מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של חזי (יחזקאל) שדה

סבא, אבא , אני ואחי בבר המצווה שלי.
סבא, וסבתא שלי בחתונתם.
ילדותו ובגרותו

העלייה לארץ

סבא שלי עלה לארץ בשנת 1951 בגיל 6 עם הוריו – עזרא וגורג'ייה, אחותו ואחיו – חנה וברוך. לאחר שירדו מהמטוס בלוד העבירו אותם למעברה בסביבות העיר חדרה ושיכנו אותם במשך כשנתיים וחצי באוהלים. לאחר מכן סגרו את המעברה והעבירו אותם לעיר אחרת בסביבות חיפה שנקראת טירת הכרמל אשר באותה המעברה הם חיו בצריפים.

בצריף לא היו  תשתיות, לא חשמל ,לא גז והמים יש ברז משותף לכולם, כלומר היה צריך ללכת למלא מים בכל פעם שחסר. ובמשך השנה הם סבלו ממזג האוויר. מבחינה כלכלית לא הייתה להם האפשרות לרכוש  כל מה שרצו. לכן נוצרו לו שאיפות מעצם היותו במעברה. כגון: להקים משפחה ולחיות בתנאים אחרים כשבאמת הוא הצליח להגיע אליהם.

כשסבי למד בבית הספר הדרך לבית הספר הייתה מלאה בבוץ ולכן נאלצו ללכת עם מגפיים. הכיתה שלו למדה בצריף והגג של הצריף היה עשוי מאלומיניום ולכן כשהיה חורף וירד גשם האלומיניום הרעיש ולא היה אפשר לשמוע את המורה, ובקיץ בחום הצריף נהייה ללוהט בגלל שהאלומיניום לא היה מבודד חום.

בביתו של סבי היה כבוד הדדי בין חברי המשפחה. כל אחר הצהריים הוא וחבריו נהגו לשחק כדורגל וכדורסל. בשבתות ובחגים הוא נהג לבלות בחוף הים.

לסבי יש אוסף גדול של בולים, מטבעות ושטרות ישנים אשר התחיל לאסוף מגיל צעיר. במהלך חייו הכיר המון חברים ויש חברי ילדות שעדיין הוא בקשר איתם. החיים בשכונה היו עליזים ומלאי שמחה, סגנון הלבוש היה קבוע ומשחקי הבנים היו בעיקר כדורגל ממגבות וסמרטוטים וכדורסל. באהבה הראשונה סבי מאוד התרגש, במהלך שנות נעוריו הכיר מספר חברות אשר יצא איתם ולאחר זמן מה נפרדו כידידים עד לאהבתו האמיתית סאלי שאיתה התחתן.

בהיותו בצבא , החיילים שנפל חלקם מוינו לגולני ומי שלא הלך לחיל השריון. סבי התגייס לחיל השיריון ונלחם  במלחמות- שלום הגליל, ששת הימים, יום הכיפורים ושתי מלחמות לבנון.

אחרי השירות הצבאי הוא עבד במספר עבודות עד שאחרי שנה התחיל לעבוד בבזק ( חברה המספקת שירותי טלפון ) הוא עבד כטכנאי טלפונים עד פרישתו לגמלאות.

הזוית האישית

סבא יחזקאל: נהניתי מאוד להשתתף בתוכנית עם אלון ולספר לו חוויות מהחיים האישיים שלי : מילדותי על איך שהלכנו לבית הספר באיזה תנאים חיינו ואיך שנהננו מהפשוט ביותר וזה היה מספק אותנו. על איך שהכרתי את סבתא ונהניתי לספר חוויות מצחיקות שהיו לי בשירותי הצבאי ובחיים בכלל.

אלון: נהניתי מאוד להשתתף בתוכנית עם סבא ולשמוע דברים מרתקים על ילדותו ,עלייתו לארץ , ובגרותו ולמדתי בזכות העבודה דברים חדשים שלא ידעתי עליו כמו שהוא גר באוהל, שכיתתו הייתה מושפעת כל כך ממזג האוויר שמעתי סיפורים וחוויות מרתקות על חייו.

מילון

נפל חלקו.
התמזל מזלו.

ציטוטים

”שסבי למד הדרך לבית הספר הייתה מלאה בבוץ ונאלצו ללכת עם מגפיים “

הקשר הרב דורי