילם צבעוני.

תמונות ממלחמת יום כיפור

מהמצלמה שסבי קיבל מאביו בגיל 13, מצלמה מדגם זורקי, תיעד סבי את מלחמת יום הכיפורים.

תמונה 2

לחפץ זה יש משמעות רגשית עבור סבי ברוך וגם עבור אמי ועבורנו הנכדים, שהושפענו מסבא, וכך האהבה לצילום עוברת במשפחה כבר דור רביעי. סבא שלי צלם מקצועי שמצלם נופים, בעלי חיים בארץ ובעולם ואנחנו נהנים לראות את הצילומים הייחודיים שלו ונפעמים כל פעם מחדש מצילומיו.

שתי המצלמות נמצאות למזכרת עד היום בבית סבי וסבתי.

תיאור התלאות בשואה

אביו של סבי שמואל לייבוביץ ז"ל היה איש חכם מאוד ואמיץ. כאשר התחילו לאסוף את היהודים בעירו לגיטאות, והיו כבר שמועות על רכבות לאושויץ, הוא ברח ליערות, ונלחם עם הפרטיזנים. החיים ביערות היו קשים ביותר, מחסור באוכל ובביגוד והיעדר מחסה בעיקר בחורף המושלג והקור של אירופה. אנשים חלו בשל הקור, ולא יכלו לטפל בעצמם.

הוא ניצל מהוצאה להורג כשהעמיד פני מת.

לילה אחד סבי אולץ לחפור תעלה ארוכה ועמוקה ביחד עם חברי קבוצתו. בזמן החפירה כולם הבינו שהם יועמדו להורג עם סיום החפירה. וכך היה. בבוקר כולם הועמדו בשורה עם גבם לתעלה והנאצים התחילו לירות בהם. סבי זרק את עצמו לאחור לתוך התעלה ברגע שחברו לידו נורה וכך נשאר בחיים. הוא שכב בתוך התעלה כשמעליו גופות חבריו. רק כשהבין שכבר לילה, התחיל לפלס את דרכו החוצה דרך כל הגופות שמעליו.

 

הזוית האישית

גלית: בעבר אמי מירית לביא, העלתה סיפורים מרתקים במסגרת הקשר הרב דורי עם אח של טל שכיום הוא בן 20. ביחד נלמדו סיפורים היסטוריים מרתקים על התקופה טרם הקמת מדינת ישראל, סבא וסבתא שלי היו חלוצים שבנו את הארץ וסיפור עלייתם של אריה וריבה קלפאוך סבי וסבתי הוא סיפור מופלא. כמו כן העלתה אמי גם את סיפורי ילדותה. גם אח של טל, רון בילוטינסקי למד רבות על שורשי המשפחה ועל ההיסטוריה שלנו בעקבות ההזדמנות שניתנה במסגרת ביה"ס בפרוייקט הקשר הרב דורי. אנחנו מנסים לחשוף את הילדים לסיפורים היסטוריים ומשפחתיים מרתקים. מצד אמי דור החלוצים ומצד אבי דור שורדי השואה.

2014 – סבתא מירית ורון תיעדו את שני הסיפורים:

קישור לסיפור: החלוצים אריה וריבה קלפאוך 1916

קישור לסיפור: ילדות מוקדמת בקריית חיים

מילון

עינית המצלמה
דרכה מסתכל הצלם כדי לכוון את המצלמה

ציטוטים

”המשמעות הרגשית של המצלמות עבורנו“

הקשר הרב דורי