מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא תמר מגשימה חלום

סבתא תמר חנה ונכדתה הילה
הנכדה הילה וסבתא תמר
שמחתי מאוד בבחירה. ומאז שסיימתי, עבדתי כגננת ומפקחת כשלשים שנה ב"ה עד לגיל פרישה.

שלום, שמי תמר חנה בר יוחאי, שם משפחתי בנעורים הוא אנקרי. נולדתי בשנת 1955 ואני סבתא של הילה שתחיה חימי. נולדתי בבית החולים אסף הרופא בעיר לוד.

הוריי ומשפחתי

נולדתי בישראל, והוריי עלו מג'רבה שבתוניס. אבי זצ"ל עסק כמחסנאי בתעשייה האווירית בלוד. אבי היה גבאי בבית הכנסת עולי תוניס. אני זוכרת שהייתי מתלווה אליו לבית הכנסת. אבא היה איש חכם, שומר מצוות, הוא אהב תמיד לשמוח ולשמח, אהב לטייל בארץ ובמיוחד לבקר אצל המשפחה המורחבת ושמר איתם על קשר חזק מאוד. מאימא ז"ל למדתי הרבה דברים ומנהגים שנהגו בג'רבה ועל חומרות מסוימות.

אני החמישית במשפחתי, המונה 11 ילדים, אחים ואחיות בלעה"ר. השפה המדוברת בבית הוריי הייתה ערבית, צרפתית ועברית. משנות ילדותי אני זוכרת במיוחד את חווית החגים שהיו מיוחדים במינם. אני מתגעגעת להווי המשפחתי שהיה. אני זוכרת הרבה מנהגים שנהגו בבית הוריי, וחלקם אני ממשיכה עד היום. למשל, מנהג הבסיסה שעורכים בערב חודש ניסן, והעמדת המנורות הדולקות בסוכה בשמן זית, וכן את כל החומרות של חג הפסח שנהגו בביתי הוריי בג'רבה.

את הסבתות והסבים משני הצדדים לא הכרתי כל כך. סבא רבה היה צדיק גדול, ואת עצמותיו העלו מג'רבה לפני כ-12 שנים. אני מקפידה כל שנה לפקוד את ציונו. הוא היה אב בית ודיין בג'רבה שבתוניס. אהבתי לאכול את הקוסקוס שסבתא שלי הייתה מכינה.

שנות ילדותי

נולדתי וגדלתי בעיר לוד עד גיל 13. גרנו בבית קרקע עם שלושה חדרים ועם שכנים שהיו מאוד נחמדים. הייתי עורכת קניות בסופר השכונתי.

חברותי היו בעיקר מבית הספר בו למדתי. היינו משחקים בקלאס, חמש אבנים, מחבואים ועוד משחקי רחוב. אהבתי מאוד לשחק עם חברותיי, ועד היום אני מתגעגעת אליהן, לחברות המדהימה שהייתה לנו, ולמשחקים הפשוטים ששיחקנו.

לימודיי

בבית הספר היסודי למדתי בבית ספר "המאירי" בלוד. אהבתי במיוחד את מקצועות הקודש. היו שעורי בית ומבחנים וקיבלנו תעודות. היחס שלי למבחנים היה מאוד רציני.

המשכתי את לימודי התיכון והסמינר בבאר יעקב וסיימתי את לימודי הסמינר באור החיים. למדתי בתיכון בית יעקב שבבאר יעקב. כל המקצועות הדרושים לתיכון למדנו. הייתי תלמידה שמשתדלת מאוד להצליח ולהביא ציונים טובים כי הייתה לי מטרה לסיים את התיכון בכדי להמשיך ללמוד בסמינר.

משנות לימודיי בסמינר, זכורה לי במיוחד הרבנית יפה יעקובזון שתחיה, מאוד אהבתי אותה ולמדתי ממנה המון. היא השרישה בי עמוק את הערך לאהבת התורה והארץ, למידות טובות ולמצוות, ו"אהבת לרעך כמוך".

למדתי במגמת הוראה בסמינר. שמחתי מאוד בבחירה שלי, ומאז שסיימתי את לימודיי בסמינר, עבדתי כגננת ומפקחת כשלושים שנה, ב"ה, עד לגיל פרישה. עבדתי כמפקחת ברשת הגנים של אגודת ישראל. לאחר מכן בנתיבות, וכשעזבתי מנתיבות לשדרות, עבדתי בשדרות.

הקמת המשפחה

ב"ה, נולדו לנו עשרה ילדים. הגידול שלהם לא היה כל כך קל, אבל עברנו זאת בהצלחה. הקנינו להם ערכים של אהבת הזולת ועשיית חסד. בחרנו בערכים אלו כי על ערכים אלו גדלתי ב"ה. הכרתי את בעלי על ידי שידוך והתחתנו בשנת 1977 בעיר בני ברק. אני זוכרת את אחד מימי ה"שבע ברכות" שערך לנו הרב של בעלי, הרב בנימין אלקייס, שגר בשכנות עם רבי חיים קנייבסקי זצ"ל. זכינו שהרב קנייבסקי ע"ה והרבנית ע"ה היו נוכחים ב"שבע ברכות" שלנו. היה זה ערב מיוחד מאוד.

ב"ה, ההכנות לחג ולשבת הן הכנות מרובות. אני תמיד מארחת את ילדנו, נכדינו ושאר אורחים המגיעים אלינו.

אני אוהבת לבשל את הבישולים שעליהם גדלתי, ובעיקר את אפיית החלות לכבוד שבת. אהבתי ואוהבת לבשל את קציצות המפרום מבית אימא שהנכדים מאוד אוהבים.

הזוית האישית

הנכדה הילה: תודה לך סבתא תמר, למדתי ממך הרבה, מאלת לך הרבה נחת מתוך בריאות ושמחה.

הנכדה הילה 

תמונה 1

מילון

בסיסה
בסיסה (בערבית: بسيسة, תעתיק: בסיסה. עם זאת, ביהדות תוניסיה: בשישא; ביהדות ג'רבה: פשישא) היא תערובת הנאכלת במדינות לוב, תוניסיה ואלג'יריה. התערובת מכילה גרגרי חיטה או שעורה קלויים וטחונים, בתוספת שקדים, תמרים, סוכר ותבלינים לפי העדפה אישית. בעת האכילה, מוסיפים לתערובת שמן, חלב או מים. ביהדות לוב ותוניסיה, ליל ראש חודש ניסן מכונה ליל הבסיסה, על שם מנהג הנערך בו, בו אם המשפחה מערבבת בסיסה ובני משפחתה אוכלים מידה. את התערובת מכינים מראש, ובעת הטקס מוסיפים לה שמן, ומים לפי הצורך. בזמן שפיכת השמן מערבבים בעזרת מפתח הדירה של בעל הבית, כסגולה לברכה ופרנסה טובה.

ציטוטים

”הקנינו לילדינו ערכים של חסד ועשיית טובה לזולת, ערכים שעליהם חונכנו בבית אבא“

הקשר הרב דורי