מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ערכים וחברות – סבא הרצל צח

סבא בהפנינג אופניים בהוד השרון
בבית הספר בנווה נאמן בהפנינג ספורט
סבא בתקופתו בגרעין הנח"ל והכניסה לשדה מוקשים

שמי ליה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבי, הרצל צח. יחד אנו מתעדים סיפור מחייו של סבי ומנציחים אותו במאגר המורשת.

סבא מספר: "קוראים לי הרצל צח. בגיל 16 הצטרפתי לגרעין לפני הצבא של הנחל, בקיבוץ עין גב. בזמנו היינו יוצאים לטיולים בכל מיני מקומות ולמסלולים. התקופה הזו הייתה מאוד משמעותית בחיי והיו איתי בגרעין גם חברים מהקיבוץ. יום אחד, חצי שנה בערך אחרי מלחמת ששת הימים, יצאנו לטיול בגולן. יצאנו בקבוצות והלכנו במסלול שהיה ליד מפל גדול.

הייתי בקבוצה עם כמה חברים מנווה נאמן, המקום שבו אני גר. בסוף המסלול היינו אמורים לחזור יחד עם המדריכים למשאיות שהיו אוספות אותנו חזרה. בדרך חזרה למשאיות, קבוצת בנים מהקבוצה שלי החליטה לקצר את הדרך וללכת במקום המסלול שנקבע לנו. כתוצאה מכך, הם נכנסו בטעות לשדה מוקשים. אחד מהאנשים שנכנסו לשם היה זאב שרגא, החבר הכי טוב שלי מגיל שמונה, גדלנו יחד בקיבוץ.

כשהם הבינו שהם נכנסו לשדה מוקשים, הם ניסו לצאת בזהירות, אבל ביציאה זאב דרך על מוקש ונהרג. שאר חבריי מהקבוצה נפצעו. טיפלו בהם והחזירו אותם לקיבוץ, ואותי לקחו לראש פינה לתת עדות על המקרה במשטרה.

בעקבות המקרה והטראומה, לא התגייסתי לנח"ל כפי שתכננתי והחלטתי להיות נהג משאית בצבא, אבל אחד מקציני המיון אמר לי שזה יהיה בזבוז וכדאי לי ללכת לגולני או לצנחנים. בחרתי ללכת למיונים לצנחנים, ומתוך אלף שניסו להתקבל התקבלו 100, ואני ביניהם.

בצבא שירתי בצנחנים ונלחמתי במלחמת ההתשה ובמלחמת יום כיפור. אלו היו השנים הכי משמעותיות עבורי, השנים בצבא ובתנועות הנוער שבהן רכשתי הרבה ערכים חשובים לכל החיים."

הזוית האישית

ליה הנכדה המתעדת: היה לי מעניין לשמוע את סיפור חייו של סבא ועל חייו בצעירותו.

השנה בחרנו להשתתף במסגרת המעורבות החברתית בבית ספרנו בתוכנית הקשר הרב דורי. במסגרת פרויקט נראטיב 4, אותו הובילה המורה טליה נתנזון. במפגשי התוכנית נפגשנו עם הסבים והסבתות, שמענו את סיפוריהם ותעדנו את הסיפורים בגוף ראשון. במפגש הסיום החגיגי שיתקיים בתאריך 4.6.24 בבית הספר, נשב בקבוצות וכל אחד מאיתנו יציג את הסיפור שהוא כתב יחד עם  הסבים והסבתות. המפגש החגיגי יתקיים בנוכחות ורד אסולין – מנהלת בית הספר, טליה נתנזון – רכזת נראטיב 4, תמר וולף – מחנכת הכיתה ועפרה ארליך – מנחת תוכנית הקשר הרב דורי.

מילון

גרעין נח"ל
נוער חלוצי לוחם (בראשי תיבות: נח"ל) הוא מסגרת בצה"ל שבה קבוצות של תנועות וארגוני נוער מתגייסים יחד ושומרים על שלמות קבוצתם כבוגרי שנות שירות תוך שילוב בין משימה צבאית לבין הגשמת מטרות תנועתיות. בעבר הדגש היה על הגשמה התיישבותית, מאז שנות ה-90 – הגשמה חינוכית בקהילה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אלו היו השנים הכי משמעותיות עבורי, השנים בצבא ובתנועות הנוער, שם רכשתי המון ערכים חשובים לכל החיים“

הקשר הרב דורי