מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פילים של זיכרון: ילדותה של רחל רביקוביץ'

עדן וסבתא רחל במסגרת תכנית הקשר הרב דורי
שחזור של החדר של סבתא בילדות
בית, משפחה ושורשים

שמי רחל רביקוביץ', והסיפור הזה הוא חלק מהמשימה הראשונה בתכנית הקשר הרב דורי, בה אני משתתפת השנה, שנועדה להביא חפץ שמסמל קשר בין-דורי. הבאתי לנכדתי עדן שני פיסלונים של פילים שליוו אותי במהלך חיי. הפילים הללו מסמלים עבורי הרבה יותר מאשר סתם חפצים דקורטיביים, והם מייצגים קשר עמוק ומיוחד עם אחי האהוב, יורי, שגר בארצות הברית.

הקשר עם אחי יורי

למרות המרחק הגיאוגרפי הגדול בינינו, אני מאוד קשורה לאחי יורי. הוא אדם בעל כישורים אמנותיים רבים: מצייר, מפסל ומצלם. לאחרונה הוא הכין לי מתנה ייחודית – שחזור של החדר שבו עברו השנים הראשונות של חיי. זה לא היה צילום פשוט, אלא שחזור מפורט שכלל ציור לפי זיכרון, חיפוש ושחזור רהיטים מתאימים לאותה תקופה ועוד.

סמליות הפילים

בתמונה המשוחזרת ניתן לראות את הפילים אותם אני מעבירה לעדן בתקווה שהיא תשמור עליהם ותעביר אותם לילדיה או לנכדיה בעתיד. הפילים הם סמל לחכמה ולעוצמה, כזה כוח היינו צריכים כדי לעלות לארץ ישראל. הם מזכירים לי את המשפחה ואת הכוח הפנימי שלנו להתמודד עם כל הקשיים.

זיכרונות ילדות

בשחזור החדר אפשר לראות גם רדיו שקראו לו "ג'יגולי". כילדה קטנה, אמא שלי הייתה אומרת לי ולאחי: "שששש…. אבא רוצה לשמוע קול ישראל". ייתכן שההחלטה שלי לעלות לארץ נבעה מרצוני לממש את כוונותיו של אבי, למרות שאז לא הייתי מודעת לכך.

סיפורי מלחמה והמשפחה

אבי היה נשוי ואב לשתי בנות לפני מלחמת העולם השנייה. כשהתחילה המלחמה, הוא גויס לצבא הרוסי ועבר את המלחמה מקווקז לברלין, נפצע פעמיים. אשתו הראשונה ושתי בנותיו נהרגו בהפצצות. כעת אני נמצאת בתהליך מול יד ושם כדי לנסות להנציח את שמותיהן באולם הילדים.

מסר לעדן

כולי תקווה שהחיים של עדן ואחיה יהיו בטוחים, מלאי שמחת חיים ואושר, למרות המצב הנוכחי. הפילים הללו הם סמל לכוח ולעוצמה שאנחנו צריכים כדי להתמודד עם הקשיים ולהמשיך קדימה.

אני מקווה שעדן תמשיך לשמור על הפילים הללו ותעביר אותם לדורות הבאים, כמו שאני מעבירה אותם לה היום.

הזוית האישית

עדן: היה ממש מהנה בעבודה של כתיבת הסיפור, אני מאחלת לסבתא להמשיך את החיים בשמחה ואהבה.

סבתא רחל: גם לי היה כיף בעבודה המשותפת, אני מאחלת לעדן חיים מלאי ביטחון שמחה ואושר.

מילון

קווקז
הקווקז הוא אזור גאו-פוליטי בגבול בין אירופה לאסיה (אירואסיה). האזור ממוקם בין הים הכספי לים השחור. באזור מתנשאים הרי הקווקז, הכוללים את אלברוס, ההר הגבוה באירופה. הקווקז מאופיין בגיוון דתי ותרבותי. הקווקז ממוקם בין שלושה מרכזים פוליטיים: רוסיה בצפון, טורקיה בדרום-מערב ואיראן בדרום-מזרח והתאפיין ביריבויות פוליטיות וצבאיות רבות. לאורך זמן רב האזור נשלט על ידי גורמים חיצוניים, ולעיתים, נשלט על ידי גורמים אזורים אחרים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הפילים הללו הם סמל לכוח ולעוצמה שאנחנו צריכים כדי להתמודד עם הקשיים ולהמשיך קדימה“

הקשר הרב דורי