מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא וסבתא רבתא שלי עלו במבצע עזרא ונחמיה לישראל

סבתא קטי ואני
סבתא קטי ואני
עליית הוריה של סבתא קטי, ילדותה ובגרותה

שמי רותם, תלמיד כיתה ה' בבית הספר "יסודי משגב", אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי קטי, יחד אנו מתעדים את סיפור חייה ומנציחים אותו במאגר המורשת.

וכך סיפרה לי סבתא קטי:

נולדתי בישראל בתאריך 30/9/1958 להורים פרחה ויונה הורים יוצאי עיראק.

בשנת 1948 הוכרז על הקמתה של מדינת ישראל היא מדינת היהודים. הכרזת המדינה עוררה זעם רב בקרב שלטונות עיראק, ובתגובה החלו התנכלויות מכוונות כלפי היהודים שבאו לידי ביטוי ביחס מזלזל ואף באלימות.

רבים מקרב יהודי עיראק החלו בניסיונות בריחה, אלו שנתפסו עונו באכזריות וספרו כי הינם שייכים לתנועה ציונות, בתוך כך החלו מגעים עם ישראל במטרה לאפשר עלייה חוקית לישראל דרך איראן. מבצע עלייתם של יהודי עיראק החל מאפריל 1950, לאחר שממשלת עיראק התירה את יציאתם של היהודים אל ארץ ישראל.

"מבצע עזרא ונחמיה" קרוי על שמם של עזרא ונחמיה מנהיגי היהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילת תקופת בית שני. עלייתם של יהודי עיראק אושר בין היתר כתנאי השארת כל רכושם וכספם בעיראק.

עם הגעתם ארצה בתחילת שנות ה-50 הוקמו מעברות כיישובים זמניים שסיפקו קורת גג עבור העולים הרבים שהגיעו בשנותיה הראשונות של המדינה. כמו כן הוקמו מחנות עולים, תנאי המגורים היו קשים, העולים סבלו מצפיפות ובמצוקה קשה, בנוסף, המחסור במקומות עבודה גרם לעוני קשה. רמת התברואה הייתה גרועה, תשתיות מים וחשמל חלקיות בלבד, מקלחות, שירותים וברזים משותפים שירתו עשרות משפחות ותנאי מזג אויר קשים מנשוא בחורף ובקיץ.

בשנת 1952 המעברות ירדו בהדרגה והתושבים עברו לשכונות קבע.

הוריי שהגיעו במסגרת העלייה, נישאו והקימו משפחה של שבעה ילדים, אמי שימשה כעקרת בית ואבי ז"ל השתלב בעבודה במפעל הבניה "סולל בונה" כמקור הכנסה.

בהיותי ילדה למדתי בביה"ס יסודי "גיבורי עציון", מסלול חטיבת ביניים וסיום תיכון "יבנה" בקריית אתא. זיכרונות ילדות שזכורים לי מתקופה זו, שיחקנו בקלאס, מחבואים, מחניים ומשחקי גומי. נהגנו להכין עפיפונים באופן עצמאי ולהטיס אותם בקרבת הבית, יחד עם האחים וחברי ילדות.

מנהגי החג המסורתיים, בחגים שהתקיימו בבית סבא וסבתא, היה אירוח של עשרות אורחים סביב שולחן ראש השנה וסדר פסח, חוויות אשר מלוות אותנו עד היום.

בשנת 1977 התגייסתי לשירות צבאי בתפקיד "משקית קישור", תפקיד שעסק בייעוד משאבי אנוש, אישור בין המשימה הצבאית לבין האזרח המשרת מילואים, החל מזימון מילואים לתעסוקה מבצעית ועד שחרורם בתום ימי המילואים.

בתום שירותי הצבאי נישאתי, נולדו לי שני ילדים שני ושירן, כיום שניהם נשואים והנני סבתא לשישה נכדים מקסימים, בניהם רותם, עמו אני משתתפת השנה בתוכנית הקשר הרב דורי.

משך כל שנות תעסוקתי עסקתי כמנהלת חשבונות עד למועד הפנסיה כיום.

הזוית האישית

סבתא קטי: לנכדי השני רותם, נהניתי לקחת חלק בתוכנית הקשר הרב דורי, התוכנית מהווה קשר ייחודי עם הדור הצעיר באמצעות למידה הדדית ומשותפת. שמחתי לחשוף בפניך סיפורים של הדורות הקודמים, ערכים ומורשת של עשרות שנים וימשיכו ללוות אותנו גם בעתיד.

רותם: סבתא קטי אישה נפלאה, עם חוכמת חיים וניסיון, תמיד מחייכת ומתייחסת לכולם יפה. כשעשיתי את העבודה המשותפת עם סבתא היה לי כיף להקשיב לה ולשמוע על כל העבר המעניין שלה ועל קורות חייה.

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, הקרוי גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לישראל במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגי היהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילת תקופת בית שני.

ציטוטים

”בשנת 1977 התגייסתי לשירות צבאי בתפקיד משקית קישור“

הקשר הרב דורי