מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של מזל סבתא שלי

אני וסבתא מבשלות יחד
הקשר הרב דורי
סיפורה של משפחה חמה ואוהבת

סבתא מזל אסולין נולדה בשנת 1951 בעיר ראשדיה במרוקו.

היא עלתה לארץ כשהייתה בת שנה בלבד, יחד עם כל משפחתה לעיר חיפה. המשפחה מאוד שמחה לעלות לארץ ישראל, זו הייתה הגשמת החלום של אבא ואמא שלה. היא נולדה שישית משמונה אחיה ואחיותיה. עד היום הם בקשר טוב וגרים בישראל, ויש לה משפחה גדולה מאוד. שמות ההורים שלה הם חנה ושלום חזות .

בילדותה היא למדה בבית ספר בית יעקב בחיפה. תנועת בית יעקב היא תנועת בתי ספר חרדית לבנות, הגדולה בעולם. "בית יעקב" הוקמה ב-1918 בקרקוב על ידי שרה שנירר והתפתחה בידי תלמידותיה באירופה ובהמשך בארצות הברית ובישראל. תחת שם זה פועלים בתי הספר לבנות של החינוך העצמאי ובתי ספר נוספים ברחבי העולם, כמו גם גני ילדים ומעונות יום. (ויקיפדיה).

בילדותה היא אהבה לעשות עבודות יצירה ולרקום. היא בילתה הרבה עם האחים והאחיינים שלה, ואהבה במיוחד לצפות יחד עם המשפחה במצעד יום העצמאות.

כשהייתה בת עשרים ואחת, היא הכירה את יצחק בעלה (סבא שלי), הם התחתנו והביאו שלושה ילדים לעולם: הבכור שרון – דוד שלי שבתור ילד אהב מאוד ספרים וכדורגל, כיום  יש לו שני ילדים והם גרים יחד עם דודה הדר בתל אביב. .קרן אמא שלי – האמצעית שבאחים שאהבה בילדות ללכת לתנועה, ולנסוע באופנים. היא נשואה לאבא שלי אביעד יש לי  אחות אחת תמר ואנחנו גרים בעצמון. ומעין הילדה הקטנה שלהם והדודה שלי שבאמריקה. היא אהבה מאוד ברביות ועיצוב שמלות בילדות– גם לה יש שני ילדים, מייה וזואי והיא נשואה לבוריס.

כל המשפחה של סבתא גרו יחד בקרית חיים וגם במוצקין , ואני ואחותי היינו בגן שבו סבתא שלי עבדה, וזה היה מאוד כיף . לגן שסבתא עבדה בו קראו "ילדודס בכפר", בכפר ביאליק . סבתא היתה  דואגת לנו ומפנקת אותנו בגן , גם במטעמים ששאר הילדים לא קיבלו. חשוב לספר שסבתא שלי יודעת לבשל ולאפות מעולה , והיא ידועה בקציצות הכי טובות בעולם. אנחנו באים יחד כל המשפחה לבקר אצל סבתא בימי שישי בערב, ויחד אוכלים ארוחת שישי ענקית עם המון קינוחים.

מתכון של המנה האהובה עלי – מרק כתום :

5 גזרים

3 כפות שמן

2 בצלים קצוצים דק דק

1 דלורית .

1 בטטה גדולה

½1 כפיות מלח

כפית פלפל שחור

כפית גינג׳ר יבש

¼ כפית כורכום

3 שיני שום פרוסות

כוסות מים רותחים בערך

½ כוס קרם קוקוס

אופן ההכנה בסיר גדול מחממים שמן זית, ומטגנים את הבצל כעשרים דקות, עד שהוא מתרכך ומזהיב. מוסיפים את כל התבלינים ומטגנים כדקה. מוסיפים את כל הירקות ומערבבים היטב כשתי דקות, מוספים את המים עד גובה הירקות, מבשלים שעה, טוחנים מוספים את הקוקוס –  בתאבון !!

המרק הכתום של סבתא

תמונה 1

הזווית האישית

דפנה: החוויה היתה טובה, ולמדתי להכיר את ההיסטוריה של סבתא טוב יותר. אני מאחלת לסבתא בריאות, שגם בהמשך נהיה יחד בהרבה טיולים ובילויים משותפים.

מילון

א-רשידיה
היא עיר במרכז מרוקו, השוכנת על הגדה המערבית של נהר זיז

ציטוטים

”סבתא עלתה לארץ כשהייתה בת שנה בלבד, יחד עם כל משפחתה לעיר חיפה. המשפחה מאוד שמחה לעלות לארץ ישראל, זו הייתה הגשמת החלום של אבא ואמא שלה“

הקשר הרב דורי