מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור ילדותי – מלכה שינדר

אני עם סבא וסבתא
סבתא בילדותה
ילדותי בחיפה

שמי מלכה שינדר, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי שני. יחד אנו מתעדות את סיפור חיי ומנציחות אותו במאגר המורשת של התכנית.

הילדות בחיפה

נולדתי להורים מבוגרים, ניצולי שואה, שעלו מפולין אחרי הרבה שנות נדודים בזמן מלחמת העולם השנייה. בשנת 1948, הוריי גרו תקופה במעברה בעתלית ולאחר מכן עברו לחיפה.

גרתי בבית קטן עם שני חדרים יחד עם הוריי ואחי אליעזר. בבית דיברנו בהתחלה רק יידיש, כדי לשמור על שפת האם, ואילו בחוץ דיברנו עם החברים בעברית. התחלתי ללכת לגן רק בגיל חמש, לגן חובה, מפני שלא היה מקובל בזמנו גנים לילדים קטנים. למדתי בבית ספר דתי ולאחר מכן עברתי לתיכון חילוני שהיה מרוחק מהבית. היינו צריכים ללכת הרבה ברגל לבית הספר.

כל יום אחר הצהריים נפגשנו ילדי השכונה למשחקי חוץ – שיחקנו קלאס, חבל, כדור ורכבנו על אופניים וקורקינטים ישנים. בזמני לא היו טלפון וטלוויזיה, אז כדי להיפגש היינו יוצאים החוצה וצועקים לחברים שיבואו לשחק ביחד. ביום של גשם היינו יושבים באחד מהבתים ומשחקים משחקי קופסה.

נעורים וחוגים

כשהייתי בגיל עשר הייתי בחוג התעמלות קרקע במועדון הפועל חיפה. אחר כך הצטרפתי לחוג שחייה ולתנועת הנוער.

שירות צבאי ולימודים

את שירותי הצבאי העברתי כחובשת בחיל הרפואה בבסיס ״מרכוס״ בחיפה. לאחר הצבא למדתי להיות לבורנטית במסגרת אורט ולאחר מכן עבדתי בבתי ספר תיכוניים.

לאחר תקופה שעבדתי כלבורנטית, עברתי לעבוד במחלקת שכר ולאחר מכן בניהול אדמיניסטרטיבי בבית הספר ״אורט רוגוזין״ במגדל העמק עד שיצאתי לפנסיה.

משפחה ובית

אני נשואה לאמנון שינדר ויחד עברנו לגור תחילה בטבעון ואחרי זה עברנו לבית שאנחנו גרים בו גם היום במגדל העמק. יש לנו שלושה ילדים: מאיה, זיו וגיל, וגם שישה נכדים: ליאור, רוני, אורי, שני, תום ואדם – איתם אנחנו משתדלים להיות בקשר משפחתי ולהנות יחד.

מסר לדור הצעיר

אני חושבת שמאוד חשוב להיות סובלניים וסבלניים ולהקשיב לסיפורים המשפחתיים. תוך כדי העבודה עלו דברים חדשים ששני לא הכירה ואני בטוחה שהיא למדה מהם הרבה דברים ואפשר להמשיך ללמוד עוד. אני מאמינה שהעברת סיפורים מדור לדור הם חשובים ומעניינים, בכל משפחה יש דברים מעניינים שכדאי ללמוד ולשמוע.

הזוית האישית

שני הנכדה המתעדת: היה לי כיף לשמוע סיפורים חדשים ולשמוע דברים מעניינים. תוך כדי הסיפור למדתי על סבתא דברים חדשים שלא הכרתי לפני. נהניתי לקיים את המפגשים עם סבתא, ללמוד דברים חדשים על החיים שלה בילדות ובכללי להכיר דברים חדשים מהתקופה שבה היא גרה.

סבתא מלכה: היה לי כיף ללמוד עם נכדתי ולספר לה סיפורים מהעבר שלי. נהניתי לבקר בבית הספר של שני, להכיר את חברותיה ולראות איך היא לומדת.

מילון

לבורנטית
לַבּוֹרַנְט (בעברית: מַעְבְּדָן) הוא אדם, בעל תואר מתאים, העוסק בניהול מעבדה ובפיקוח על העבודה ועל הניסויים שמתבצעים בה. הלבורנט דואג להכין חומרים בתחילת כל ניסוי, לארגן כלים ואף לעיתים קרובות לבצע ולהדגים את הניסוי. תפקיד הלבורנט הוא סידור המעבדה, הכנת החומרים והכלים וביצוע הניסויים והפיקוח עליהם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”נולדתי להורים מבוגרים ניצולי שואה, שעלו מפולין אחרי הרבה שנות נדודים בזמן מלחמת העולם השנייה“

הקשר הרב דורי